Sain varoituksen työpaikalta, että jos poissaolot
lasten sairauksien takia eivät lopu, minut irtisanotaan. Olen ollut puoli vuotta töissä ja tämä on kolmas kerta, kun olen joutunut jäämään kotiin.
Kommentit (35)
ei joi jäädä töistä pois.
Vierailija:
Niin se vaan menee, että työnantajalla on oikeus tarkastaa puolison työnantajalta, että olisiko tällä ollut mahdollisuus jäädä kotiin. Tällä perusteella voi esim evätä poissaolon jos tilanne töissä vaatii esim tuuraajaa, mutta sellasita ei saa.
Mies on työvoimaneuvoja ja itse radiossa. Pieni paikallisradio kyseessä, ja olen ainoa toimittaja täällä, eikä mulla olisi mitään mahdollisuutta olla poissa töistä.
Mies on aina jäänyt (monta kertaa myös sairaalassa ollut tytön kansa) kotiin. TYökkärissä ovat aina suhtautuneet tosi hyvin, eikä kukaan ole tullut kyselemään -saati pelottelemaan- jälkikäteen.
Höpöhöpö. Kyllä sen sentään vanhemaat päättävät, kumpi jää kotiin, eikä siihen ole kummankaan työnantajalla nokankoputtamista.
Eihän työnantajat saa edes antaa työntekijöistään vieraalle taholle mitään tietoja, ei pienintäkään.
24 laittaa ihan nyt faktaa, jso moista väität edelleen.
toisen vanhemman työnantajalta, onko tämä työssä vai hoitamassa sairasta lasta.
Eihän työpaikoilta saa antaa toisen henkilökohtaisia tietoja mihinkään ulkopuolelle.
Minulta ainakin esimies itseltäni kysyi, että onko miehellä työvuoro ja sanoi, että joutuu luottamaan sanaani, koska oikeutta ei ole alkaa tarkistelemaan ja kyseessä on suuri firma, joten varmasti tietävät ja tuntevat lakipykälät.
Vierailija:
toisen vanhemman työnantajalta, onko tämä työssä vai hoitamassa sairasta lasta.
On työnantajan intressissä tietää, onko tuollainen oikeus vai ei, ja jos ei ole tätä oikeutta käyttänyt vaan on luottanut työntekijän sanaan, silloinhan kyseinen poissaolo on hyväksytty.
AP: kannattaisko pyytää jatkossa hyväksynnät/kuittaukset poissaoloilmoituksiin kirjallisina lähimmältä esimieheltäsi, ihan vain kaiken varalta? Jos aina tulee vastaukseksi ok:ta, ylempi esimies on aika heikoilla, jos koittaa alkaa savustaa sinua ulos luvattomien" tms. ei-hyväksyttävien poissaolojen perusteella.
Esim. Kaupanalan TES
Alle 10-vuotiaan sairastuminen
Oikeus palkkaan 1¿ 3 kalenteripäivään sisältyviltä
työpäiviltä, jos
¿ poissaolo on välttämätöntä lapsen hoidon
järjestämiseksi tai lapsen hoitamiseksi
¿ poissaolosta on ilmoitettu viipymättä
¿ sairaudesta on toimitettu lääkärintodistus
tai muu työnantajan hyväksymä selvitys
¿ toisella huoltajalla ei ole ansiotyön ja työajan
takia mahdollisuutta järjestää hoitoa tai
hoitaa lasta
puoliso ole vapaalla silloin kun toinen vanhemmista on pois työstä lapsen sair. takia. Onko todella laitonta tällainen tiedustelu? Minusta tuntui viranhaltijana aika loukkaavalta.
Vierailija:
Esim. Kaupanalan TESMiten se edes tapahtuisi. Pomo soittaa toiselle pomolle ja kysyy, että on se pekka pekkarinen töissä vai kotona ja pekan pomo näpyttelee koneelta ja sanoo, että joo on se töihin tänään tullut.
Ei taida onnistua.Alle 10-vuotiaan sairastuminen
Oikeus palkkaan 1¿ 3 kalenteripäivään sisältyviltä
työpäiviltä, jos¿ poissaolo on välttämätöntä lapsen hoidon
järjestämiseksi tai lapsen hoitamiseksi
¿ poissaolosta on ilmoitettu viipymättä
¿ sairaudesta on toimitettu lääkärintodistus
tai muu työnantajan hyväksymä selvitys
¿ toisella huoltajalla ei ole ansiotyön ja työajan
takia mahdollisuutta järjestää hoitoa tai
hoitaa lasta
Ja itse tulkitsen tuon niin että riittää että puolisokin on töissä, eikä ruveta tutkimaan kummalla olisi helpompaa jäädä pois.
Säilytä saamasi sähköposti todisteena!!! Todennäköisesti työnantajasi käyttää jotain muuta syytä, jos/kun sinut irtisanoo, vedoten esim. taloudellisiin perusteisiin tai jotain. Jos niin käy, niin sinulla on todiste tuosta uhkauksesta!
Vain toinen vanhemmista
Lain mukaan työnantaja voi pyytää työntekijältä " luotettavan selvityksen" siitä, miksi tilapäistä hoitovapaata tarvittiin.
Sopimuksen mukaan työnantajalle pitää antaa tilapäisestä hoitovapaasta työehtosopimuksen tai yrityksen käytännön mukainen selvitys.
Lain tulkinnan mukaan myös kotona olevien muiden täysi-ikäisten ja sairaan lapsen isompien sisarusten katsotaan pystyvän hoitajiksi. Useissa työehtosopimuksissa työntekijän pitää antaa työnantajalle lääkärin- tai terveydenhoitajan todistuksen lisäksi selvitys tai todistus siitä, että muut kotona asuvat perheenjäsenet eivät kyenneet tai voineet hoitaa lasta. Puolison vapaa-ajalla tekemä ulkomaanmatka ei riitä perusteeksi jäädä kotiin sairaan lapsen luokse.
" Puolison vapaa-ajalla tekemä ulkomaanmatka ei riitä perusteeksi jäädä kotiin sairaan lapsen luokse."
Kuinkahan moni tuollaista sääntöä tietää? Sehän tarkoittaa, että jos toinen on matkalla, täytyy aina järjestää " takapäivystäjä" lapsen sairastumisen varalta, koska se työssäkäyvä ei saa jäädä hoitamaan, vaikkei toinenkaan pysty.
Tämä tarkoittaa, jos toinen vanhemmista on äitiys, isyys, vanhempainvapaalla, kotihoidontuella, työttömänä, sairauslomalla tms.
Ei sitä ole missään laissa määritelty kumpi vanhemmista jää kotiin hoitamaan sairasta lasta.
Meillä se olin aina minä, joka olin poissa ja sen tein pomolle selväksi, että meillä on näin sovittu ja pomo sanoi, että asia selvä, kun noudatetaan vain lakia, eli on todistukset ja ilmoitukset kohdillaan.
Vierailija: