Ottaisitteko arvojenne vastaisen työn vastaan?
Esim. pikamuoti, puhelinmyynti, lihateollisuus
Olen joutunut siihen tilanteeseen, että minun on otettava työ vastaan. Tarjottu paikka on mediassa esillä ollut, missä työntekijöitä on kohdeltu huonosti (maksettu vajaa palkka, pidetty yli työtuntien, painostettu tulemaan kipeänä töihin, kiusattu esihenkilön toimesta jne).
Tuntuu jotenkin väärältä.
Kommentit (54)
ei työn kuulu olla kivaa. ei siitä silloin maksettaisi palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ota vastaan ainuttakaan työtä.minkä ainut funktio on lihottaa ahneutta riistäjää/lahtaria. Tai jos on pakko ottaa niin takaan että takkiin ottaa kun tulee vähän "vahinkoja" esim trukin kanssa 😁🤗😁
Esimerkiksi juuri tämä! Tuntuu hullulta pakottaa ihminen esim. alkoon tai hesburgeriin töihin. Eihän, se vaan voi mennä niin, että valtiojohtoisesti tuetaan epäeettistä markkinataloutta pakottamalla ihmiset työeläimiksi.
Jos haluat syödä jotain, niin voihan sitä pakottamiseksi sanoa. Työpaikasta voi hakea muita töitä koko ajan. Ei se mikään vankilatuomio ole. Tekee sitä pskasuunia, kunnes löytyy parempi. Niin se muillakin menee. On helpompi saada töitä, kun on jo töissä.
Joku raja minulla olisi. Tässä pitää erottaa ns. paskaduuni ja arvojen vastainen työ. Paskaduuni on työtä josta ei paljon makseta, sen tekijää ei kunnioiteta ja työ voi olla raskasta. Omien arvojen vastainen työ on taas ihan muuta, siitä voidaan maksaa paljon, se voi olla helppoa ja voi löytyä porukkaa, jotka itseasiassa arvostaa sen tekijää!
Minulle arvojen vastainen työ voisi olla se, että markkinoisin ja möisin öljypohjaisia lämmitysjärjestelmiä. Tai että minulle maksettaisiin vaikka naapurimaasta erilaisen propagandan levittämisestä ja yhteiskuntaa eripuran tuottamisesta netissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki noista kelpuuttaisin, joo.
Entä paikka, jossa joudut käsittelemään happoja ja liuottimia päivittäin (käytät respiraattoria koko päivän) plus kuulohaittaa (käytät kuulosuojaimia) plus fyysisesti tikapuilla kiipeämistä ja painavien tavaroiden nostelua?
Tuo vois olla jonkun unelmatyö. Hyödyllinen.
En. Koskaan. Arvoni eivät ole vaihdettavissa rahalla.
En enää, se on henkisesti liian raskasta. Nuorena olin ylikansallisessa yhtiössä, jonka perusliikeidea oli arvojeni vastaista. En oikein osannut hakeutua muuallekaan ja työkaverit olivat mukavia, joten perustelin itselleni että koska en myy mitään, ei haittaa. Kyllä haittasi kuitenkin. Oli sitten pakko lopettaa kun ne työkaveritkin vaihtui.
Puhelinmyyjäksi jouduin harhautuksen kautta. Luvattiin toimistotyötä ja se olikin soittelua ihmisille. Kauhean hämmennyksen jälkeen taisin muutaman puhelun soittaakin, mutta seuraavana päivänä en mennyt enää enkä ilmoittanut edes mitään. Ei kyselty perään. Kamalaa häiritä ketään myyntipuheluilla, kun itsekin inhoan niitä!
Aika moni on valmis myymään omat arvot heti sopivan hinnan - aika matalan - löydyttyä. Prostituoiduillakin korkeampi moraali.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ota vastaan ainuttakaan työtä.minkä ainut funktio on lihottaa ahneutta riistäjää/lahtaria. Tai jos on pakko ottaa niin takaan että takkiin ottaa kun tulee vähän "vahinkoja" esim trukin kanssa 😁🤗😁
Esimerkiksi juuri tämä! Tuntuu hullulta pakottaa ihminen esim. alkoon tai hesburgeriin töihin. Eihän, se vaan voi mennä niin, että valtiojohtoisesti tuetaan epäeettistä markkinataloutta pakottamalla ihmiset työeläimiksi.
No ihmisiä menee Heseen töihin vapaaehtoisesti ja kenenkään pakottamatta omasta vapaasta tahdostaan.
Jos Hesburgerissa työskentely ei ole oman arvojen vastaista ja huonot työolot ei haittaa, niin mikäs siinä! Mm. MOT teki dokkarin Hesestä ja aika ongelmallista siellä oli.
Ei ne huonot työolot taida haitata, jos se ei kohdistu itseen. Ihan tyytyväisenä voi mättää hampurilaista naamaan, kun se on jonkun muun selkänahasta revitty. Taitaa pikaruokapaikat olla tällä hetkellä miltei ainoita ravintoloita, missä kauppa käy. Kertonee siitä, että henkilökunnan mussutukset eivät nälkäistä kiinnosta - varsinkaan, jos on joku tarjous.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En. Koska lentäisin sieltä työpaikalta pois heti kun ilmenisi ongelma. Saattaisin lähteä itsekin. Jos huomaan epäkohtia, mulla on tarvetta korjata niitä. Olen ihminen, jota ei oikein siedettäisi tuollaisilla työpaikoilla ja minut savustettaisiin ulos, jos en lähtisi itse. En suostuisi toimimaan epäreilusti ja tekisin asiat oikein niin saisin potkut. Niin oletan.
On se reilua että muut joutuu kuitenkin tekemään nuokin työt ja sinä vaan vedät ilmaista leipää. Perustatko itse reilun yrityksen?
