Kuka muu oppi jo lapsena miten ruskistetut perunat tehdään? Meillä äiti teki aina eilisistä perunoista ja ruskisti. Oli herkkua!!
Kommentit (56)
Keitetyt perunat paistetaan paistinpannulla?
Syö peruna ja paskanna ruskea pottu.
Vierailija kirjoitti:
Paistetut perunat?
Joo, taisi nuoriso keksiä nyt semmosten olemassaolon. Ootas kun ne keksii makkaraperunat ja pyttipannun.
Jos leikkaa kalapuikot samankokoiseksi kuin perunat ja paistaa ne yhdessä saa fish&chips halpis annoksen.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Ruskistetaan.
"Joka keitetyn paistaa, se makean maistaa", on vanha totuus.
Kuka muu oppi jo lapsena miten keitetyt kananmunat tehdään? Meillä äiti teki aina teki ja oli herkkua.
Vierailija kirjoitti:
Pyttipannu
Pyttipannuun tulee muutakin.
Mutta paistettujen perunoiden kanssa syötiin vaikka mitä muuta. Eiliset keitetyt perunat hyödynnettiin näin ja oli vielä parempaa. Vaikka lihakastikkeen kanssa, varmaan yksi tyypillisimpiä.
Meillä ei äiti koskaan kokannut. Ainoastaan perunoita keitti kattilassa, muttei ikinä tehnyt niistä jälkikäteen mitään paistinpannulla, koska ruuanlaitto oli hänelle jotain todella vastenmielistä. Eineksillä mentiin eli mikroruokia lämmitettiin ja tosiaan niitä keitettyjä perunoita syötiin. Ankea lapsuus.
Vasta aikuisena olen yksin opetellut kotona ihan perusasioita. Mulle ei niitä opetettu.
Meillä kun oikein tiukille meni ruon kanssa syötiin leipäressua: vanhaa ruisleipää maidossa pehmitettynä ja pannulla voissa paistettuna...
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei äiti koskaan kokannut. Ainoastaan perunoita keitti kattilassa, muttei ikinä tehnyt niistä jälkikäteen mitään paistinpannulla, koska ruuanlaitto oli hänelle jotain todella vastenmielistä. Eineksillä mentiin eli mikroruokia lämmitettiin ja tosiaan niitä keitettyjä perunoita syötiin. Ankea lapsuus.
Vasta aikuisena olen yksin opetellut kotona ihan perusasioita. Mulle ei niitä opetettu.
Miksei isäsi laittanut ruokaa? Ei ihme, ettei äitiä nappaa, jos isä on ulkoistanut itsensä kotihommista niin, ettei lapset aikuisenakaan pidä isäänsä ruuanlaittajana vaihtoehtona.
Kuka muu oppi jo lapsena, miten Saarioisen roiskeläppä lämmitetään? Meillä äiti aina leikkasi pussin auki ja laittoi pitsan mikroon pariksi minuutiksi. Herkkua oli!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paistetut perunat?
Joo, taisi nuoriso keksiä nyt semmosten olemassaolon. Ootas kun ne keksii makkaraperunat ja pyttipannun.
Sitä saa pakasteesta valmiina, pannulle vaan suoraan, toki kananmuna pitää itse osata lisätä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi teidän isä ei laittanut ruokaa? Miksi se on äitien velvollisuus.
Vierailija kirjoitti:
Kuka muu oppi jo lapsena, miten Saarioisen roiskeläppä lämmitetään? Meillä äiti aina leikkasi pussin auki ja laittoi pitsan mikroon pariksi minuutiksi. Herkkua oli!
Miksi pussin kanssa laittoi sinne??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pussin kanssa laittoi sinne??
Lämpenee tasaisesti. En kyllä tiedä onko roiskeläppä tarkoitus laittaa mikroon pakkauksen kanssa, mutta esim billysit on.
Tää aloitus on jonkun uusavuttoman jolle eilisen ruoan paistaminen on erikoinenkin juttu? Kyllä minun vanhemmat lämmitti tai paistoi eilisen ruoat liedellä aina oli sitten kyseessä ne potut, makaronilaatikko tai keitto.. ja aina jotain pientä tuunausta kuten sipulia tai kananmunaa mukaan. Ei tosiaan mikroon laitettu annos kerrallaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Ruskistetaan.
"Joka keitetyn paistaa, se makean maistaa", on vanha totuus.
No en minä niitä varsinaisesti ruskista.Kullanruskea riittää, sipulin kanssa. Tummanruskea ei ole terveellinen
Siis "vanhalta" nimeltään ihan vaan paistetut perunat. Kyllä niitä lapsena (ja nykyäänkin) syötiin/syödään. Ihan tahallaan äiti keitti "liikaa" perunoita ja seuraavana päivänä sitten niitä paistettuna. Onko tää nyt joku uus juttu, jonka joku on taas "keksinyt"...
No tietenkin. Sipulia vielä mukaan niin nam.