Muita joille hajusteettomuus = ankeus?
En missään tapauksessa haluaisi käyttää hajusteettomia tuotteita, tuoksut on ihania.
Kommentit (36)
Mä oon pikku hiljaa jättänyt kaikki hajusteet. Ja nyt hajut ärsyttää. Esim ostin ripsivärin ja en olisi voinut kuvitella että se tuoksuu. Nyt ensimmäiset puoli tuntia päätä kääntäessä se haju tulee nenään ja ärsyttää. Kyllästyin vaan siihen että kaikki haisee. Ymmärrän että ruoka, liikenne, metsä tuoksuvat mutta en jaksa mitään keinotekoisia hajuja. Vähän sama kuin ympäristössä olisi hirveä melu koko ajan kun no melua nyt vaan kuuluu olla, ja jotkut vielä lisäisi sitä lisää...
Tykkäsin tuoksuista vuosia, kaikenlaisista hajuvesistä, tuoksukynttilöistä, tuoksutikuista, pyykin hajusta yms mutta niistä aiheutui lopulta jatkuva poskiontelotulehdus ja astma jotka menivät aivan mahdottomiksi, piti vaihtaa kaikki tuotteet hajuttomiin jolloin oireilu helpotti. Nyt jopa mieto hoitoaineen haju hiuksissa ärsyttää henkeä tai kasvoilla olevan meikkivoiteen haju. :(
Vierailija kirjoitti:
Mulle käy miedot hajut, kuten pyykistä haihtuva omenahuuhteluaine ja aloevera säippua ja mäntysuopa siivoukseen.
Kaverilla on jotain 30 pulloa hajustettuja kylppärissä, liikaa. Pyykki todella tuoksuu voimakkaalle, kun käyttää tuplamääriä. Siivousaineet jätetään pinnoille.
Liika pesuainehan aiheuttaa sen ettei pyykki peseydy kunnolla. Eli kulkee puolilikaisissa vaatteissa jotka ovat täynnä pesuainetta. 😅
Vierailija kirjoitti:
Mä oon pikku hiljaa jättänyt kaikki hajusteet. Ja nyt hajut ärsyttää. Esim ostin ripsivärin ja en olisi voinut kuvitella että se tuoksuu. Nyt ensimmäiset puoli tuntia päätä kääntäessä se haju tulee nenään ja ärsyttää. Kyllästyin vaan siihen että kaikki haisee. Ymmärrän että ruoka, liikenne, metsä tuoksuvat mutta en jaksa mitään keinotekoisia hajuja. Vähän sama kuin ympäristössä olisi hirveä melu koko ajan kun no melua nyt vaan kuuluu olla, ja jotkut vielä lisäisi sitä lisää...
Ymmärrän tuon vertauksesi melusta. Olen myös herkkä melulle. Mä käytän kyllä jonkin verran hajusteita, mutta niiden pitää olla mietoja, eikä niissä saa olla sitä ainesosaa, joka lisää ja levittää sitä hajua (esim. ACOn tuotteissa on usein tätä). Joskus tulee jostain hajustekontaminaatiota, ja silloin tuntuu, että se haju ikään kuin nalkuttaa koko ajan eikä anna olla rauhassa.
Tuoksut on ihania, mutta poikkeuksena pyykin pesen aina hajusteettomilla tuotteilla. Puhtauden ei tarvitse tuoksua millekään :)
Hajusteiden käytöstä valittava ihminen on ainakin 100% varmuudella ankea ja tylsä tyyppi.
On äärimmäisen vähän hajusteita jotka tuokusvat miellyttävälle. usein se nenäkarvansa puuduttanut tyyppi jonka vaattet haisee kilometriin päähän comfortilta ja kotona on ilmanraikastimia ja hajusuihkeita ja hajukynttilöitä ja suitsukkeita käyttää itsekin hajuvesiä, lisää vielä työpäivän mittaan ja ihmettelee kun ihmiset välttelee.
Sekään ei valitettavasti ole totta että puhdas pyykki ei haisisi. Meillä pestään paljon mustia vaatteita ja jotenkin on niin että juuri mustiin vaatteisiin liittyy häiritsevä tuoksu. En tiedä onko sen eliminoimiseen muuta konstia kuin sen peittäminen superkukkaistuoksuilla, mutta sekään ei tunnu kivalta vaihetoehdolta. Joten jyrkkä ei ylettömälle hajustamiselle, mietl kyllä varovaisesti hajustetulle pyykkietikalle.
Hajusteetonta: pyykinpesuaine, yksi naamarasva, kuivashampoo ja muut hiuksiin jäävät muotoilutuotteet. Kaikessa muussa joku tuoksu. Hajuvesiä en käytä.
Vierailija kirjoitti:
Tykkäsin tuoksuista vuosia, kaikenlaisista hajuvesistä, tuoksukynttilöistä, tuoksutikuista, pyykin hajusta yms mutta niistä aiheutui lopulta jatkuva poskiontelotulehdus ja astma jotka menivät aivan mahdottomiksi, piti vaihtaa kaikki tuotteet hajuttomiin jolloin oireilu helpotti. Nyt jopa mieto hoitoaineen haju hiuksissa ärsyttää henkeä tai kasvoilla olevan meikkivoiteen haju. :(
Eli siis jossain vaiheessa sairastuit psyykkisesti.
