Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Perheen isä on 182cm ja äiti 157cm. Paljonko on pojan odotepituus on nyt seiskalla ja...

Vierailija
29.08.2024 |

Alta 150cm on vielä. Kasvupyräys ja murrosikä edessä vasta. Paljonko uskoisit loppupituuden? Ennuste on 175cm nyt.

Kommentit (96)

Vierailija
21/96 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noiden laskemiseen löytyy nettisivukin, tosin se ei ole kauhean hyvä ainakaan minusta :D

Joo, muistan itsekin käyneeni siellä joskus. Minä olen 175 cm ja mies n. 182 cm. Meidän poikien pituusennusteet oli tuon sivuston mukaan n. 186 cm ja samaa luokkaa taisi joku terveydenhoitaja ennustaa toiselle pojalle. En tiedä miten pitkiä nyt ovat kasvun ilmeisesti loputtua, mutta alle 180 cm, minua ehkä vähän pidempiä. Nuoremmalla pojalla todettiin viidennen luokan terveystarkastuksessa, että murrosikä on alkanut ja oli normaalin rajoissa, mutta varsin aikainen pojalle. Vanhemmalla pojalla ajoittui ehkä samoin. Eli varmaan se teki sen, että pituus jäi noin kauas ennustetusta. Mutta minustakin piti tulla yli 180 cm, mutta murrosikä oli varhainen.

Oletko varma, että se oli tämä sivusto?

https://www.biorhythm-calculator.net/how-tall-will-i-be

Minusta piti tuon sivuston mukaan tulla 177 senttinen, mutta olen 182cm pitkä :D

Vierailija
22/96 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä pojat kasvo myöhään, olivat lyhyemmästä päästä yläasteella.

Vanhin 184 cm

Keskimmäinen 187 cm

Nuorin 176 cm

Äiti 168 cm/isä 182 cm.

Hyvä ystävättäreni,

Lyhyt natiainen 155 cm, hänen miehensä 197 cm

Tytär 173 cm, poika 187 cm. Ei tullut isänsä mittasia jättiläisiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/96 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noiden laskemiseen löytyy nettisivukin, tosin se ei ole kauhean hyvä ainakaan minusta :D

Joo, muistan itsekin käyneeni siellä joskus. Minä olen 175 cm ja mies n. 182 cm. Meidän poikien pituusennusteet oli tuon sivuston mukaan n. 186 cm ja samaa luokkaa taisi joku terveydenhoitaja ennustaa toiselle pojalle. En tiedä miten pitkiä nyt ovat kasvun ilmeisesti loputtua, mutta alle 180 cm, minua ehkä vähän pidempiä. Nuoremmalla pojalla todettiin viidennen luokan terveystarkastuksessa, että murrosikä on alkanut ja oli normaalin rajoissa, mutta varsin aikainen pojalle. Vanhemmalla pojalla ajoittui ehkä samoin. Eli varmaan se teki sen, että pituus jäi noin kauas ennustetusta. Mutta minustakin piti tulla yli 180 cm, mutta murrosikä oli varhainen.

Oletko varma, että se oli tämä sivusto?

https://www.biorhythm-calc

Taisin googlettaa lasten pituuskäyrät, kasvuennuste tms. Ihan asiallinen sivusto se oli. Tästä on jo monta vuotta aikaa. Mutta tosiaan yhtä lailla meillä erehdyttiin siis ihan kouluterveydenhuollossakin.

Vierailija
24/96 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noihan toimii sillä logiikalla, että mitä myöhemmin kasvupyrähdys tulee, sitä pitemmäksi tod.näk. kasvaa. Siskonpoika oli rippikuvassa joukon pikkuisimpia, mutta kasvoi sitten pitkäksi mieheksi.

Vierailija
25/96 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jättinyrkkeilijän ja Hayden Panattieren vauva oli suurikokoinen. 

Vierailija
26/96 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin seiskalla 180 cm.

Vierailija
27/96 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä äiti 169 cm ja isä 170 cm. Tytär 20 v 161 cm.

Tytär perii isältä enemmän geenejä, poika äidiltään. Miehesi on lyhyt.

