Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minulla on asuntolainaa vielä 30 000e maksettavana, onko se teidän mielestä paljon vai vähän?

Vierailija
29.08.2024 |

Otin siis asuntolainaa 80 000e, bruttopalkkani on 3500e/kk ja asun yksin. Muita lainoja minulla ei ole, kannattaako nyt keskittyä enemmän sijoittamiseen vai lainan lyhentämiseen?

Paljonko teillä on asuntolainaa?

M33

Kommentit (58)

Vierailija
41/58 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minut on kasvatettu ja opetettu niin että mitä vähemmän on velkaa ja mitä nopeammin velan maksaa pois niin sen parempi. Auto on esimerkiksi kaikkein surkein sijoituskohde, siihen ei kannata koskaan laittaa rahaa paljoa vaan kannattaa joko sijoittaa ne rahat tai lyhentää asuntolainaa pois niillä rahoilla. 

Isälläni on reilu miljoonan euron osakesalkku, sijoitusasuntoja,metsää pieni pläntti, 200k käyttötilillä ja velkaa 0 euroa.

Perintiö hän ei ole vielä saannut edes ja ainoa koulutus hänellä on peruskoulu.

Vierailija
42/58 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lainattomuus on vähän hölmöä rahankäyttöä. Vain punaista maitoa juova, lenkkimakkaraa syövä Pena Kortsukoskelta ajattelee, että lainaa ei pidä ottaa ja jos ottaa, pitää se maksaa äkkiä takaisin. Eli maksa vain laina pois ja ota sitten uutta lainaa. Upgreidaa asumistasi parempaan, tai hanki vaikka kesämökki. Jos mitään lainakohdetta et keksi, niin sitten vähintään lainanmaksun verran isket kiinni kuukaudessa sijoituksiin. Se nyt on vihoviimeistä, että ajattelisit että kuukauden käyttörahat nousevat lainan maksun loputtua.

En ymmärrä tätä ajatusta. Itse maksoin kaikki lainani pois heti kun pystyin, aloin niiden jäätyä laittamaan kaiken ylimääräisen sijoituksiin. Nyt täysin velattomana, opintolainan ja asumisoikeusmaksun pääomaan otetun asuntolainankin poismaksettua sijoitan 1500€/kk noin 3700€/kk bruttopalkastani ja en vuosia exceliä tarkasti pyöritelleenä saa itselleni kannattavaksi enää minkäänmuotoisen lainan ottoa. Nykyiset asuntomarkkinoiden riskit on niin suuret, että en näe pointtia maksaa pankille korkoja, kantaa minkäänlaista riskiä taloyhtiöistä tai ylipäätään sitoa varallisuudeni kerryttämistä Suomen sisällä oleviin seiniin.

M30

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/58 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sekä että. Osa sijoitukseen ja osa lainaan.

Pienihän tuo on, mulla on saman verran sijoitusluukusta ja en juurikaan edes ajattele koko asiaa.

Mulla on sijoituksissa noin 10 000e.Otin asuntolainan 6v sitten. Varmaan teen niin että asuntolainan pyrin maksamaan pois 5v sisään ja sitten alan enemmän keskittymään sijoittamiseen.

M33

Näillä koroilla lainanmaksu on järkevää. Toki riippuu mihin sijoitat mutta noin hattuarvona.

Vierailija
44/58 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Väitän että melko yks ja sama että maksaako asuntolainan nopeasti pois vai sijoittaako ne rahat ja maksaa asuntolainaa pois hitaasti.

No ei se nyt sama ole, varsinkaan tässä taloustilanteessa. Jos katsot paljonko lyhennyksestä menee korkoihin kuukaudessa niin mistä saat saman tuoton verojen ym jälkeen? Tässä tilanteessa on järkevintä lyhentää lainan pääomaa

Vierailija
45/58 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sekä että. Osa sijoitukseen ja osa lainaan.

Pienihän tuo on, mulla on saman verran sijoitusluukusta ja en juurikaan edes ajattele koko asiaa.

Mulla on sijoituksissa noin 10 000e.Otin asuntolainan 6v sitten. Varmaan teen niin että asuntolainan pyrin maksamaan pois 5v sisään ja sitten alan enemmän keskittymään sijoittamiseen.

M33

Näillä koroilla lainanmaksu on järkevää. Toki riippuu mihin sijoitat mutta noin hattuarvona.

Niin mä oon laskeskellu niin että max 5v päästä olisi asuntolaina maksettu pois. Sen jälkeen alkaisin enemmän keskittymään sijoituksiin. 

Tällä hetkellä asuntolainaa lyhennän noin 600-800 euroa kuukaudessa ja sijoituksiin menee varmaan noin 100-200 euroa kuukaudessa. 

