Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ammattikirjoittajalle Apple-merkkinen kannettava, mutta millainen?

Vierailija
31.08.2024 |

Olen hankkimassa uutta konetta ja mietin, millainen kannattaisi ostaa.

Kommentit (79)

Vierailija
21/79 |
31.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä väliä, jos haluaa apple koneen niin siinä tärkeintä on se apple merkki. Sillä saa kehnoutettuja ominaisuuksia ylihintaan. Parempia ominaisuuksia saa jonkun muun merkin valitsemalla, mikä sitten on itselle tärkeää. 

Apple on kyllä vaivaton ja helppo. Yleensä näytöt ovat hyviä mikä on tärkeää kun kirjoittaa pitkiä työjaksoja.

Itselläni on Windows 7, 10, 11 sekä Linux Mint - valitettavasti mutta näin ohjelmistosyistä. 

Applen hankkisin jos sillä saisi ajettua tarvitsemiani ohjelmia, mm CAD-CAM.

Eikö AutoCad tai DraftSight kelpaa

Vierailija
22/79 |
31.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Milloin sitten tarvitsee enemmän tilaa?

Eiköhän silloin, jos pitää pyörittää jotain raskaita ohjelmistoja. Varmaan joku videoeditointi vaatii enemmän suorituskykyä. Katoin vielä, mulla tuon vuoden 2013 ostetun Mäkin muisti on 4 Gt. Tekstitiedostot vievät tosi vähän tilaa.

No ei varmasti ole 4 gt

Oletko sama pölijä kaikkitietävä joka näitä varmuuksiasi käyt vähän joka ketjuun vänkäämässä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/79 |
31.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä väliä, jos haluaa apple koneen niin siinä tärkeintä on se apple merkki. Sillä saa kehnoutettuja ominaisuuksia ylihintaan. Parempia ominaisuuksia saa jonkun muun merkin valitsemalla, mikä sitten on itselle tärkeää. 

Mitä kehnoja ominaisuuksia olen saanut? Mulla on ollut 2 mäkkiä, ekan ostin vuonna 2004, tokan 2013 ja se on mulla käytössä edelleen.

Vertaile niitä läppäreitä niin huomaat että esim. levy voi olla pienempi, prosessori tehottomampi, kamerassa surkeampi resoluutio jne. Ja vastaavasti hintaan pistetty apple-lisä, siitä nyt puhumattakaan mitä lisälaitteet maksaa (telakka, yms). 

Eli applen ostamalla saat merkkikoneen jolla on korkeintaan keskinkertaiset ominaisuudet mutta statuslisä hinnassa.

Höpö höpö

Vierailija
24/79 |
31.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä kehnoja ominaisuuksia olen saanut? Mulla on ollut 2 mäkkiä, ekan ostin vuonna 2004, tokan 2013 ja se on mulla käytössä edelleen.

Vertaile niitä läppäreitä niin huomaat että esim. levy voi olla pienempi, prosessori tehottomampi, kamerassa surkeampi resoluutio jne. Ja vastaavasti hintaan pistetty apple-lisä, siitä nyt puhumattakaan mitä lisälaitteet maksaa (telakka, yms). 

Eli applen ostamalla saat merkkikoneen jolla on korkeintaan keskinkertaiset ominaisuudet mutta statuslisä hinnassa.

Applen ostamalla saa koneen joka kestää vuosia. 

Vierailija
25/79 |
31.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paras työkäytössä ollut läppärini oli macbook pro. Sillä hoitui kaikki hommat ylläpidon rutiineista koodaukseen.

Vierailija
26/79 |
31.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

MacBook air m1, m2 tai m3 prosessorilla ja kiintolevytilaa vähintään 512gb.

Vierailija
27/79 |
31.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Macbook air riittää hyvin kirjoittajalle. Varmista että on M1, M2, M3 läppäri eikä niitä Inteleitä. Intelien tuki on päättynyt. M-mallisissa akun kesto on helposti 10 tuntia ja pysyy viileänä koko ajan.

M2-M3 airit ei pysy viileänä ja sit kun ei pysy, niin laskee tehot vehkeestä, kun pitää tehoja laskemalla jäähyttää.

Vierailija
28/79 |
31.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kaipaa mitään maksimisuoritusta, kun käytän konetta kirjoittamiseen, nettiin ja suoratoistoon. Se, mitä koneelta kaipaan, on nopeus ja käyttövalmius. Mulla tosiaan on ollut tämä sama kone 11 vuotta ja se on edelleen suunnilleen yhtä nopea kuin ostaessa. Kun avaan sen kannen, se on heti käyttövalmis. Kerro nyt ne kehnot ominaisuudet, joita kohtaan päivittäisessä käytössä.