Entä JOS epäeettistä työtä ei tarvitsisi tehdä?
Sano esimerkki työstä joka täyttää juuri sun eettiset kriteerit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän tässä maailmassa muuta pakkoa ole kuin kuolema. Joka tietysti on seuraavana vuorossa jos ei ihminen suostu henkkimaan elantoaan.
Vierailija kirjoitti:
Ottaisin vastaan ja tekisin työni huonosti, etsisin samalla muita töitä ja ottaisin loparit mahdollisimman huonolla hetkellä. Kannustaisin työkavereita vastarintaan pienillä huomaamattomilla huomautuksilla. "Aika jännä, että...", "huomasin muuten...", "en ollut tajunnut aiemmin, että...", "miksiköhän muuten?"
Voisihan sitä toki olla se, joka ryhtyy laittamaan työpaikalla asiat kuntoon? Miksi haitata muiden ihmisten työskentelyä ja horjuttaa heidän työpaikkaansa vain siksi, että sinä et tykkää. Aika itsekäs olet.
Vierailija kirjoitti:
En. Koskaan. Arvoni eivät ole vaihdettavissa rahalla.
Arvoihisi kuuluu elää muiden rahoilla?
En ottaisi täysin arvojeni vastaista työtä, rajatapauksen saattaisin ottaa ihan siinä mielessä, että tutustuisin mikä siellä oikeastaan on meininki. Näin olen muutaman kerran toiminutkin, tosin kyse on ollut keikkaluonteisesta työstä. Pääosin tulen kuitenkin toimeen tekemällä työtä, joka on arvojeni mukaista.
Vierailija kirjoitti:
En enää, se on henkisesti liian raskasta. Nuorena olin ylikansallisessa yhtiössä, jonka perusliikeidea oli arvojeni vastaista. En oikein osannut hakeutua muuallekaan ja työkaverit olivat mukavia, joten perustelin itselleni että koska en myy mitään, ei haittaa. Kyllä haittasi kuitenkin. Oli sitten pakko lopettaa kun ne työkaveritkin vaihtui.
Puhelinmyyjäksi jouduin harhautuksen kautta. Luvattiin toimistotyötä ja se olikin soittelua ihmisille. Kauhean hämmennyksen jälkeen taisin muutaman puhelun soittaakin, mutta seuraavana päivänä en mennyt enää enkä ilmoittanut edes mitään. Ei kyselty perään. Kamalaa häiritä ketään myyntipuheluilla, kun itsekin inhoan niitä!
Miten myyminen voi olla arvojen vastaista? Jos siinä ei mitään huijauspuheluja tehdä, niin se on enemmin ns. paskaduuni, mutta ei se kyllä mielestäni mene luokitukseen arvojen vastainen duuni. Sama kun sanoisi, että se siivojan työ oli arvojeni vastaista.
Kasvatusalalla ja teen arvojen vastaisesti monia asioita työssäni. Tosin ymmärrän sen, miksi asiat tehdään, kuten ne tehdään. Hallinto vaatii joskus maalaisjärjen vastaisia asioita.
Johtajan kanssa en ole samoilla linjoilla arvojen suhteen, mutta toisaalta on ihan kiva saada se 3000 eur joka kuukausi tilille. Parempaa vaihtoehtoa katsellessa teen tätä. Samalla pyrin omalla toiminnalla siihen suuntaan, mitä pidän fiksuna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En. Koska lentäisin sieltä työpaikalta pois heti kun ilmenisi ongelma. Saattaisin lähteä itsekin. Jos huomaan epäkohtia, mulla on tarvetta korjata niitä. Olen ihminen, jota ei oikein siedettäisi tuollaisilla työpaikoilla ja minut savustettaisiin ulos, jos en lähtisi itse. En suostuisi toimimaan epäreilusti ja tekisin asiat oikein niin saisin potkut. Niin oletan.
On se reilua että muut joutuu kuitenkin tekemään nuokin työt ja sinä vaan vedät ilmaista leipää. Perustatko itse reilun yrityksen?
Entä JOS epäeettistä työtä ei tarvitsisi tehdä?
Sano esimerkki työstä joka täyttää juuri sun eettiset kriteerit.
No esim. voisin työskennellä ravintolassa, valtiolla (poliisi, tulli, muut), tapahtuma-alalla, tutkimuslaitoksessa, koulussa, päiväkodissa, sairaalassa, jopa kirkossa, kerhossa, journalismi (ei klikkiotsikot - vaikea löytää sellaista enää) jne.
Olettaen tietysti että työolot ovat asianmukaisia ja työstä maksettava korvaus.
Puhelinmyyjäksi tai feissariksi en alkaisi, melkein kaikki muu käykin
Loisen moraali on mielenkiintoinen, hyvin kelpaa rahat niiden hesellä työskentelevien veroista. Tukia pitää todellakin leikata, alkaa työ kelvata.
Vierailija kirjoitti:
Aika moni on valmis myymään omat arvot heti sopivan hinnan - aika matalan - löydyttyä. Prostituoiduillakin korkeampi moraali.
Voi lapsi. Jokaisella on omat arvonsa. Yleinen arvo meillä on ansaita itse, ja työ on joka tapauksessa tarpeellista koko yhteiskunnan kannalta. Tulee siinä sivussa vähän tarpeetontakin kun on tämä hyvinvointivaltio. Nämä hampparipaikat, alkot ja lihakin nykyisessä tilanteessa, voisi tiukasti katsoa enemmän viihtymistarpeisiin kuuluviksi, mutta kyllä niistäkin maksetaan koska kuluttajia löytyy.
No jos vaihtoehtona on yritystukia (muiden rahoista) saavan yhtiön leivissä työskentely minimipalkalla versus työttömyys