Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Perheen isä on 182cm ja äiti 157cm. Paljonko on pojan odotepituus on nyt seiskalla ja...

Vierailija
29.08.2024 |

Alta 150cm on vielä. Kasvupyräys ja murrosikä edessä vasta. Paljonko uskoisit loppupituuden? Ennuste on 175cm nyt.

Kommentit (96)

Vierailija
81/96 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä äiti 169 cm ja isä 170 cm. Tytär 20 v 161 cm.

Tytär perii isältä enemmän geenejä, poika äidiltään. Miehesi on lyhyt.

Tähän joku viite kiitos. Ei mene ihan tavalliseen järkeen väitteesi.

Kertaus. Ulkoisia tekijöitä ei pidä unohtaa tai vähätellä. Ravinnolla ja terveydellä on merkittävä vaikutus. Se näkyy esimerkiksi suomalaisia lyhyemmissä portugalilaisissa, kuten suomalaisissakin, miten viime sukupolvet ovat paremman ravinnon ja terveyden takia kasvaneet aikaisempia sukupolvia pidemmiksi, D-vitamiini, kalkki ja proteiini: niiden riittävä saanti on olennaista.

Vierailija
82/96 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse olen 155 ja poikieni isä 185 pojat nyt jo yli 190cm...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/96 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaavoja on pilvin pimein. Voi testata todellisuuteen. Pojan pituusennuste: Laske yhteen äidin ja isän pituus, lisää 13 cm ja jaa tulos kahdella.

Vierailija
84/96 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaavoja on pilvin pimein. Voi testata todellisuuteen. Pojan pituusennuste: Laske yhteen äidin ja isän pituus, lisää 13 cm ja jaa tulos kahdella.

Toinen tapa arvioida lapsen pituutta aikuisena on kaksinkertaistaa pojan pituus 2-vuotiaana tai tytön pituus 18 kuukauden iässä.

Vierailija
85/96 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

itse olen 155 ja poikieni isä 185 pojat nyt jo yli 190cm...

Varmaan ruokittu/ja asianmukaisesti.

Vierailija
86/96 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Seiskalla ja alle 150cm :D? Ei tuo kasva, kun max 160cm.

Mun poika oli seiskalla 170cm, nyt 183cm 

Katos😂😂 Mun poika oli seiskalla alle 150, nyt lukion tokalla 185. Murrosikä on pojilla todella ei aikaan

Pojat kasvavat vähän myöhemmin. Oma poika tuli puhumaan huolestaan, kun melkein 3 vuotta nuorempi pikkusisko alkoi murrosiän kynnyksellä ohittamaan pituudessa. Lohdutin, että ei hätää, pian se lopettaa kasvamisen, kuten tapahtuikin.

Ainakin ennen vanhaan sanottiin, että pojat kasvaa vielä armeijassakin.

Pojan miehuus kärsi liian pitkän pikkusiskon takia? Naisenhan on hyvä olla pieni, laiha, vähäinen, hiljainen ja eteerinen, ettei hän uhkaa miehisyyttä. 

Pieni totuudensiemen ^ tuossa on. Yhteiskunnassamme lienee naiselle helpompaa olla alle keskipituinen kuin miehelle. Onko Savossa vähemmän traumatisoivaa olla lyhyt mies kuin länsirannikolla... , erilainen kuin muut. Vääristyneitä asenteita tietysti, nämä/kin kauneus- tai mitä lie -ihanteet tai vaatimukset naisilta, kuten miesten pituudesta.

Vierailija
87/96 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin tyyliin neljännellä 172 ja puol. Niin sanottiin että todennäköisesti kasvat yläasteella ja armeijaan mennessä 190cm. Niin jäin 172 ja puol senttiseksi. Kuudennella kasvoi jo parta ja viikset ja sukulaiset oli naittamassa minua serkulle kunhan selviän riparista. En selvinnyt. Oli liikaa rimpsuja muistettavana ja olen huonomuistinen.

Vierailija
88/96 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unikin vaikuttaa loppupituuteen. Hyvä uni edistää karvuhormonien vapautumista, jota puolestaan ohjaa perimä ja ravitsemus.

Yksittäinen huonosti nukuttu yö ei estä kasvamista, mutta pitkäaikainen huonolaatuinen lapsuus- ja nuoruusajan uni kyllä, koska se voi laskea hormonitasoja. Joten nuorison tulisi nukkua riittävästi, jos haluaa kasvaa täyteen mittaansa.

Vierailija
89/96 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Neuvolakäyrät näyttivät, että mun pojat jää 170-senttisiksi. Nyt ovat 190, 180 ja 180. Nuoremmilla vielä kasvuikä kesken. Luulen, että ne neuvolakäppyrät on tehty pulloruokituilla vauvoilla, kun minä täysimetin. Vauvat olivat hoikkia, mutta aina terveitä. 

Terve on ollut myös pullovauvani, ei poissaoloja koulusta ennenkuin yläasteella ja lukiossa keksi lintsauksen. Menestyi kuitenkin hyvin.

