Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lasisen lapsuuden eläneet. Oliko terapiasta apua? Jos oli, millä tavalla?

Vierailija
29.08.2024 |

Kiinnostaa tietää. Erityisesti häpeän osalta. 

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

?

Vierailija
2/17 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain pitkän KELA:n kuntoutuspsyiatrian, varmaan ainakin osittain sen takia, että päihderiippuvainen äitimme teki itemurhan, kun olin vielä alaikäinen. Terapiasta oli apua, väitän että se jopa pelasti henkeni.

Olen jatkanut itseni hoitaista käyllmää Al-anon -ryhmissä terapian jälkeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sain pitkän KELA:n kuntoutuspsyiatrian, varmaan ainakin osittain sen takia, että päihderiippuvainen äitimme teki itemurhan, kun olin vielä alaikäinen. Terapiasta oli apua, väitän että se jopa pelasti henkeni.

Olen jatkanut itseni hoitaista käyllmää Al-anon -ryhmissä terapian jälkeen.

Hienoa! Kaikkea hyvää sinulle jatkoosi <3

Ap

Vierailija
4/17 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä suuntauksen terapeutille olet ap menossa?

Vierailija
5/17 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Psykoterapiaan. Ap 

Vierailija
6/17 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Psykoterapiaan. Ap 

Niin, minkä suuntauksen psykoterapiaan? 🙄

Vierailija
7/17 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kävin dynaamisen psykoterapian ja se pelasti elämäni. Työtä se todella itseltä vaati, mutta pikkuhiljaa opin uusia ajatustapoja sekä opin siirtämään häpeän tekijälle, pois itsestäni. Minulle tuo terapiamuoto oli paras. En usko, että olisin hyötynyt ratkaisukeskeisyydestä tai konglitiivisestä niin paljon. Minun piti saada oivaltaa itse asia ja kokea se, ettei kukaan kauhistu ajatuksistani tai tunteistani, saati traumoistani. 

Vierailija
8/17 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tarkoittaa lasinen lapsuus?

Vierailija
9/17 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli kyllä apua. Löysin ymmärrystä ja empatiaa jo kuollutta alkkisvanhempaani kohtaan, ehkä jotain anteeksiannon alkuakin. Häpeä sen sijaan minusta laimeni vain ajan kanssa, ja ehkä se auttoi että vuosien varrella vastaan tuli yhä useampi samanlaisen lapsuuden elänyt. 

Vierailija
10/17 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä se häpeä johtuu ja mitä se on? Itsekin pystyy käsittelemään asioita ja hyväksymään mennyttä elämää. Kannattaa jutella niiden ihmisten kanssa joille on asiaa, asiat kannattaa hoitaa eikä kannata syytellä muita parantaakseen omaa oloa.

Vierailija
11/17 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasinen lapsuus tarkoittaa alkoholistin perheessä kasvamista.

Vierailija
12/17 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En edes lapsena hävennyt että isä juo. Joka toisessa talossa kuitenkin sama homma. Konkurssin jälkeen se alkoi ja loppui kuolemaan kun olin 20v

Olen käynyt äidistäni juttelemassa kyllä. Ei siitä mtn saanut irti

Vierailija
13/17 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittajalle kysymys, miksi sinulla on sitä häpeää?

Vierailija
14/17 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloittajalle kysymys, miksi sinulla on sitä häpeää?

En ole riittänyt.

Vierailija
15/17 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole käynyt varsinaisessa terapiassa, mutta kävin parikymppisenä jonkin aikaa psykologilla ja siitä oli kyllä apua. Tosin, meillä ongelma ei ollut alkoholi, vaan isäpuoli oli lääkeriippuvainen ja lääkkeiden väärinkäyttäjä. Aivan täysin koukussa mm. rauhoittaviin ja unilääkkeisiin, oli käyttänyt niitä jo yli 10 vuotta silloin kun olin lapsi. Tämän vuoksi myös hän ja käytöksensä oli hyvin arvaamatonta. Hän käytti niitä täysin ohjeiden vastaisesti, saattoi ottaa unilääkkeitä keskellä päivää ja toikkaroida lääketokkurassa, yrittää lähteä ajamaan autoa, nukkua vaikka oli yksin vastuussa lapsista jne. No kuitenkin, tämän vuoksi koin lapsena aika paljon turvattomia ja pelottaviakin tilanteita. Syyllisyydentunne oli voimakasta, koska minua usein syytettiin vaikka ja mistä. Vasta myöhemmin tajusin, etten tietenkään voinut olla lapsena syyllinen mihinkään sellaiseen.

Vierailija
16/17 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole ollut varaa terapiaan. Psykiatrisen sairaanhoitajan kanssa (useammankin) olen jutellut. Ei niistä tapaamisista oikeastaan ollut apua. 

Vierailija
17/17 |
30.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole käynyt varsinaisessa terapiassa, mutta kävin parikymppisenä jonkin aikaa psykologilla ja siitä oli kyllä apua. Tosin, meillä ongelma ei ollut alkoholi, vaan isäpuoli oli lääkeriippuvainen ja lääkkeiden väärinkäyttäjä. Aivan täysin koukussa mm. rauhoittaviin ja unilääkkeisiin, oli käyttänyt niitä jo yli 10 vuotta silloin kun olin lapsi. Tämän vuoksi myös hän ja käytöksensä oli hyvin arvaamatonta. Hän käytti niitä täysin ohjeiden vastaisesti, saattoi ottaa unilääkkeitä keskellä päivää ja toikkaroida lääketokkurassa, yrittää lähteä ajamaan autoa, nukkua vaikka oli yksin vastuussa lapsista jne. No kuitenkin, tämän vuoksi koin lapsena aika paljon turvattomia ja pelottaviakin tilanteita. Syyllisyydentunne oli voimakasta, koska minua usein syytettiin vaikka ja mistä. Vasta myöhemmin tajusin, etten tietenkään voinut olla lapsena syyllinen mihinkään sellaiseen.

Eihän tää liity alkoholiin mitenkään 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä yksi