Mitä vittua, rahat ei riitä mihinkään
Ihan työssäkäyvä olen, vielä keskituloinen. Tuntuu että hinnat on nousseet huimasti viime vuoden aikana. Eilen katsoin suklaalevyä, 4€, ja totesin ettei ole varaa. Järjetöntä. Rahat hupenevat ihan silmissä. Muita samassa tilanteessa?
Kommentit (710)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun kuukausitulot 600€. Hyvin olisi varaa ostaa 4€ suklaalevy joka kuukausi. En vaan osta, etsin hyllystä halvimpia suklaapatukoita 4 kpl ja maksan 2€ samasta määrästä (200g) suklaata. Elämä on valintoja ja taloustaitoja.
Miten ja missä säästätte?
Etsin halvimman version kustakin tuotteesta ja/tai ostan harvemmin. Mistään ei käytännössä tarvitse luopua mutta ostaa harvemmin. Ei ole autoa eikä kalliita harrastuksia, en matkusta ulkomailla, kotimaassa vain kahdesti vuodessa. Ostan alennuksista vaatteet etukäteen, en vasta sitten kun on heti tarve. Asunto oma, seuraan pörssisähköä, käytän vettä harkiten. Teen viikoksi yleensä ruoat kerralla. Jne.
Hitto mitä ankeilua.
Kaikkeen tottuu. Minäkin ankeilen, en osta mitään mikä ei ole täysin välttämätöntä hengissä pysymiseen. En harrasta mitään maksullista, asumiskulujen lisäksi en siis laita rahaa muuhun kuin ruokaan ja töissä kulkemiseen. Haussa vielä kolmas työpaikka, jos sellaisen saan niin voin hieman höllätä, muuten en. Otan tämän eräänlaisena ihmiskokeena, kauanko kantti kestää ilman minkäänaista "ylimääräistä" hupia. Eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikkein kamalinta on olla työssäkäyvä köyhä. Mitään tukia et saa yhtään mistään, sen sijaan palkkapäivänä maksat laskut ja mietit, olisiko varaa mennä hammaslääkäriin vai tarvitseeko lapsi jo uudet syyskengät. Pakko pitää autoa että pääsee töihin. En edes haaveile enää kampaajalla käynnistä tai uusista vaatteista, talvitakin vetskari on rikki kolmatta talvea. Töissä syön omia eväitä ja kotona kasviskeittoa ja lisään vasta lasten osuuteen jauhelihan. Lomalla tehdään metsäretkiä kun naapurin lastensuojeluperhe reissasi Lintsille ja saa ilmaiseksi lapsille uimahallirannekkeet ja kotiin siivouspalvelua ja tukihenkilöitä viemään lapsia ulos leikkimään.
Oletko ottanut edes selvää olisitko oikeutettu toimeentulotukeen? Toisekseen jos on lasun asiakas niin ne reissut tulee sitä kautta ihan kelle tahansa eikä se liity tuloihin mitenkään. Myös si
Rahaa siirretään taskusta toiseen kaikenmaailman tukihimmelien kautta. Ihmisen pitäisi tietää, mitä viittä miljoonaa eri tukimuotoa pitäisi hakea. Euro sieltä ja toinen tuolta. Tuollaisesta tuetusta lomasta en ollut vielä kuullutkaan.
Kannattaa taas seuraavissa vaaleissa äänestää demareita, niin saadaan taas keskiluokan ostovoima ja elintaso romhatmaan entisestään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Venäjällä on uutena vuotena kaksi pöytää täynnä herkkuja. Siellä se on suuri juhla. Siellä ei tarvitse katsoa sähkön hintoja eikä miettiä saako jotain jostain alennuksesta...
Pöytä 1: mandariini
pöytä 2: kaalinpää
Ei suomalaisillakaan paremmin mene, vaikka ollaan EU:ssa ja NATO:ssa.
Vierailija kirjoitti:
Syökää kaalikeittoa inisevät rotat!
Niinpä! Ite tienaan 1200€ kuus ja tuun sil hyvin toimee. En tiedä mitä nää vässykät tääl oikei valittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valtio on kuin kerjäläinen joka vaatii aina vaan lisää. Viime viikolla euro ja tällä viikolla kaksi ja sitä rataa.
Sinä olet kuin kerjäläinen joka vaatii koko ajan lisää työnantajaltaan.
Kummallinen näkemys. Työsopimus on vapaaehtoinen sopimus. Verotus on pakkovallan käyttöä.
Lompakollaan voi äänestää yllättävän tehokkaasti. "Koska minä haluan" on muuten hvetin huono ohjeistus omaan taloudenhallintaan.
Mää tienaan nettona 800 e. Ei haittaa, 30 vuotta olen köyhäillyt. Ensin säästin asunnon ja sitte vähän lääkäri- ja lääkerahaa vanhuuden varalle. Hyvin pärjää kun nätisti elää.
Ei muuta kuin äkkiä rakettikauppaan, siellä ei olla köyhiä eikä kipeitä ja useampikin suklaalevyn hinta ammutaan taivaalle.
Se priorisointi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Venäjällä on uutena vuotena kaksi pöytää täynnä herkkuja. Siellä se on suuri juhla. Siellä ei tarvitse katsoa sähkön hintoja eikä miettiä saako jotain jostain alennuksesta...
