Islannissa aiotaan luopua patronyymeistä ja matronyymeistä sukunimissä koska se sortaa ei-binäärisiä
Nimipäätteet -dóttir ja -son ovat syrjiviä, käyttöön tulee pääte -bur, joka merkitsee lasta.
Kommentit (30)
Ja käännetään vielä nimet englanniksi.
Siinähän sitten heittävät jonkun mitätömän vähemmistön tähden oman identiteettinsä ja kulttuurinsa lähimpään roskakoriin
Ei voisi vähempää liikuttaa, kunhan totesin
Näin. Nyt on myös islanti ja heidän kulttuuriperimä pilalla
Islantilaiset voi päättää nimistään ihan mitä haluaa, turha täällä kauhistella.
Pistäpä linkki uutiseen, googlaus ei tuottanut tulosta.
Miksi tämän pitäisi mitenkään liikuttaa suomalaisia? Meillä on vaan -nen (olen nenniläisiä itsekin), joka on hyvinkin sukupuolivapaa loppu, aina ollut.
Kiinnostuksesta kävin tutkimassa, niin ap:han valehtelee. Muutos koskee vain non-binäärejä, joten 99% jatkaa -son ja -dottir nimellä. Ei ole mikään pakkomuutos, niin kuin ap vihjaa.
Vierailija kirjoitti:
Englanniksi löytyy ja ruotsiksi jos ne sujuu.
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostuksesta kävin tutkimassa, niin ap:han valehtelee. Muutos koskee vain non-binäärejä, joten 99% jatkaa -son ja -dottir nimellä. Ei ole mikään pakkomuutos, niin kuin ap vihjaa.
En väittänyt että kaikkien pitää muuttaa mutta siis aiempi käytäntö että oli pakko olla joko -dóttir tai -son on muutettu.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Englanniksi löytyy ja ruotsiksi jos ne sujuu.
Mutta linkkiä et laita, koska johtaa jollekin huuhaasivustolle vai?
Voi käyttää edelleen dottir ja son, mahdollisuus käyttää myös -bur
In 2019, the laws governing names were changed. First names are no longer restricted by gender. Moreover, Icelanders who are officially registered as non-binary are permitted to use the patro/matronymic suffix -bur ("child of") instead of -son or -dóttir
Ap tajusi vasta nyt jo viisi vuotta sitten muutetun käytännön.
On älytöntä katsella noita tikku-ukko liikennemerkkejä, Sanna Marinin keihäänkärki hjommeli.
Vihdoinkin. Olihan tuo tapa joskus käytössä Suomessakin, vaan siitä onneksi päästiin jo ajat sitten.
Vierailija kirjoitti:
On älytöntä katsella noita tikku-ukko liikennemerkkejä, Sanna Marinin keihäänkärki hjommeli.
Ok Sanna-hullu.
Aaa, valonlapsi mä oon,
HIM:n laulaja ville valon lapsi mä oon
Oikein 🌈