Miksi naisista ja miehistä yritetään tehdä samanlaisia?
Nykyään ei enää saisi sanoa että miehet ja naiset ovat erilaisia. Muutenkin kuin fyysisesti. Naisilla ihaillaan maskuliinisia piirteitä (vahva ja itsenäinen bosslady) ja miehillä feminiinisiä. Kohta jo naisiakin vaaditaan armeijaan, ja transmiehistä puhutaan miehinä joilla on kuukautiset ja jotka voivat synnyttää. Tasa-arvon nimissä kummankin pitää raataa täyttä päivää töissä, ja lapset kasvattaa yhteiskunta. Mielipiteitä?
Kommentit (52)
Minusta näin sinkkuna on hienoa voida olla itsenäinen nainen. Ostin juuri ison asunnon, ilman yhdenkään miehen rahoja tai omaisuutta ja voin sisustaa sen juuri niin kuin itse haluan. Mutta ei se silti tarkoita, ettenkö haluaisi mahdollisen kumppanini olevan maskuliininen ja ennen kaikkea herrasmies.
Ei yritetä tehdä samanlaisia, vaan naiseus halutaan hävittää kokonaan.
Se on hyvä kysymys. Liittyy tiettyihin ideologioihin, jotka pohjaavat totuuden kieltämiseen.
En ole havainnut mitään pakottamista vaan erilaisten mahdollisuuksien avaamista kaikille. Aika harva ihminen kuitenkaan sataprosenttisesti vastaa kaikkiin omaan sukupuoleensa liittyviin odotuksiin. Minä esimerkiksi pidän hyvin naisellisesta tyylistä. Minulla on pitkät hiukset ja käytän lähes aina mekkoa. Olen kiinnostunut monista naiselliseksi mielletyistä asioista, kuten meikkaamisesta ja sisustamisesta. Samaan aikaan on kuitenkin monia tyttöihin ja naisiin liittyviä odotuksia, joita en täytä. Minulla ei ole yhtään hoivaviettiä, enkä pidä lapsista. Lapsena olin rasavilli, kiipeilin mieluummin puissa kuin leikin nukeilla. Koulussa olin äänekäs ja levoton, ja minulle sanottiin lukemattomia kertoja, että en käyttäydy niin kuin tytön kuuluisi. Sanomalla lapselle, että tämän tulisi tehdä jotain siksi, että on tyttö tai poika, ja vastaavasti jonkin kieltäminen samalla periaatteella ei kasvata tervettä sukupuoli-identiteettiä vaan aiheuttaa hämmennystä ja kaunaa.
Ei yritetä vaan kaikista halutaan tehdä yksilöitä ja sukupuoliin liittyvät stereotypiat heittää jo roskiin. Minusta ihan hyvä, kun en ole koskaan sopinut siihen muottiin ja olen tuntenut itseni siksi vääränlaiseksi.
Elämme loukkaantumisen kulta-aikaa. Kaikesta uhriudutaan ja halutaan olla uniikkeja lumihiutaleita
Vierailija kirjoitti:
Ei yritetä vaan kaikista halutaan tehdä yksilöitä ja sukupuoliin liittyvät stereotypiat heittää jo roskiin. Minusta ihan hyvä, kun en ole koskaan sopinut siihen muottiin ja olen tuntenut itseni siksi vääränlaiseksi.
No ei minusta tämäkään kehitys anna tilaa yksilöllisyydelle. Tiettyjä piirteitä arvostetaan ja tiettyjä ei.
Vierailija kirjoitti:
En ole havainnut mitään pakottamista vaan erilaisten mahdollisuuksien avaamista kaikille. Aika harva ihminen kuitenkaan sataprosenttisesti vastaa kaikkiin omaan sukupuoleensa liittyviin odotuksiin. Minä esimerkiksi pidän hyvin naisellisesta tyylistä. Minulla on pitkät hiukset ja käytän lähes aina mekkoa. Olen kiinnostunut monista naiselliseksi mielletyistä asioista, kuten meikkaamisesta ja sisustamisesta. Samaan aikaan on kuitenkin monia tyttöihin ja naisiin liittyviä odotuksia, joita en täytä. Minulla ei ole yhtään hoivaviettiä, enkä pidä lapsista. Lapsena olin rasavilli, kiipeilin mieluummin puissa kuin leikin nukeilla. Koulussa olin äänekäs ja levoton, ja minulle sanottiin lukemattomia kertoja, että en käyttäydy niin kuin tytön kuuluisi. Sanomalla lapselle, että tämän tulisi tehdä jotain siksi, että on tyttö tai poika, ja vastaavasti jonkin kieltäminen samalla periaatteella ei kasvata tervettä sukupuoli-identiteettiä vaan aiheuttaa hämmennystä
Mutta kun kaikki mahdollisuudet eivät ole kaikkien saavutettavissa. Tämä kehitys on muuten itse asiassa polarisoinut miesten ja naisten ammatteja ja koulutuksia, ei lisännyt diversiteettiä.
Vierailija kirjoitti:
Nämähän vaan vahvistavat stereotypioita ja tekevät niistä vielä kapeampia kuin jo ovat. Aina on ollut niitä, jotka eivät ole sopineet stereotyyppiseen muottiin eikä heitä ole sen kummoisemmin noteerattu. Nykyään jos et naisena käytä mekkoja niin olet vähintääkin muunsukupuolinen, ellei jopa trans. Vielä 20 vuotta sitten olit vaan nainen, joka ei pidä mekoista.