Vierailija
29/79 |
31.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas omppuostajat kärttyisiä jos joku haluaa valita teknisesti paremman koneen käyttöönsä kuin omppukone :D

Tulee mieleen muinaisaikojen windows vs linux jankutukset kun toisille tää käyttöjärjestelmä tai koneen valmistajan merkki tuntuu olevan se maailman merkittävin yksityiskohta. 

Vierailija
30/79 |
31.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uudet M-sarjan Macit pysyy viileänä jatkuvasti ja akkutehollakin säilyttävät huipputehon. Sellaista pystyy tuntikausia pitämään sylissä kun taas Windows läppäri alkaa polttelemaan sylissä hetken kuluttua.

Vierailija
31/79 |
31.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusin MacBook Pro.

Vierailija
32/79 |
31.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Macbook air riittää hyvin kirjoittajalle. Varmista että on M1, M2, M3 läppäri eikä niitä Inteleitä. Intelien tuki on päättynyt. M-mallisissa akun kesto on helposti 10 tuntia ja pysyy viileänä koko ajan.

M2-M3 airit ei pysy viileänä ja sit kun ei pysy, niin laskee tehot vehkeestä, kun pitää tehoja laskemalla jäähyttää.

Vähän epäilen vaikka ei olekaan kokemusta. Oma M1 ei ole kuumennut sylissä ainakaan.

Vierailija
33/79 |
31.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uusin MacBook Pro.

Air riittää mainiosti

Vierailija
34/79 |
31.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kaipaa mitään maksimisuoritusta, kun käytän konetta kirjoittamiseen, nettiin ja suoratoistoon. Se, mitä koneelta kaipaan, on nopeus ja käyttövalmius. Mulla tosiaan on ollut tämä sama kone 11 vuotta ja se on edelleen suunnilleen yhtä nopea kuin ostaessa. Kun avaan sen kannen, se on heti käyttövalmis. Kerro nyt ne kehnot ominaisuudet, joita kohtaan päivittäisessä käytössä.

Jos hinta ei merkitse mitään niin toki voit ostaa mitä lystäät. 

Vierailija
35/79 |
31.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itellä on M1 air, mutta siihen joutuu kyllä wordin ihan ostamalla ostamaan sitten. Windowsissa sen saa käytännössä ilmaiseksi. Macin oma pages vai mikä lie on ihan umpisurkea ja samoin se excelin kopio. Libre office on ollut aina yhteensopiva microsoftin ohjelmiin, mutta karseita käyytää, niin Macillä menee kaikki aivan vituiks, kun koitti siirtää esim. koulun koneelle wordiin tai exceliin.

Vierailija
36/79 |
31.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Jos hinta ei merkitse mitään niin toki voit ostaa mitä lystäät. "

Hinta-laatusuhde on se, joka merkitsee. Totta kai olisin voinut ostaa tämän yhdentoista vuoden aikana pari halvempaa konetta, jotka eivät ole yhtä kivoja käyttää ja hidastuvat sitten muutaman vuoden päästä, mutta miksi tehdä niin, kun saa sen helppokäyttöisen ja pitkäikäisen koneen vähemmällä vaivalla?

Vierailija
37/79 |
31.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olipa tuossa itelläkin 2014 vuosimallin hp:n yritysläppäri, jonka myin vastikään eräälle opiskelijalle. Tänä vuonna meni ssd ja sen vaihdon jälkeen pääty myyntiin. Nykysistä applen vehkeistä jos menee muistit tai kiintolevy, niin roskiin menee koko laite, kun et voi vaihtaa niitä uusiin.

Vierailija
38/79 |
31.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Apple kestää aikaa, kymmenen vuotta vanha Mac toimii ihan hyvin.

Windows koneet max 5 vuotta

Vierailija
39/79 |
31.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itellä on M1 air, mutta siihen joutuu kyllä wordin ihan ostamalla ostamaan sitten. Windowsissa sen saa käytännössä ilmaiseksi. Macin oma pages vai mikä lie on ihan umpisurkea ja samoin se excelin kopio. Libre office on ollut aina yhteensopiva microsoftin ohjelmiin, mutta karseita käyytää, niin Macillä menee kaikki aivan vituiks, kun koitti siirtää esim. koulun koneelle wordiin tai exceliin.

Höpö höpö Office sovellukset eivät sisälly Windows lisenssiin vaan joudut ne ihan samalla tavalla ostamaan molemmilla alustoilla. Nettiversio on toki ilmainen, mutta sinnehän pääsee minkä tahansa alustan selaimella.

Vierailija
40/79 |
31.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko pakko olla Apple? Tarkoitan, että jos Linux (tai ehkä windows) kelpaa niin pääset paljon halvemmalla. Applen laitteet ovat aina todella kalliita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän kuusi