Olen koettanut kasvattaa lapseni syömään monipuolisesti ja terveellisesti,sitten tuli tytärpuoli joka elää nuudeleilla ja nugeteilla
Miesystäväni väittää ettei muka voi määrätä 14vuotiaann syömisiä eikä päättää mitä tyttö ostaa kaupasta.
Miksi 14v on yksin ruokakaupassa?!
Tämä kaiken takia oma 8vuotiaani on nyt sitten että kesäkurpitsalasagne yök,kasvissosekeitto yök,salaatti yök..
Kommentit (39)
Lähipiirissä seurasin, kun uusperheen teinejä ja pienempiä lapsia yritettiin saada samojen sääntöjen alle. Eihän siitä hyvä seurannut, vaan teinit muuttivat toisen vanhemman luokse.
Sinuna yrittäisin saada teinistä liittolaisen vihollisen sijasta. Juttele kahden kesken hänen kanssaan, kuten aikuisten kesken, ja selitä, että toivot voivasi opettaa ainakin omalle lapsellesi terveellistä ruokavaliota, ja myönnä että et silti voi määrätä teinin syömisiä. Sitten pyydä, että voisiko kuitenkin olla arvostelematta tarjottua ruokaa pienemmän kuullen, ja tulla yhteiseen pöytään ainakin välillä syömään sitä. Kysy myös, mikä ruoka hänelle maistuisi ja voisitteko yhdessä kehittää niistä terveellisiä versioita. Sano että ottaa mielelläni hänet avuksi keittiöön, ja voit maksaa siitä vaikka pientä palkkiota jos ei muuten intoudu. Kerro, että arvostaisit kovasti hänen apunaan tässä asiassa.
Toimii tai ei, todennäköisesti antaa ainakin ajattelemisen aihetta teinille.
Kiinalaisethan suorastaan elää nuudeleilla, se on niille jokapäiväistä ruokaa. Miksi ei voisi olla suomalaisillekin?
Natsimutsi päättää mitä lapset saa syödä eikä näe toiminnassaan mitään vikaa. Sillä lailla.
Vierailija kirjoitti:
Natsimutsi päättää mitä lapset saa syödä eikä näe toiminnassaan mitään vikaa. Sillä lailla.
No mikä sun mielestä on vaihtoehto? Lapset päättävät itse ruokalistan, joka on suklaamuroja ja vanukkaita?
Aloittajalle sanoisin sen verran, että keskustele sen sun oman lapsesi kanssa. 8-vuotias on sen ikäinen, että keskustelu onnistuu hyvin. Mulla on ollut aika tiukat säännöt syömisen suhteen: kun nyt on niin, että jonkun pitää tehdä töitä, että saadaan ruokaa, jonkun pitää käydä kaupassa, jotta saadaan ruokaa kotiin, ja sitten vielä jonkun pitää laittaakin se ruoka, niin "yäk" ja "en syö" eivät ole siinä yhtälössä hyväksyttäviä vaihtoehtoja. Toki pitää ottaa huomioon se, että joku lapsi ei nyt yksinkertaisesti syö jotain (vaikkapa minun nuorempi lapseni ei sy hapanmaitotuotteita eikä vanhempi sieniä), mutta jos kerran joku ruoka on aiemmin maistunut, se maistuu edelleen. Ja syödä voi (ja oikeastaan pitääkin), vaikkei kyseessä olisi oma lempiruoka.
Aistiyliherkät ja erittäin nirsot sitten erikseen. Sellaisten lasten kohdalla on tärkeää, että syövät edes jotain.
Entä AP jos sanot sille tytölle, että hän lihoo jos ei syö kasviksia ja muutenkin terveellisesti.
Vierailija kirjoitti:
Kun kasvatus on ulkoistettu lapselle itselleen tämä on lopputulos,
Ap on ilmeisesti itse ulkoistanut puolisovalintansa. Nuudeliteini tuli ihan yllätyksenä horjuttamaan ap:n muuten niin täydellistä kasvatustyötä.
Taisit opettaa lapsellesi, että olet munan mukana vietävä. Kesäkurpitsalasagne, hyi helv.
Vierailija kirjoitti:
Ap ei käsittääkseni kertonut, että asuvat miehen ja nirson tytärpuolen kanssa samassa taloudessa. Toivo todella, että ei.
Silloin hän voi keskittyä perheruokailuun sen oman perheensä kanssa eikä valittaa miesystävän lapsen ruokailusta.
Oma tyttö oli lapsena kaikkiruokainen,meni silakkipihvit ja sienikastikkeet. Sitten joskus kuudennella alkoi se "hyi hitto eiks meillä oo ranuja/nugettei/pitsaa" Kun alkoi käydä yksin kaupassa,alkoi myös ostaa nugetteja kun ovat tyyliin 50 senttiä pussi ja jotain halvimpia suklaakeksejä.
Miten oikein meinasit määrätä lasta? Ne keinot mitä meidän omassa lapsuudessa käytettiin lasten määräämiseen, kuten pakkosyöttö ja kuritus, ovat nykyisin lasun paikkoja.
Teineillä nyös ruokavalio pitää olla muodinmukainen! Kyllä se siitä kasvaa.
Vierailija kirjoitti:
Miten oikein meinasit määrätä lasta? Ne keinot mitä meidän omassa lapsuudessa käytettiin lasten määräämiseen, kuten pakkosyöttö ja kuritus, ovat nykyisin lasun paikkoja.
Jos ei anna lapselle puhelinta niin se ei pysty tekemään lasua itsestään.
Aina sen toisen osapuolen lapsi on hankala tai huonosti kasvatettu, ei koskaan oma kullanmuru.
Niin, tai sen toisen osapuolen ex on kasvattanut huonosti sen lapsen jota nyt uusi äitipuoli koittaa pelastaa omilla mahtavilla kasvatustavoillaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei ollut mun lapsudessa tuota väkivaltaa.
Ohis
Vierailija kirjoitti:
Nuudelit kuten mutakakutkin nyt on joku teinijuttu,kyllä ne siitä ohi kasvaa. Ei ne rikki mene vaikka eläisi mikrotetuilla mutakakuilla😄
Vähän kuin nilkat paljaina talvella tai hupparissa helteellä,kyllä ne järkevöityy.
Jaa, minä syön kyllä viisikymppisenä,
Vierailija kirjoitti:
Kiinalaisethan suorastaan elää nuudeleilla, se on niille jokapäiväistä ruokaa. Miksi ei voisi olla suomalaisillekin?
Ei pikanuudelia. Pitää olla ns. oikeaa nuudelia. Sitä saa etnisestä ruokakapasta.