Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Perheen isä on 182cm ja äiti 157cm. Paljonko on pojan odotepituus on nyt seiskalla ja...

Vierailija
29.08.2024 |

Alta 150cm on vielä. Kasvupyräys ja murrosikä edessä vasta. Paljonko uskoisit loppupituuden? Ennuste on 175cm nyt.

Kommentit (96)

Vierailija
61/96 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

182+157=339/2 = 169,5

No ei mee noin alkuunkaan 

Tämä on vähän pätevämpi. 

https://kaksplus.fi/pituuslaskuri/

Vierailija
62/96 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvolakäyrät näyttivät, että mun pojat jää 170-senttisiksi. Nyt ovat 190, 180 ja 180. Nuoremmilla vielä kasvuikä kesken. Luulen, että ne neuvolakäppyrät on tehty pulloruokituilla vauvoilla, kun minä täysimetin. Vauvat olivat hoikkia, mutta aina terveitä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/96 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Seiskalla ja alle 150cm :D? Ei tuo kasva, kun max 160cm.

Mun poika oli seiskalla 170cm, nyt 183cm 

Sehän riippuu siitä, missä vaiheessa murrosikä on. Jos ei ole vielä, voi kasvaa paljonkin, mutta jos on jo päällä, loppuu myös pituuskasvu. Poika on voinut periä pituusgeeninsä myös lyhyeltä aidiltään. Eräs kaverini (mies) on jotakin 166 cm, isänsä oli yli 180 ja äiti jotakin 155.

Ihan yhtä paljon tulee pituusgeenejä kummaltakin mutta kun yhdistelmiä voi olla niin erilaisia. 

Esimerkiksi rajusti yksinkertaisestettu esimerkki: Yksi lapsi voi periä isän pitkän selän, pitkän kaulan ja äidin pitkät raajat =190 cm. 

Toinen isän lyhyet raajat ja äidin lyhyen selän =170 cm.

Tytöillä taas vaikuttaa paljon se missä iässä kuukautiset alkaa, sen jälkeen kasvu pysähtyy useimmilla. 

Murrosikä liittyy myös poikien pituuskasvun loppumiseen.

Toki mutta varhainen murrosikä ei pojilla tarkoita samalla tapaa lyhyempää aikuispituutta niin kuin tytöillä. Tytöillä kasvu voi loppua jo 10-11-vuotiaana jos kuukautiset tulevat varhain. 

Vierailija
64/96 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä äiti 169 cm ja isä 170 cm. Tytär 20 v 161 cm.

Tytär perii isältä enemmän geenejä, poika äidiltään. Miehesi on lyhyt.

Jos tytär perii enemmän geenejä isältään, eikö hän sitten olisi poika?

Reputitko biologian? Tytär saa isältä n. 1000 geenin X-kromosomin, poika vain pikkuruisen n. 100 geenin Y-kromosomin. 

En kirjoittanut, mutta lukion päättötodistukseen oli 8.

Vierailija
65/96 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Reputitko biologian? Tytär saa isältä n. 1000 geenin X-kromosomin, poika vain pikkuruisen n. 100 geenin Y-kromosomin. 

Perinnöllisyyttä syvemmin käsittelevä kurssi on vapaavalintainen, ehkei sulla ollut sitä 🤔

Vierailija
66/96 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Neuvolakäyrät näyttivät, että mun pojat jää 170-senttisiksi. Nyt ovat 190, 180 ja 180. Nuoremmilla vielä kasvuikä kesken. Luulen, että ne neuvolakäppyrät on tehty pulloruokituilla vauvoilla, kun minä täysimetin. Vauvat olivat hoikkia, mutta aina terveitä. 

Neuvolakäyrät tehdään ihan koko väestöotoksella ja perustuu todennäköisyyksiin ja toteumiin sekä vanhempien pituuksiin. että vaikka kuinka haluat kiillottaa oma kilpeäsi täydellisenä äitinä, se nyt ei valitettavasti ole sun poikien pituuden syy.. Nimim: itse pulloruokin, oon 162 ja poika 188.

Vierailija
67/96 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

182+157=339/2 = 169,5

No ei mee noin alkuunkaan 

Tämä on vähän pätevämpi. 

https://kaksplus.fi/pituuslaskuri/

Varmaan kertoo jotain tilastollisia todennäköisyyksiä, mä syötin tuohon omat ja miehen tiedot, antoi pojan pituudeksi 177. Meidän esikoinen on 181, keskimmäinen 183 ja kuopus 187.

Vierailija
68/96 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Neuvolakäyrät tehdään ihan koko väestöotoksella ja perustuu todennäköisyyksiin ja toteumiin sekä vanhempien pituuksiin. että vaikka kuinka haluat kiillottaa oma kilpeäsi täydellisenä äitinä, se nyt ei valitettavasti ole sun poikien pituuden syy.. Nimim: itse pulloruokin, oon 162 ja poika 188.

