Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sain varoituksen työpaikalta, että jos poissaolot

Vierailija
09.02.2007 |

lasten sairauksien takia eivät lopu, minut irtisanotaan. Olen ollut puoli vuotta töissä ja tämä on kolmas kerta, kun olen joutunut jäämään kotiin.

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
09.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä tarkoittaa, jos toinen vanhemmista on äitiys, isyys, vanhempainvapaalla, kotihoidontuella, työttömänä, sairauslomalla tms.

Ei sitä ole missään laissa määritelty kumpi vanhemmista jää kotiin hoitamaan sairasta lasta.

Meillä se olin aina minä, joka olin poissa ja sen tein pomolle selväksi, että meillä on näin sovittu ja pomo sanoi, että asia selvä, kun noudatetaan vain lakia, eli on todistukset ja ilmoitukset kohdillaan.

Vierailija:

Onko miehen oltava siis sen ensimmäinen vaihtoehto kotiinjääväksi?

Jos miehelle ei käy niin sitten ap saa jäädä kotiin?

Kuulostaapa omituiselta :O

Vierailija:

1. jos ap:lla ei ole pätevää todistusta lasten sairaudesta.

2. jos ap:n miehellä olisi ollut mahdollisuus olla kotona, mutta ap oli silti poissa se on luvaton poissaolo jos oikein tarkkaan työaikalakia luetaan.

Eriasia sitten jos on ollut jokaisesta päivästä lääkärintodistus ja miehellä ei ole ollutm inään päivänä mahdollisuutta hoitaa lapsia.

Vierailija
22/35 |
09.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei joi jäädä töistä pois.

Vierailija:

Niin se vaan menee, että työnantajalla on oikeus tarkastaa puolison työnantajalta, että olisiko tällä ollut mahdollisuus jäädä kotiin. Tällä perusteella voi esim evätä poissaolon jos tilanne töissä vaatii esim tuuraajaa, mutta sellasita ei saa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
09.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies on työvoimaneuvoja ja itse radiossa. Pieni paikallisradio kyseessä, ja olen ainoa toimittaja täällä, eikä mulla olisi mitään mahdollisuutta olla poissa töistä.

Mies on aina jäänyt (monta kertaa myös sairaalassa ollut tytön kansa) kotiin. TYökkärissä ovat aina suhtautuneet tosi hyvin, eikä kukaan ole tullut kyselemään -saati pelottelemaan- jälkikäteen.

Vierailija
24/35 |
09.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpöhöpö. Kyllä sen sentään vanhemaat päättävät, kumpi jää kotiin, eikä siihen ole kummankaan työnantajalla nokankoputtamista.

Vierailija
25/35 |
09.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän työnantajat saa edes antaa työntekijöistään vieraalle taholle mitään tietoja, ei pienintäkään.

24 laittaa ihan nyt faktaa, jso moista väität edelleen.

Vierailija
26/35 |
09.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

toisen vanhemman työnantajalta, onko tämä työssä vai hoitamassa sairasta lasta.

Vierailija
27/35 |
09.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän työpaikoilta saa antaa toisen henkilökohtaisia tietoja mihinkään ulkopuolelle.

Minulta ainakin esimies itseltäni kysyi, että onko miehellä työvuoro ja sanoi, että joutuu luottamaan sanaani, koska oikeutta ei ole alkaa tarkistelemaan ja kyseessä on suuri firma, joten varmasti tietävät ja tuntevat lakipykälät.

Vierailija:

toisen vanhemman työnantajalta, onko tämä työssä vai hoitamassa sairasta lasta.

Vierailija
28/35 |
09.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

On työnantajan intressissä tietää, onko tuollainen oikeus vai ei, ja jos ei ole tätä oikeutta käyttänyt vaan on luottanut työntekijän sanaan, silloinhan kyseinen poissaolo on hyväksytty.

AP: kannattaisko pyytää jatkossa hyväksynnät/kuittaukset poissaoloilmoituksiin kirjallisina lähimmältä esimieheltäsi, ihan vain kaiken varalta? Jos aina tulee vastaukseksi ok:ta, ylempi esimies on aika heikoilla, jos koittaa alkaa savustaa sinua ulos luvattomien" tms. ei-hyväksyttävien poissaolojen perusteella.

