Perheen isä on 182cm ja äiti 157cm. Paljonko on pojan odotepituus on nyt seiskalla ja...
Alta 150cm on vielä. Kasvupyräys ja murrosikä edessä vasta. Paljonko uskoisit loppupituuden? Ennuste on 175cm nyt.
Kommentit (96)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä äiti 169 cm ja isä 170 cm. Tytär 20 v 161 cm.
Tytär perii isältä enemmän geenejä, poika äidiltään. Miehesi on lyhyt.
Jos tytär perii enemmän geenejä isältään, eikö hän sitten olisi poika?
Isä/äiti
183/168
Vanhin poika 184
Keskimmäinen 189
Nuorin 176
Aikusia miehiä. Kasvoivat myöhään.
Kysy miehesi äidiltä tuliko miehen kasvupyöräys aikaseen taikka myöhään?
Tytöillä pätee sanonta että lopettaa kasvamisen kaksi vuotta siintä että kuukautiset on alkanu.
Mun luokalla yksi poika ysillä oli samaa kokoa kuin luokan pienimmät tytöt. Nykyään n. 180 cm. Näin tapahtumassa kotiseudulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun mieheni on 192 cm ja minä 175 cm. Tyttäremme on 168 cm pitkä. Se siitä teoriasta.
Tytöllä taisi murrosikä alkaa aikaisin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli aikoinaan luokkakaveri, joka oli seiskan alussa tosi lyhyt, ja kasiluokan lopussa tosi pitkä. Venähti tosiaan tuossa ajassa melkein kolmekymmentä senttiä pituutta. Tuo nopea kasvupyrähdys aiheutti hänelle monenlaista ongelmaa, mutta antoi hänelle myös ajatuksen tulevasta ammatista. Hän toimii nykyään lääkintävoimistelijana ja hierojana.
Meidän pojat venähtivät niin nopeasti, että molemmilla on ihossa "raskausarpia" selässä. Kasvu voi olla aika hurjaa kasvupyrähdyksen aikana.
Vai olivatko läskejä?
Isäni oli 185cm, äiti 152cm. Minusta tuli 157cm. Joo, nainen olen 😬
Vierailija kirjoitti:
Seiskalla ja alle 150cm :D? Ei tuo kasva, kun max 160cm.
Mun poika oli seiskalla 170cm, nyt 183cm
Kylläpä hänellä poloisella loppui aikaisin kasvu.
Vierailija kirjoitti:
Mun poika oli puolestaan seiskalla 168 cm ja nyt lukioon mennessään 189 cm. Kasvu jatkuu yhä edelleen... 🤯
Vierailija kirjoitti:
Ei taida sulla oikeasti olla poikaa. Koska jos olisi, tietäisit, että pojat kasvaa todella eri tahtiin toisiinsa verrattuna ja paljon myöhemmin kuin tytöt. Esim. mun poika oli seiskalla 142, nyt kohta 19v ja 186. Ja näyttäisi, että kasvu ei ole vieläkään kokonaan loppunut, hidastunut toki viime vuodesta. Ja ap:lle: ko. pojalle ennustettiin 2v ikäisenä, että aikuispituus olisi 184. Että paljon tuo nyt ei siitä heittänyt. Samoin molemmat isoveljensä on sen noin 2cm pidempiä kuin mitä toi 2v tehty ennuste sanoi.
Tulee poika äitiinsä ja jää alle 170 cm.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä se noin suoraviivaisesti mene. Pituusgeenit voivat tulla kummalta puolelta tahansa ja eri lapsillekin, vaikka olisivat samaa sukupuolta. Veljesten pituuksista voi olla parinkymmenen sentin ero.
Molemmilta tulee yhtä paljon pituusgeenejä, yhdistelmä ratkaisee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näinhän se menee. Unohdetaan siittiön x- ja y-kromosomit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näinhän se menee. Unohdetaan siittiön x- ja y-kromosomit.
Tytär perii enemmän geenejä isältä kuin poika (X on iso, Y on pieni) . Molemmat kuitenkin perii aina enemmän äidiltä kuin isältä.
Vierailija kirjoitti:
Olen kyllä nainen mutta olin itse seiskalla n. 170 ja aikuisena 177. Eipä ne miespuoliset kaikki minusta ohitse menneet jotka olivat lyhyempiä tuossa vaiheessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Reputitko biologian? Tytär saa isältä n. 1000 geenin X-kromosomin, poika vain pikkuruisen n. 100 geenin Y-kromosomin.
Vierailija kirjoitti:
Mies oli lyhyt vielä amiksessakin ja kasvoi vasta Intissä 185cm. Poika oli yläasteella lyhyt ja lukiossa kasvoi myös 185cm. Minä olen lyhyt 160cm ja tyttäretä tuli myös lyhyt 163cm.
Milloin käynyt intin? Harva siellä nykyään kasvaa kuin painon puolesta. Silloin ennen, kun inttiin saattoi mennä 17-vuotiaana ja murrosikä oli myöhässä ja kotona ruoka heikkoa, niin silloin saattoi kasvaa pituuttakin. Meillä kävi sillä lailla, kun armeijassa mitattiin, oli mittaajana 160-senttinen lääketieteen ja kirurgian sotamies ja melko monesta, varsinkin pitemmästä tuli 2-7 cm ’’liian lyhyt’’. Yleensä armeijassa mitataan yläkanttiin, appiukko (s. 1926) oli ollut armeijassa 189cm, mutta vanhemmiten ehkä korkeintaan 185 eikä ollut painunut kasaan.
Vierailija kirjoitti:
Isäni oli 185cm, äiti 152cm. Minusta tuli 157cm. Joo, nainen olen 😬
On mahtanut olla huvittavan näköinen pari nuo sun vanhemmat, kuin isä ja pikkutyttö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sehän riippuu siitä, missä vaiheessa murrosikä on. Jos ei ole vielä, voi kasvaa paljonkin, mutta jos on jo päällä, loppuu myös pituuskasvu. Poika on voinut periä pituusgeeninsä myös lyhyeltä aidiltään. Eräs kaverini (mies) on jotakin 166 cm, isänsä oli yli 180 ja äiti jotakin 155.
Ihan yhtä paljon tulee pituusgeenejä kummaltakin mutta kun yhdistelmiä voi olla niin erilaisia.
Esimerkiksi rajusti yksinkertaisestettu esimerkki: Yksi lapsi voi periä isän pitkän selän, pitkän kaulan ja äidin pitkät raajat =190 cm.
Toinen isän lyhyet raajat ja äidin lyhyen selän =170 cm.
Tytöillä taas vaikuttaa paljon se missä iässä kuukautiset alkaa, sen jälkeen kasvu pysähtyy useimmilla.
Murrosikä liittyy myös poikien pituuskasvun loppumiseen.
No vain tämän palstan oppeja lainattu! tämä on toki tunnetusti asiaton palsta. jo tuli tännekin että vähintään 185 pitäs miehen olla.