Minulla on asuntolainaa vielä 30 000e maksettavana, onko se teidän mielestä paljon vai vähän?
Otin siis asuntolainaa 80 000e, bruttopalkkani on 3500e/kk ja asun yksin. Muita lainoja minulla ei ole, kannattaako nyt keskittyä enemmän sijoittamiseen vai lainan lyhentämiseen?
Paljonko teillä on asuntolainaa?
M33
Kommentit (58)
Vierailija kirjoitti:
Et saa mistään niin varmaa tuottoa kuin lyhentämällä lainaa pois korkoa kasvamasta. Sijoittamiseen kuuluu riski ja sen pääoman voi menettää.
Tämä. Minä maksaisin myös lainan pois mahdollisimman nopeasti nyt kun korot on korkealla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän.
Otin 36-vuotiaana 130000 asuntolainaa. Puoliso otti myös 130000.
Lisäksi on maksettu autoa erillisellä lainalla.Jos on tuloja, niin lainaa voi hoitaa.
Ei se asunto estä sijoittamista, jos se sinua kiinnostaa.
Osittain samaa mieltä. Velka ei estä sijoittamaan mutta mitä enemmän on velkaa niin sitä vähemmän pystyy sijoittamaan.
Velkaa kun on niin silloin työttömyys kirpaisee myös enemmän.
Kun puhutaan sijoitusten tuotto ja asuntolaina noin ihmiset unohtavat aina sen että sijoitusten voitoista maksetaan veroa 30% .
Eihän tässä kommentissa ole mitään järkeä. Asumiskustannukset on olemassa aina. Miksi katsot että vuokran maksaminen kirpaisisi työtöntä vähemmän? Vuokra ei jousta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et saa mistään niin varmaa tuottoa kuin lyhentämällä lainaa pois korkoa kasvamasta. Sijoittamiseen kuuluu riski ja sen pääoman voi menettää.
Tämä. Minä maksaisin myös lainan pois mahdollisimman nopeasti nyt kun korot on korkealla.
A. Korot ei ole minkään mittapuun mukaan korkealla. B. 5% tuotto on aika helppo nakki.
Vähän.
Olen kolme vuotta nuorempi ja lainaa yhteensä 295 K.
Tämä toki kahdesta asunnosta, joista toisesta tulee vuokratuloja. Vaikka lainaa on todella paljon, niin toisaalta asunnot ovat kuitenkin arvokkaammat kuin lainasumma. Maksan myös asumani asunnon lainaa nopeammin takaisin, koska vähentää omaa stressiä. Lisäksi sijoitan osan palkasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sekä että laittaisin. Sulla on vähän lainaa siihen verrattuna, mitä monella ikäiselläsi.
Suomen kasvukeskuksissa asunnot on niin kalliita että siellä pitää maksaa se 200k asunnosta.
Kukaan ei tuollaisia hintoja enää maksa jos olet uutisia seurannut, myyjät on kusessa överipyynteineen.
Jos sinä taas seuraisit mitään, niin aika kusisen kopin saat alle 200k pk-seudulta. Hinnat ovat laskeneet, mutta ei kuitenkaan noin paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän.
Otin 36-vuotiaana 130000 asuntolainaa. Puoliso otti myös 130000.
Lisäksi on maksettu autoa erillisellä lainalla.Jos on tuloja, niin lainaa voi hoitaa.
Ei se asunto estä sijoittamista, jos se sinua kiinnostaa.
Osittain samaa mieltä. Velka ei estä sijoittamaan mutta mitä enemmän on velkaa niin sitä vähemmän pystyy sijoittamaan.
Velkaa kun on niin silloin työttömyys kirpaisee myös enemmän.
Kun puhutaan sijoitusten tuotto ja asuntolaina noin ihmiset unohtavat aina sen että sijoitusten voitoista maksetaan veroa 30% .
Eihän tässä kommentissa ole mitään järkeä. Asumiskustannukset on olemassa aina. Miksi katsot että vuokran maksaminen kirpaisisi työtöntä vähemmän? Vuokra ei jousta.
Mitä vähemmän on velkaa/velkoja niin sitä enemmän pystyy sijoittamaan.
Jos toinen hakee pankista asuntolainaa 50 000e ja toinen 100 000e samoilla tulloilla niin 50 000e lainan hakija voi sijoittaa 60 000-70 000 euroa enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
A. Korot ei ole minkään mittapuun mukaan korkealla. B. 5% tuotto on aika helppo nakki.
Siitä 5% tuotosta maksetaan välityspalkkiot ja 30% vero.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sekä että laittaisin. Sulla on vähän lainaa siihen verrattuna, mitä monella ikäiselläsi.
