Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ammattikirjoittajalle Apple-merkkinen kannettava, mutta millainen?

Vierailija
31.08.2024 |

Olen hankkimassa uutta konetta ja mietin, millainen kannattaisi ostaa.

Kommentit (79)

Vierailija
41/79 |
31.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne, jotka valittaa täällä Macistä ylihintaisena, niin mielestäni esim. Macbook Air on erittäin kohtuuhintainen kannettava. Ei niitä voi verrata mihinkää  marketin halvimpaan Windows- kannettavaan, vaan yrityskannettaviin.

Itselläni on siis lähes 4000 euron Lenovo kannettavana.

Päälle maceillä on ihan loistava jälleenmyyntihinta verrattuna windows-kannettaviin.

Vierailija
42/79 |
31.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Macbook air riittää hyvin kirjoittajalle. Varmista että on M1, M2, M3 läppäri eikä niitä Inteleitä. Intelien tuki on päättynyt. M-mallisissa akun kesto on helposti 10 tuntia ja pysyy viileänä koko ajan.

M2-M3 airit ei pysy viileänä ja sit kun ei pysy, niin laskee tehot vehkeestä, kun pitää tehoja laskemalla jäähyttää.

Vähän epäilen vaikka ei olekaan kokemusta. Oma M1 ei ole kuumennut sylissä ainakaan.

Epäile ihan yksinäsi ja katso vaikka tuosta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/79 |
31.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä väliä, jos haluaa apple koneen niin siinä tärkeintä on se apple merkki. Sillä saa kehnoutettuja ominaisuuksia ylihintaan. Parempia ominaisuuksia saa jonkun muun merkin valitsemalla, mikä sitten on itselle tärkeää. 

Mitä kehnoja ominaisuuksia olen saanut? Mulla on ollut 2 mäkkiä, ekan ostin vuonna 2004, tokan 2013 ja se on mulla käytössä edelleen.

Vertaile niitä läppäreitä niin huomaat että esim. levy voi olla pienempi, prosessori tehottomampi, kamerassa surkeampi resoluutio jne. Ja vastaavasti hintaan pistetty apple-lisä, siitä nyt puhumattakaan mitä lisälaitteet maksaa (telakka, yms). 

Eli applen ostamalla saat merkkikoneen jolla on korkeintaan keskinkertaiset ominaisuudet mutta statuslisä hinnassa.

Eli mikä kone ei kestä vuosia?  Ei ole hajonnut vielä yksikään kone.  Varmaan toimisi vielä vuonna -92 ostamani IBM pöytäkonekkin.

Vierailija
44/79 |
31.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko pakko olla Apple? Tarkoitan, että jos Linux (tai ehkä windows) kelpaa niin pääset paljon halvemmalla. Applen laitteet ovat aina todella kalliita.

Ongelma Linuxissa on että Wordia ei saa ja joo voithan toki käyttää netti-Wordia, mutta siinä ei ole kaikkia ominaisuuksia ja joo voithan toki käyttä LibreOfficea, OpenOfficea jne, mutta niissäkin välillä joku tietty asia voi renderöityä perseellään kun toinen avaa sen tiedoston Wordilla.

Vierailija
45/79 |
31.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apple Macbook Air. Tuo on kevyt kantaa mukana jos tykkäät vaikka kirjoitella kahviloissa, ottaa mukaan matkalle jne. 

Vierailija
46/79 |
31.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Milloin sitten tarvitsee enemmän tilaa?

Jos käsittelet paljon videoita niin silloinhan tilaa menee. Kirjoittamiseen riittää vähemmän.

Vierailija
47/79 |
31.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos käsittelet paljon videoita niin silloinhan tilaa menee. Kirjoittamiseen riittää vähemmän.

Jep ap on kirjoittaja ja yksi romaani vie ehkä pari megatavua tilaa

Vierailija
48/79 |
31.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko pakko olla Apple? Tarkoitan, että jos Linux (tai ehkä windows) kelpaa niin pääset paljon halvemmalla. Applen laitteet ovat aina todella kalliita.