Pöytä 1: mandariini
pöytä 2: kaalinpää
Ei suomalaisillakaan paremmin mene, vaikka ollaan EU:ssa ja NATO:ssa.
Voi Pjotr. Täällä saa myös oikeaa lihaa lautaselle
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se kupletin juoni on nyt se että väeltä viedään omaisuus. Ensin potkut töistä ja sitten talo alta kun ei saa asumistukeakaan. Aika nerokasta eikä kukaan tajua, luullaan että Suomi pulassa. Rikkaat ne vaan kus ettaa ja leipoo omia bisneksiään eikä mitään muuta.
Blackrock haluaa sinunkin omistusasuntosi, hallituksemme näiden talutushihnassa ja toteuttaa suunnitelmaa.
Blackrock hallinnoi suurta osaa omaisuudestani ja olen ollut oikein tyytyväinen. Omaisuuden arvo kasvaa.
Tää on keskiluokan ongelma. Kaiken maksat täysmääräisenä, mitään tukia tai helpotuksia ei saa. Kaks aikuista työssä, pieni omakotitalo pienenssä kaupungissa halvemmalla alueella. Maksoin lääkkeet, lainan, sähkön, veden, lapsen harrastuksen, netin ja liittymät, ja opintolainan, kuukaudeksi jäi joitain satasia. Paria työtä teen jo nyt, että pystyy joskus vaikka käymään leffassa tms. Keskiluokan ostovoima on surkea, ei tule mieleenkään ostaa mitään tai kuluttaa mihinkään kampaajiin tms. Saadaan kyllä lisää konkursseja ja kunnon taantuma.
Suklaa kallis 4 € mutta alkoholiin tuo 4 € ei ole summa eikä mikään?
No, joo, sote syö rahaa, kaikki tuntemani sairaanhoitajat tienaavat yli 40k€/vuosi, Tehy taisi kieltää palkkanauhojen julkaisun, en ymmärrä miksi jostain vaipanvahdosta tai tipan laitosta maksetaa yli 3000€/kk, amis tason jommaa, Itse olen saanut aina hyvää palvelua, ei siinä mitään, mutta kun palkka nousee 4>5 k€ 480 € jää käteen. Ne päivät, jotka olen ollut sairaalassa, kellään ei ole ollut kiire, jospa tehtäisiin töitä, eikä valitettaisi. Olen vankkumaton tasaveron kannattaja, 25%, kaikilta, jää jotain motivaatiota opiskella ja kantaa vasttuuta, eikä suuri osa palkasta mene lämmöksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syökää kaalikeittoa inisevät rotat!
Niinpä! Ite tienaan 1200€ kuus ja tuun sil hyvin toimee. En tiedä mitä nää vässykät tääl oikei valittaa.
Joo, ja maksat siitä summasta asuin ja elämiskuluja, vuokra 600€, vakuutuksia yhteensä 200€, työssäkäynti kuluja 200€, ja muita juoksevia maksuja 100€/kk, ja kaikki ilman tukiaisia tms. Ja sitten lähdet jäljelle jäävillä rahoilla ruokakauppaan niihin kuukauden ruokaostoksiin, ja pistät tietty vähän vielä säästöönkin pahan päivän varalle?
Semmosta se on kun utopia ja realismi kohtaa.
Nämä jotka sanoo tulevansa toimeen tonnilla kuussa, elävät jonkun kanssa, joka tienaa vähintään triplat ja kaikki kulut jaetaan. Sitten huudellaan että kyllä se tonni riittää minulle hyvin!
Vierailija kirjoitti:
No, joo, sote syö rahaa, kaikki tuntemani sairaanhoitajat tienaavat yli 40k€/vuosi, Tehy taisi kieltää palkkanauhojen julkaisun, en ymmärrä miksi jostain vaipanvahdosta tai tipan laitosta maksetaa yli 3000€/kk, amis tason jommaa, Itse olen saanut aina hyvää palvelua, ei siinä mitään, mutta kun palkka nousee 4>5 k€ 480 € jää käteen. Ne päivät, jotka olen ollut sairaalassa, kellään ei ole ollut kiire, jospa tehtäisiin töitä, eikä valitettaisi. Olen vankkumaton tasaveron kannattaja, 25%, kaikilta, jää jotain motivaatiota opiskella ja kantaa vasttuuta, eikä suuri osa palkasta mene lämmöksi.
Joopa joo, tiedät siis kaiken sairaanhoitajan töistä oman sairaalakäyntiesi perusteella. Työ on vaihtelevaa ei siellä aina kiire olekaan. Itsellä kyllä muitakin työtehtäviä teho-osastolla kuin vaipanvaihto ja niin on muuallakin. Ei soten talous kohene hoitajien irtisanomisilla tai palkan laskulla vaan ihan muilla toimilla.
Vierailija kirjoitti:
Nämä jotka sanoo tulevansa toimeen tonnilla kuussa, elävät jonkun kanssa, joka tienaa vähintään triplat ja kaikki kulut jaetaan. Sitten huudellaan että kyllä se tonni riittää minulle hyvin!
Kyllä tunnen niitä jotka pärjäävät eikä ole puolisoo.
Kun ei tuhlaile mihinkään.
Hinta nousee silti. ALV:n korotus on loistava tilaisuus kauppiaille hilata myös ruuan hintaa taas "vähän" ylöspäin. Vain typerys kuvittelee, että ne ahneet siat jättäisivät sen käyttämättä.