Vierailija
29/35 |
09.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. Kaupanalan TES

Alle 10-vuotiaan sairastuminen

Oikeus palkkaan 1¿ 3 kalenteripäivään sisältyviltä

työpäiviltä, jos

¿ poissaolo on välttämätöntä lapsen hoidon

järjestämiseksi tai lapsen hoitamiseksi

¿ poissaolosta on ilmoitettu viipymättä

¿ sairaudesta on toimitettu lääkärintodistus

tai muu työnantajan hyväksymä selvitys

¿ toisella huoltajalla ei ole ansiotyön ja työajan

takia mahdollisuutta järjestää hoitoa tai

hoitaa lasta

Vierailija
30/35 |
09.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

puoliso ole vapaalla silloin kun toinen vanhemmista on pois työstä lapsen sair. takia. Onko todella laitonta tällainen tiedustelu? Minusta tuntui viranhaltijana aika loukkaavalta.

Vierailija
31/35 |
09.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Esim. Kaupanalan TES

Miten se edes tapahtuisi. Pomo soittaa toiselle pomolle ja kysyy, että on se pekka pekkarinen töissä vai kotona ja pekan pomo näpyttelee koneelta ja sanoo, että joo on se töihin tänään tullut.

Ei taida onnistua.

Alle 10-vuotiaan sairastuminen

Oikeus palkkaan 1¿ 3 kalenteripäivään sisältyviltä

työpäiviltä, jos

¿ poissaolo on välttämätöntä lapsen hoidon

järjestämiseksi tai lapsen hoitamiseksi

¿ poissaolosta on ilmoitettu viipymättä

¿ sairaudesta on toimitettu lääkärintodistus

tai muu työnantajan hyväksymä selvitys

¿ toisella huoltajalla ei ole ansiotyön ja työajan

takia mahdollisuutta järjestää hoitoa tai

hoitaa lasta

Vierailija
32/35 |
09.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja itse tulkitsen tuon niin että riittää että puolisokin on töissä, eikä ruveta tutkimaan kummalla olisi helpompaa jäädä pois.

Vierailija
33/35 |
09.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säilytä saamasi sähköposti todisteena!!! Todennäköisesti työnantajasi käyttää jotain muuta syytä, jos/kun sinut irtisanoo, vedoten esim. taloudellisiin perusteisiin tai jotain. Jos niin käy, niin sinulla on todiste tuosta uhkauksesta!

Vierailija
34/35 |
09.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain toinen vanhemmista

Lain mukaan työnantaja voi pyytää työntekijältä " luotettavan selvityksen" siitä, miksi tilapäistä hoitovapaata tarvittiin.

Sopimuksen mukaan työnantajalle pitää antaa tilapäisestä hoitovapaasta työehtosopimuksen tai yrityksen käytännön mukainen selvitys.

Lain tulkinnan mukaan myös kotona olevien muiden täysi-ikäisten ja sairaan lapsen isompien sisarusten katsotaan pystyvän hoitajiksi. Useissa työehtosopimuksissa työntekijän pitää antaa työnantajalle lääkärin- tai terveydenhoitajan todistuksen lisäksi selvitys tai todistus siitä, että muut kotona asuvat perheenjäsenet eivät kyenneet tai voineet hoitaa lasta. Puolison vapaa-ajalla tekemä ulkomaanmatka ei riitä perusteeksi jäädä kotiin sairaan lapsen luokse.

Vierailija
35/35 |
10.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Puolison vapaa-ajalla tekemä ulkomaanmatka ei riitä perusteeksi jäädä kotiin sairaan lapsen luokse."

Kuinkahan moni tuollaista sääntöä tietää? Sehän tarkoittaa, että jos toinen on matkalla, täytyy aina järjestää " takapäivystäjä" lapsen sairastumisen varalta, koska se työssäkäyvä ei saa jäädä hoitamaan, vaikkei toinenkaan pysty.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kuusi