Meillä taas todettiin jo 2000-luvin alussa, ettei neuvolakäyrien ennusteet ole kovin luotettavia. Minä 180 ja puoliso 188, tyttären ennuste 178. Pituudeksi jäi 170. 

Vierailija
69/96 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katos😂😂 Mun poika oli seiskalla alle 150, nyt lukion tokalla 185. Murrosikä on pojilla todella ei aikaan

Pojat kasvavat vähän myöhemmin. Oma poika tuli puhumaan huolestaan, kun melkein 3 vuotta nuorempi pikkusisko alkoi murrosiän kynnyksellä ohittamaan pituudessa. Lohdutin, että ei hätää, pian se lopettaa kasvamisen, kuten tapahtuikin.

Ainakin ennen vanhaan sanottiin, että pojat kasvaa vielä armeijassakin.

Vierailija
70/96 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmisellä on 23 kromosomiparia, joista yksi on tuo xy. Vanhemmat periyttävät nuo muutkin 22 paria, eivät vain noita x ja y-kromosomia.

Vierailija
71/96 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten olet lasta ruokkinut?

Vierailija
72/96 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kollega oli lukion 1.jälkeen vaihto-oppilaana, kasvoi vuodessa yli 10 cm.

Lukion jälkeen armeijassa, kasvoi lähes 10 cm

On nyt vajaa 190 cm

Vierailija
73/96 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertaus (on opintojen äiti, ellei peruskoulu tätä jokaiselle opeta): "Ihmisen pituus määrittyy polygeenisesti, mikä tarkoittaa useiden satojen tai tuhansien geenimuunnosten yhteisvaikutusta sekä ympäristötekijöitä. Perimä selittää pituudesta noin 80 prosenttia, ja loput 20 prosenttia johtuvat ulkoisista tekijöistä, kuten ravinnosta ja terveydestä"
- Wiki.

Vierailija
74/96 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katos😂😂 Mun poika oli seiskalla alle 150, nyt lukion tokalla 185. Murrosikä on pojilla todella ei aikaan

Pojat kasvavat vähän myöhemmin. Oma poika tuli puhumaan huolestaan, kun melkein 3 vuotta nuorempi pikkusisko alkoi murrosiän kynnyksellä ohittamaan pituudessa. Lohdutin, että ei hätää, pian se lopettaa kasvamisen, kuten tapahtuikin.

Silloin voivat kasvaa armeijassa, jos murrosikä on alkanut myöhään ja ennen vielä tavallisempaa, kun armeijaan pääsi sinä vuonna, kun täytti 17 ja monilla oli kotona huono ruoka.

Vierailija
75/96 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riittävä terveellisen ravinnon ja tärkeiden ravintoaineiden, kuten D-vitamiinin, kalsiumin ja proteiinin, saanti lapsuudessa vaikuttaa lopulliseen pituuteen. Eivät nykysukupolvet ole vain perintötekijöiden takia niin paljon aikaisempia pidempiä, ei evoluutio niin nopeasti kasvata ihmisten pituutta.

Vierailija
76/96 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kertaus (on opintojen äiti, ellei peruskoulu tätä jokaiselle opeta): "Ihmisen pituus määrittyy polygeenisesti, mikä tarkoittaa useiden satojen tai tuhansien geenimuunnosten yhteisvaikutusta sekä ympäristötekijöitä. Perimä selittää pituudesta noin 80 prosenttia, ja loput 20 prosenttia johtuvat ulkoisista tekijöistä, kuten ravinnosta ja terveydestä"
- Wiki.

Toisen arvion mukaan perintötekijät vaikuttavat 60–80 %.

Vierailija
77/96 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisi suhteuttaa siihen miksi niin monet aasialaiset ovat niin pienikokoisia, lyhyitä ja sirorakenteisia (vaikka pitkäkin voi olla).

Vierailija
78/96 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tähän joku viite kiitos. Ei mene ihan tavalliseen järkeen väitteesi.

Vierailija
79/96 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pojan miehuus kärsi liian pitkän pikkusiskon takia? Naisenhan on hyvä olla pieni, laiha, vähäinen, hiljainen ja eteerinen, ettei hän uhkaa miehisyyttä. 

Vierailija
80/96 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tähän joku viite kiitos. Ei mene ihan tavalliseen järkeen väitteesi.

Onneksi ei menekään. Lapset saavat puolet pituuteen vaikuttavasta perimästään isältään ja puolet äidiltään. Ei ole olemassa mitään sukupuoleen sidottua sääntöä: Pojat eivät peri piirteitä (ensisijaisesti) vain isältään, eivätkä tytöt (ensisijaisesti) vain äidiltään. Molempien vanhempien monimutkainen yhdistelmä vaikuttaa siihen miten pitkäksi ihminen kasvaa.