Kaikki lapset, myös tytöt, perivät äidiltä enemmän geenejä kuin isältä. 

Vierailija
28/96 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä tulee noin 12cm pitkä.

Paksuutta hieman vähemmän kuin vessapaperirullan hylsyllä.

Vierailija
29/96 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perinyt pituutensa isän puolelta.

Vierailija
30/96 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

incel tulee, osanotot.

Opettelisit nyt jo muutaman sanan lisää, kohta alkaa koulukin 

Vierailija
31/96 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Geeneistä puolet tule isältä, puolet äidiltä. Tämä pätee sekä pojalle että tytölle.

Hieman enemmän tulee aina äidiltä. Pojat saa isältä vähemmän kuin tytöt, koska Y-kromosomi on niin pieni (vain n. 100 geeniä kun X:ssä ~1000 geeniä). 

Vierailija
32/96 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

165cm, eli ei tule kelpaamaan kellekään mieheksi tämän palstan oppien mukaan. Ei edes sille äitinsä mittaiselle pygmille

Vierailija
33/96 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Seiskalla ja alle 150cm :D? Ei tuo kasva, kun max 160cm.

Mun poika oli seiskalla 170cm, nyt 183cm 

Sehän riippuu siitä, missä vaiheessa murrosikä on. Jos ei ole vielä, voi kasvaa paljonkin, mutta jos on jo päällä, loppuu myös pituuskasvu. Poika on voinut periä pituusgeeninsä myös lyhyeltä aidiltään. Eräs kaverini (mies) on jotakin 166 cm, isänsä oli yli 180 ja äiti jotakin 155.

Vierailija
34/96 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies oli lyhyt vielä amiksessakin ja kasvoi vasta Intissä 185cm. Poika oli yläasteella lyhyt ja lukiossa kasvoi myös 185cm. Minä olen lyhyt 160cm ja tyttäretä tuli myös lyhyt 163cm.

Vierailija
35/96 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

165cm, eli ei tule kelpaamaan kellekään mieheksi tämän palstan oppien mukaan. Ei edes sille äitinsä mittaiselle pygmille

Kiitos asiallisesta vastauksesta kaksi vuotta vanhaan kysymykseen.  Sinulla ja lapsillasi menee varmasti hyvin.

Vierailija
36/96 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sun poikahan se on maailmanlaajuinen standardi, johon kaikki vertautuvat. Pitempi on roikale ja lyhyempi tappi. Jos ei kasvu tapahdu samassa tahdissa kuin sun pojalla, on siinä jotakin vikaa.

Vierailija
37/96 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä nykyään pojan olisi se 185cm hyvä olla vähintään

Vierailija
38/96 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidin lyhyysgeenit vaikuttavat siihen ettei pojasta välttämättä tulee pidempää kuin pitkästä isästään: minä 160, lasten isä 187, poika 185 (ja tytär 175).

Vierailija
39/96 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sehän riippuu siitä, missä vaiheessa murrosikä on. Jos ei ole vielä, voi kasvaa paljonkin, mutta jos on jo päällä, loppuu myös pituuskasvu. Poika on voinut periä pituusgeeninsä myös lyhyeltä aidiltään. Eräs kaverini (mies) on jotakin 166 cm, isänsä oli yli 180 ja äiti jotakin 155.

Ihan yhtä paljon tulee pituusgeenejä kummaltakin mutta kun yhdistelmiä voi olla niin erilaisia. 

Esimerkiksi rajusti yksinkertaisestettu esimerkki: Yksi lapsi voi periä isän pitkän selän, pitkän kaulan ja äidin pitkät raajat =190 cm. 

Toinen isän lyhyet raajat ja äidin lyhyen selän =170 cm.

Tytöillä taas vaikuttaa paljon se missä iässä kuukautiset alkaa, sen jälkeen kasvu pysähtyy useimmilla. 

Vierailija
40/96 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä se noin suoraviivaisesti mene. Pituusgeenit voivat tulla kummalta puolelta tahansa ja eri lapsillekin, vaikka olisivat samaa sukupuolta. Veljesten pituuksista voi olla parinkymmenen sentin ero.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kaksi