Vierailija kirjoitti:
On äärimmäisen vähän hajusteita jotka tuokusvat miellyttävälle. usein se nenäkarvansa puuduttanut tyyppi jonka vaattet haisee kilometriin päähän comfortilta ja kotona on ilmanraikastimia ja hajusuihkeita ja hajukynttilöitä ja suitsukkeita käyttää itsekin hajuvesiä, lisää vielä työpäivän mittaan ja ihmettelee kun ihmiset välttelee.
Sekään ei valitettavasti ole totta että puhdas pyykki ei haisisi. Meillä pestään paljon mustia vaatteita ja jotenkin on niin että juuri mustiin vaatteisiin liittyy häiritsevä tuoksu. En tiedä onko sen eliminoimiseen muuta konstia kuin sen peittäminen superkukkaistuoksuilla, mutta sekään ei tunnu kivalta vaihetoehdolta. Joten jyrkkä ei ylettömälle hajustamiselle, mietl kyllä varovaisesti hajustetulle pyykkietikalle.
Käsittääkseni mustassa pyykissä yksi hajua lisäävä tekijä on väriaineen määrä. Musta väri on suuri määrä joko punaista tai vihreää väriä, väriainetta on siis enemmän kuin muun värisessä vaatteessa. Jollain tavalla se ilmeisesti vaikuttaa kuitujen ominaisuuksiin. Tunnustan myös tuon ilmiön, että musta pyykki voi haista tunkkaisemmalta.
Vierailija kirjoitti:
Melkoinen turbonenä saa olla jos kilometrin päähän haistaa toisen hajusteet.
Mulla päinvastoin. On kamalaa, kun kaupan kassajonossa joku mies haisi juuri tänään niin vahvasti joltain kukkaistuoksupesuaineelta, huh. Ei tulisi mieleenkään hajustaa vaatteitani. Käytän itse mietoa parfyymia ja olisi kummallista että sen lisäksi löyhkäisi joku pesuaine.
Tuoksut on ihania mutta jos käyttää hajusteita itse jää suurin osa niistä upeista tuoksuista haistamatta. Ainakin näin luonnon keskellä asuvana.
Olen tullut tuoksuherkäksi iän myötä, nyt olen yli 60 v. Käytän hajusteettomia pyykinpesuaineita, kosteusvoiteita, muotovaahtoa. Meikeistä ja ihonhoitotuotteista etsin kaikista vähiten tuoksuvat tai kokonaan hajusteettomat. Parfyymejä ja muita tuoksuja lisäävät ihmiset eivät ajattele, miten paljon tekevät haittaa tuoksuille herkille ihmisille. Joskus on pitänyt vaihtaa istumapaikkaa esim. lentokentällä, kun joku yliparfymoitu on tullut lähelle. Saatan saada kauheita yskänkohtauksia tuoksuista. Siinä sitä oli muilla ihmisillä ihmettelemistä korona-aikaankin marketissa, kun aloin yskimään. En ymmärrä, miksi joku laittaa tuoksuja vaikka kuntosalille tai ryhmäliikuntaan. Koko pukuhuone haisee niille. Joskus haju tulee eri kerrokseen asti. Samoin ne hajustetuille pesuaineilla pestyt vaatteet. Haisevat jo kauas, eivät kaikki muut asiakkaat esim. kaupassa tai työpaikalla halua haistella niitä, vaikka eivät olisi yliherkkiäkään. Teatterissa ym. vastaavissa paikoissa pelkään, kuinka hajustettuja ihmisiä tulee lähistölle.
Joitakin mietoja tuoksuja siedän. Tuoksuista olen löytänyt Elisabeth Ardenin Green Tea Eau Pargyméen, joka ei haittaa minua ollenkaan, hyvin mieto tuoksu. En sitä silti laita, jos menen vaikka lääkäriin tai teatteriin.
Luulen, että esim. siivousaineiden hajuaineissakin on erilaisia, koska kaikki eivät ärsytä yhtä paljon. Yksi pahimpia minulle on Rainbown suihkutettava ikkunanpesuaine. Se ottaa henkeen, vaikka ei ole astmakaan. Enpä osta enää.
Varmaan se tähän yliherkkyyteen liittyy, mutta minusta on tullut hyvin herkkä huomaamaan tuoksuja. Haistan esim. sisälle omaan autoon, jos edellä olevassa autossa tupakoidaan.
Vierailija kirjoitti:
Hajusteiden käytöstä valittava ihminen on ainakin 100% varmuudella ankea ja tylsä tyyppi.
No nythän se tuli sitten varmistettua, että olen ankea ja tylsä tyyppi. Ainakaan minua ei tarvitse kenenkään kiertää niin kuin noita pyykinpesuaineeseen uponneita.
Nukkasihti kannattaa putsata.