Asuntolainan kun olen maksanut pois niin kykenisin sijoittamaan useamman satasen enemmän kuukaudessa.

Vierailija
46/58 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itellä enää 680e kulutusluottoa maksamatta. Ensi kuussa saan velat kuitattua. Kylläpäs on mukavaa. Toivottavasti ap viihtyy kodissaan. Itse tässä eläkkeellä ja vuokra 450e.

Vierailija
47/58 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se oli järkyttävää aikaa kun pankit tarjosi lyhennysvapaata asuntolainoihin. Monet siihen huijaukseen tarttui, nollakorkoaikana velkoja olisi kannattanut lyhentää eikä siirtää koska korot nousi. Nollakorkoaika ei ole normaalia koska se ruokkii inflaatiota.

Vierailija
48/58 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se oli järkyttävää aikaa kun pankit tarjosi lyhennysvapaata asuntolainoihin. Monet siihen huijaukseen tarttui, nollakorkoaikana velkoja olisi kannattanut lyhentää eikä siirtää koska korot nousi. Nollakorkoaika ei ole normaalia koska se ruokkii inflaatiota.

Mitä hitaammin ihmiset maksaa asuntolainoja pois niin sitä enemmän pankit rikastuu. Tämän takia pankit tarjoaa lyhennysvapaita.

Vierailija
49/58 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla ei juuri ole velkaa. Minulla on sama palkka ja velkaa 250 000. 

Vierailija
50/58 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itellä enää 680e kulutusluottoa maksamatta. Ensi kuussa saan velat kuitattua. Kylläpäs on mukavaa. Toivottavasti ap viihtyy kodissaan. Itse tässä eläkkeellä ja vuokra 450e.

Ajattelin ennen että eläkeläiset olisivat viisaita. Tässä taas yksi esimerkki tyhjästä kuplasta. 

Vierailija
51/58 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinulla ei juuri ole velkaa. Minulla on sama palkka ja velkaa 250 000. 

Miten sinä olet saannut noin ison asuntolainan? 

Minulle antoivat max 100 000e asuntolainaa, silloin tuloni olivat pienemmät kuin nyt.

Vierailija
52/58 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä sijoita mihinkään ennen kuin olet maksannut lainan pois..se tunne kun viimeinen erä on maksettu on niin hieno että en pysty oikein kuvailemaan mutta se jälkeen alkaa vapaus ja voit tehdä ihan mitä vaan

Vierailija
53/58 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me maksoimme ensin opintolainat pois, sitten maksoimme mahdollisimman nopeasti asuntolainan ja nyt sijoitamme osakkeisiin. Elääkin piti kun on 2 lasta jotka nyt ovat jo aikuisia ja omillaan. 

Vierailija
54/58 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä sijoita mihinkään ennen kuin olet maksannut lainan pois..se tunne kun viimeinen erä on maksettu on niin hieno että en pysty oikein kuvailemaan mutta se jälkeen alkaa vapaus ja voit tehdä ihan mitä vaan

Näin minä itse olen juuri ajatellut eli asuntolainan jälkeen jää sitten palkasta se 600-800 euroa enemmän rahaa käyttöön eikä ole enää asuntolainaa taakkana. Sitten voi vaikka ostaa uuden auton ja voi sijoittaa enemmän rahaa. 

M33

Vierailija
55/58 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nolla euroa. Mutta ikääkin minulla on enemmän. Sulla on hyvin pullat uunissa! Itse maksaisin loputkin pois. Ja sitten alkaisin laittamaan indeksirahastoihin kuukaudessa jonkun summan sinuna! Olet niin nuori, että saat ison potin säästettyä ja antaa mahdollisuuden vaikka jäädä työelämästä pois ennen alinta eläkeikää, joka sinun ikäisillä on varmaan siellä jossain 70 vuoden korvilla muuten!

Ja aina ne säästöt tuo muutenkin turvaa elämälle, vaikka raha ei sellaisenaan onnelliseksi teekään!

Vierailija
56/58 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tein niin, että maksoin asuntolainan (n. 100 000) pois niin nopeasti kuin mahdollista ja aloin sen jälkeen sijoittamaan. Olin kuitenkin palkkatyössä ja maksetusta asunnosta oli niin pienet kulut, että olisin aivan hyvin pärjännyt työttömänäkin eikä asuntoa olisi tarvinnut myydä.

Nyt on miljoonaomaisuus, että ihan hyvin on mennyt. Olen kyllä vähän vanhempikin jo.

Vierailija
57/58 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli jotain 30 tonnia vielä niin voitin lotosta 87000 euron potin  se oli 1/5 osuus. Maksoin asuntolainan heti pois.

Vierailija
58/58 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieman yli 300k lainaa korkoputken suojissa ja hieman vähemmän sijoitettuna useamman % tuotolla. Nukun yöni hyvin.

N41