Linux on ihan kiva joo, mutta se ei tule koskaan yleistymään, ennen kun joku iso firma ottaa sen haltuun ja tekee siitä kuten androidista helppokäyttöisen käyttiksen. Joidenkin ohjelmien asentaminen linuxille on iha hirveätä tai niiden säätäminen. Ei kukaan jaksa mitään kerneliin kirjoitella mitää sudo apt bla bla ja näitä komentoja saat googlettaa pitkin nettiä. Joku perus average käyttäjä ei jaksa eikä sillä ole kiinnostusta selvittää miksi tämä asia ei toimi. Linuxin myös saa aivan solmuun koskematta tyyliin mihinkään.

Vierailija
49/79 |
31.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Linux on ihan kiva joo, mutta se ei tule koskaan yleistymään, ennen kun joku iso firma ottaa sen haltuun ja tekee siitä kuten androidista helppokäyttöisen käyttiksen. Joidenkin ohjelmien asentaminen linuxille on iha hirveätä tai niiden säätäminen. Ei kukaan jaksa mitään kerneliin kirjoitella mitää sudo apt bla bla ja näitä komentoja saat googlettaa pitkin nettiä. Joku perus average käyttäjä ei jaksa eikä sillä ole kiinnostusta selvittää miksi tämä asia ei toimi. Linuxin myös saa aivan solmuun koskematta tyyliin mihinkään.

Jep. Mun mies on Linux-käyttäjä, ja hän on siinä todella harrastunut, mutta itse en jaksaisi sellaista säätöä. En halua käyttää Windowsia, eikä kiinnostus ja osaaminen riitä Linuxiin, joten mikä on vaihtoehto?

Vierailija
50/79 |
31.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Macbook air riittää hyvin kirjoittajalle. Varmista että on M1, M2, M3 läppäri eikä niitä Inteleitä. Intelien tuki on päättynyt. M-mallisissa akun kesto on helposti 10 tuntia ja pysyy viileänä koko ajan.

M2-M3 airit ei pysy viileänä ja sit kun ei pysy, niin laskee tehot vehkeestä, kun pitää tehoja laskemalla jäähyttää.

Vähän epäilen vaikka ei olekaan kokemusta. Oma M1 ei ole kuumennut sylissä ainakaan.

Video keräsi 5 alapeukkua lyhyemmässä ajassa mitä tuo asian todistava video kestää. M1 air parempi lämpöjen kanssa kuin surkeat M2 ja M3 airit.

Vierailija
51/79 |
31.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Video keräsi 5 alapeukkua lyhyemmässä ajassa mitä tuo asian todistava video kestää. M1 air parempi lämpöjen kanssa kuin surkeat M2 ja M3 airit.

Ehkä heillä itsellä on M2 tai M3 ja se on pelannut heillä ihan hyvin kuumentumatta. Noista uudemmista en osaa sanoa, mutta itsellä on just tuo M1 ja se ei ainakaan ikinä kuumene.

Vierailija
52/79 |
31.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin koska koko ajan ongelma on ollut M2 ja M3, ei M1. M1 air on myös rungoltaan ihan eri mallinen kuin M2 ja M3.

Vierailija
53/79 |
31.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä väliä, jos haluaa apple koneen niin siinä tärkeintä on se apple merkki. Sillä saa kehnoutettuja ominaisuuksia ylihintaan. Parempia ominaisuuksia saa jonkun muun merkin valitsemalla, mikä sitten on itselle tärkeää. 

Mitä kehnoja ominaisuuksia olen saanut? Mulla on ollut 2 mäkkiä, ekan ostin vuonna 2004, tokan 2013 ja se on mulla käytössä edelleen.

Vertaile niitä läppäreitä niin huomaat että esim. levy voi olla pienempi, prosessori tehottomampi, kamerassa surkeampi resoluutio jne. Ja vastaavasti hintaan pistetty apple-lisä, siitä nyt puhumattakaan mitä lisälaitteet maksaa (telakka, yms). 

Eli applen ostamalla saat merkkikoneen jolla on korkeintaan keskinkertaiset ominaisuudet mutta statuslisä hinnassa.