Varjelkoon! En missään nimessä halua olla mies! Olen nainen ja naisena pysyn, se mitä vaadin on se,että minua ei kohdella esineenä ja objektina. Vaadin saman kunnnioituksen ihmisenä kuin miehet vaatii itselleen.
Ja tämä on asia mistä se älämölö nousee. Nainen ei saa olla vahva ja pärjätä, naisen pitää alistua. Naisen pitää uskoa olevansa huonompi joka tavalla. Mies on herra, ja jos sellaisena et pidä, olet rekkalesbo ja mitä muuta.
Tässähän se on asian ydin. Vahva ja pärjäävä nainen pelottaa. Ja jos ja kun niin on, se johtuu vain mielipiteen omaavan omasta heikosta itsetunnosta.
Onneksi on miehiä jotka kestävät sen että nainen on ihminen, ei esine.
Vierailija kirjoitti:
Varjelkoon! En missään nimessä halua olla mies! Olen nainen ja naisena pysyn, se mitä vaadin on se,että minua ei kohdella esineenä ja objektina. Vaadin saman kunnnioituksen ihmisenä kuin miehet vaatii itselleen.
Ja tämä on asia mistä se älämölö nousee. Nainen ei saa olla vahva ja pärjätä, naisen pitää alistua. Naisen pitää uskoa olevansa huonompi joka tavalla. Mies on herra, ja jos sellaisena et pidä, olet rekkalesbo ja mitä muuta.
Tässähän se on asian ydin. Vahva ja pärjäävä nainen pelottaa. Ja jos ja kun niin on, se johtuu vain mielipiteen omaavan omasta heikosta itsetunnosta.
Muuten ok, mutta kunnioitus ansaitaan. Jos vaadit sitä, sinulla on ihan liian suuret luulot itsestäsi. Ja pätee siis jokaiseen ihmiseen ja kumpaankin sukupuoleen.
Ennen pakotettiin olemaan tietynlainen sukupuolen vuoksi. Tietysti jos tiettyyn sukupuolirooliin asettuminen on ollut itselle luontevaa,se ei oo haitannut. Mutta mulle se ainakin oli todella epämiellyttävää.Nyt on suurempi vapaus olla sellainen kuin on.
Vierailija kirjoitti:
Minusta näin sinkkuna on hienoa voida olla itsenäinen nainen. Ostin juuri ison asunnon, ilman yhdenkään miehen rahoja tai omaisuutta ja voin sisustaa sen juuri niin kuin itse haluan. Mutta ei se silti tarkoita, ettenkö haluaisi mahdollisen kumppanini olevan maskuliininen ja ennen kaikkea herrasmies.
Heh
Siinä jää moni kyky käyttämättä kun määritellään sukupuolen mukaan ihmisiä. Ja luodaan paljon pahoinvointia ihmisille. Sukupuoli ei määritä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämähän vaan vahvistavat stereotypioita ja tekevät niistä vielä kapeampia kuin jo ovat. Aina on ollut niitä, jotka eivät ole sopineet stereotyyppiseen muottiin eikä heitä ole sen kummoisemmin noteerattu. Nykyään jos et naisena käytä mekkoja niin olet vähintääkin muunsukupuolinen, ellei jopa trans. Vielä 20 vuotta sitten olit vaan nainen, joka ei pidä mekoista
Mä en käytä mekkoja,mut en mä vieläkään koe olevani muunsukupuolinen tai trans.Ei oo multa pois,et joku muu kokee.
AP, naiset ovat aina tehneet töitä. Ennen lapsien perään katsoivat joko sisarukset tai isovanhemmat. Äiti ja isä tekivät töitä maatilalla, kumpikin omia hommiaan.
Lapsia kuoli paljon enemmän koska kukaan ei huolehtinut heistä samalla tavalla kuin nykyään.
Oikeastihan nainen ja mies on tasapainossa kun molemmilla on maskuliininen ja feminiinen puoli tasapainossa. Näähän ei kato sukupuolta oikeesti ollenkaa nää asiat.. On hyvä ymmärtää et toksinen maskuliinisuus on oikeesti olemassa, ja myös feminiinisyys
Niiden on oltava tasapainossa, mies on mies kun sillä on myös herkempi puoli. Ei miehen kuulu olla mikään viinaa kittaava törkeyksiä huutava rekkamies isolla mahalla, ei se ole mies. Mies on tasapainossa kun miehellä on aktivoitunu myös feminiininen puoli, tottakai se ei saa olla hallitseva.
Mut ne tekee sen kumminki väärin, ne ei opeta sisältä näitä asioita ihmiselle, vaan ne kannustaa just niihi ulkosii et sun pitää samantien leikkaa alapääs irti et sä oot "normaali" :D
Vierailija kirjoitti:
Naisia esineellistetään nyt enemmän kuin koskaan ennen ja sen tekee naiset ihan itse. Jätä tylsä päivätyösi ja levitä reidet!
Onko miehet ja naiset loppujen lopuksi erilaisia muuten kuin fyysisesti? Yksilötasolla saattaa olla isojakin eroja jopa sulupuolten sisällä, mutta yleisesti. Onko kulttuuri ja historia vain luoneet väkisin jotain eroja joita pidetään nykyisin jonain totuuksina.
Ääripäät on aina pahoja. Jos kategorisoidaan liikaa tai jos väkisin tungetaam samaan muottiin.