Vierailija
90/96 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi esimerkiksi itä- ja pohjoissuomalaiset ovat tilastollisesti hieman lyhyempiä kuin etelä- ja länsisuomalaiset. Itä- ja länsisuomalaisten väliset geneettiset erot ovat poikkeuksellisen suuret. Isän ja äidin maantieteellinen tausta siis vaikuttaa.

Lisäksi edellä mainitun ravinnon merkityksestä pituuteen: "Historialliset ja alueelliset erot elintasossa ovat vaikuttaneet ravinnon laatuun. Sikiöaikainen ja lapsuuden aikainen ravitsemus on tärkeässä asemassa pituuskasvun toteutumisessa. Tulo- ja koulutustasoissa on ollut historiallisesti eroja Itä- ja Länsi-Suomen välillä, mikä on heijastunut ravintoon ja kasvuun." < https://yle.fi/a/3-7980371 >.

Vierailija
91/96 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi esimerkiksi itä- ja pohjoissuomalaiset ovat tilastollisesti hieman lyhyempiä kuin etelä- ja länsisuomalaiset. Itä- ja länsisuomalaisten väliset geneettiset erot ovat poikkeuksellisen suuret. Isän ja äidin maantieteellinen tausta siis vaikuttaa.

Lisäksi edellä mainitun ravinnon merkityksestä pituuteen: "Historialliset ja alueelliset erot elintasossa ovat vaikuttaneet ravinnon laatuun. Sikiöaikainen ja lapsuuden aikainen ravitsemus on tärkeässä asemassa pituuskasvun toteutumisessa. Tulo- ja koulutustasoissa on ollut historiallisesti eroja Itä- ja Länsi-Suomen välillä, mikä on heijastunut ravintoon ja kasvuun." < https://yle.fi/a/3-7980371 >.

Kylmemät olosuhteet vaatii pienemmän haihduttavan varren. Sama muuten Kongon korkeudessa päiväntasaajalla liika pituus lisää haihdutusta ja heikentää mahdollisuuksia selvitä ääriolosuhteissa. Siksi alle 170cm on optimaalinen pohjoisissa kylmissä olosuhteissa ja kuumissa ääriolosuhteissa. 

Pitkät ei pärjää pohjoisessa. 

Vierailija
92/96 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi kiintoisa fakta on huomattu miten maissa joissa on paljon kuluneen 300 vuoden aikana ollut moderneja sotia (luodit ja räjähteet), niin keskipituus on lyhyempi ja koko pienempi. Nykyaikaisessa sodassa iso koko ja pituus merkitsee vain helpompaa maalitaulua viholliselle. Tämä muutos on tapahtunut heti kun miekoista ja teräaseista siirryttiin ampuma-aseisiin. Suurin ero näkyy maissa joissa on jatkuvasti sotia. Keskipituus myös Euroopassa notkahti 1900-1960-välillä alaspäin rajusti. Nyt se on taas normalisoitunut. Pikät ei pärjää sodassa kuten lyhyemmät.

Vierailija
93/96 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota vanhempien keskiarvo ja kun poika, niin lisää joku 5-10% siihen. Se oli odotusarvo ainakin  syntymän aikaan. Vaihtelu on silti suurta.

Vierailija
94/96 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen isompi infektiotauti vie muistaakseni sentin pois. Ei siis ehkä flunssa, mutta vakava influenssa...

Vierailija
95/96 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvupyrähdykset tapahtuvat eri ihmisillä eri ihmisillä eri aikoina. Joillakin se tapahtuu yläasteella, joillakin lukiossa. Viimeiset sentit voivat ilmestyä vasta varusmiespalvelukseessa. Ei voi ennustaa etukäteen muuta kuin pituusennusteen. Sekään ei aina täyty.

Vierailija
96/96 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Seiskalla ja alle 150cm :D? Ei tuo kasva, kun max 160cm.

Mun poika oli seiskalla 170cm, nyt 183cm 

Katos😂😂 Mun poika oli seiskalla alle 150, nyt lukion tokalla 185. Murrosikä on pojilla todella ei aikaan

Pojat kasvavat vähän myöhemmin. Oma poika tuli puhumaan huolestaan, kun melkein 3 vuotta nuorempi pikkusisko alkoi murrosiän kynnyksellä ohittamaan pituudessa. Lohdutin, että ei hätää, pian se lopettaa kasvamisen, kuten tapahtuikin.

Ainakin ennen vanhaan sanottiin, että pojat kasvaa vielä armeijassakin.

Pojan miehuus kärsi liian pitkän pikkusiskon takia? Naisenhan on hyvä olla pieni, laiha, vähäinen, hiljainen ja eteerinen, ettei hän uhkaa miehisyyttä. 

No minäpä selitän:

- tytöllä alkoi murrosikä varhain ja pojalla ei ollut vielä alkanut.

Voit tutustua faktoihin ihan silmämääräisesti katsomalla 6-, 7- ja 8-luokan oppilaita. Tytöistä osa on ns. täysiä naisia, kun taas pojat ovat tyttöjen rinnalla vielä pikkupoikia.

Tilanne muuttuu sitten jonkin kesäloman jälkeen, kun yhtäkkiä pojat ovat venähtäneet pitkäkinttuisiksi hujopeiksi.