Apple kestää aikaa, kymmenen vuotta vanha Mac toimii ihan hyvin.

Windows koneet max 5 vuotta

Mitähän sinä tuolla tarkoitit? Tarkoititko sitä, että Windows pitää aika ajoin asentaa uusiksi koska se alkaa usein ajan kuluessa jumittelemaan vai sitä, että jotkin ihmeelliset "Windows-koneet" eivät fyysisesti kestä? Kaikki koneet kestävät kauan kunhan niistä pitää huolta eikä päivästä toiseen "kiduta" niitä.

Vierailija
54/79 |
31.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli mikä kone ei kestä vuosia?  Ei ole hajonnut vielä yksikään kone.  Varmaan toimisi vielä vuonna -92 ostamani IBM pöytäkonekkin.

Täällä on nyt paljon Apple-faneja. Heti kun niitä vähänkin kritisoi niin heti tulee miinusta. Apple-faneja taitaa vain ahdsitaa kun ovat menneet hankkimaan älytömän kalliin Applen laitteen vaikka paljon halvemmallakin olisi päässyt.

Vierailija
55/79 |
31.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Täällä on nyt paljon Apple-faneja. Heti kun niitä vähänkin kritisoi niin heti tulee miinusta. Apple-faneja taitaa vain ahdsitaa kun ovat menneet hankkimaan älytömän kalliin Applen laitteen vaikka paljon halvemmallakin olisi päässyt."

Minusta Apple-käyttäjät ovat vastanneet ihan asiallisesti. En kyllä itse ole saanut tässä ketjussa vielä vastausta siihen, miksi Apple on huono ostos. En tiedä, mikä kone sitten olisi se, joka kestää, ei hidastu ja on käyttövalmis heti, kun kannen avaa, eikä vaadi tähän kaikkeen erikoisharrastuneisuutta. 

Vierailija
56/79 |
31.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli applen ostamalla saat merkkikoneen jol

Täällä on nyt paljon Apple-faneja. Heti kun niitä vähänkin kritisoi niin heti tulee miinusta. Apple-faneja taitaa vain ahdsitaa kun ovat menneet hankkimaan älytömän kalliin Applen laitteen vaikka paljon halvemmallakin olisi päässyt.

Useimmat Applen käyttäjät ostavat Applen tuotteita uudelleen ja uudelleen jo tuskinpa kyse on siitä, että olisivat pettyneitä vaan pikemminkin siitä, että ovat tyytyväisiä valintaansa.

Vierailija
57/79 |
31.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ammattikirjoittajalle on kerrottu mediataloista, että osta mäcci niin kaikki on meille päin yhteensopivaa. Muutenhan on sama vaikka tekstiä suoltaa notepadilla, joka lienee yhteensopiva aivan kaikkeen.

Vierailija
58/79 |
31.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli applen ostamalla saat merkkikoneen jol

Apple fanit ovat vastalleet asiallisesti. Sen sijaan Windows fanien vastaukset täällä ovat olleet luokkaa "hyi ylikallis" tai "statussymboli" 

Vierailija
59/79 |
31.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän silloin, jos pitää pyörittää jotain raskaita ohjelmistoja. Varmaan joku videoeditointi vaatii enemmän suorituskykyä. Katoin vielä, mulla tuon vuoden 2013 ostetun Mäkin muisti on 4 Gt. Tekstitiedostot vievät tosi vähän tilaa.

No ei varmasti ole 4 gt

Voin kopsata suoraan tiedot sulle:

MacBook Air (13-inch, Mid 2013)

Prosessori 1,3 GHz Kaksiytiminen Intel Core i5

Muisti 4 Gt 1600 MHz DDR3

Todella nihkeästi muistia. OSX/macOS on melkoinen muistisyöppö.

Vierailija
60/79 |
31.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja minä esim. en ole koskaan omistanut mitään muita Applen laitteita kuin tietokoneita. Ei kiinnosta Iphone, Ipad tai ipod, silloin, kun ne vielä olivat juttu. Olen ostanut vain tietokoneita siksi, että niitä on miellyttävä käyttää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä yksi