Suomen kasvukeskuksissa asunnot on niin kalliita että siellä pitää maksaa se 200k asunnosta.
Kukaan ei tuollaisia hintoja enää maksa jos olet uutisia seurannut, myyjät on kusessa överipyynteineen.
Jos sinä taas seuraisit mitään, niin aika kusisen kopin saat alle 200k pk-seudulta. Hinnat ovat laskeneet, mutta ei kuitenkaan noin paljon.
Tämä.
Pk seudulta saattaa saat 20 neliön kopin alle 200k tai sitten asunnon mihin tulee 50k edestä remontteja.
Kun on velaton niin voi jäädä työttömäksi.
AP jos oisin, niin maksaisin lainaa ihan normaalisti maksusuunnitelman mukaan ja lisäksi laittaisin johonkin kuluttomaan indeksirahastoon muutaman kympin/satasen. Jos rahaa tuntuu kertyvän, niin voisin tehdä esimerkiksi kerran vuoteen ylimääräisen lyhennyksen.
3. asunnosta alle 20k€ lainaa jäljellä, 2 jo maksettu pois. Kohta voikin ostaa taas yhden sijoitusasunnon lisää korkojenkin laskiessa :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sekä että. Osa sijoitukseen ja osa lainaan.
Pienihän tuo on, mulla on saman verran sijoitusluukusta ja en juurikaan edes ajattele koko asiaa.
Mulla on sijoituksissa noin 10 000e.Otin asuntolainan 6v sitten. Varmaan teen niin että asuntolainan pyrin maksamaan pois 5v sisään ja sitten alan enemmän keskittymään sijoittamiseen.
M33
Ehdottaisin, että teet juuri toisinpäin eli keskityt nyt sijoittamiseen ja maksat asuntolainaa rauhallisesti taustalla pois. Ai miksi? No siksi, että otaksun sulla olevan asuntolainan kokonaiskoron jossain enintään 4% paikkeille, riippuen milloin sinulla oli koron tarkistuspäivä. Kovin kummoinenkaan sijoittaja-fakiiri ei tarvitse olla, kun saat 4% paremman tuoton osakkeista ja/tai rahastoista. Lue: teet enemmän rahaa sillä, että sijoitat, kuin että koetat epätoivoisesti hakata kaikki pennisi nyt lainanmaksuun.
Itse asiassa, minä jopa miettisin sitä vaihtoehtoa, että kysyisi pankista asuntolaina-määrän nostamista ja sen rahan sijoittamista...
AP, ei sun kannata täältä talousneuvoja kysellä. Mieti ihan itse vastauksia noihin kysymyksiin.
Onko 30 000 sun mielestä paljon vai vähän? Kestääkö sun hermot sijoittamisen ja asuntolainan koron muutokset? Jos sijoitat, niin mihin ja miten haluat sijoittaa?
Itse olen sijoittanut sellaisiin kohteisiin, jotka koen eettisesti hyviksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sekä että. Osa sijoitukseen ja osa lainaan.
Pienihän tuo on, mulla on saman verran sijoitusluukusta ja en juurikaan edes ajattele koko asiaa.
Mulla on sijoituksissa noin 10 000e.Otin asuntolainan 6v sitten. Varmaan teen niin että asuntolainan pyrin maksamaan pois 5v sisään ja sitten alan enemmän keskittymään sijoittamiseen.
M33
Ehdottaisin, että teet juuri toisinpäin eli keskityt nyt sijoittamiseen ja maksat asuntolainaa rauhallisesti taustalla pois. Ai miksi? No siksi, että otaksun sulla olevan asuntolainan kokonaiskoron jossain enintään 4% paikkeille, riippuen milloin sinulla oli koron tarkistuspäivä. Kovin kummoinenkaan sijoittaja-fakiiri ei tarvitse olla, kun saat 4% paremman tuoton osakkeista ja/tai rahastoista. Lue: teet enemmän rahaa sillä, että sijoitat, kuin että koetat epätoivoises
Tuo on ihan perusteltua. Toisaalta on myös perusteltua maksaa laina nopeasti pois, se on sitä riskien hallintaa. Riippuu ihan ihmisestä, mutta mikäli maksamaton pienehkökin laina painaa mieltä ja velattomuus kiinnostaa, niin lainan pois maksaminen nostaa elämänlaatua. Ja oikeastaan elämänlaatu on ainoa, millä on merkitystä.
Vaikka ilmeisesti sulle elämänlaatu nousee ja mielenkiinto kasvaa isosta velkavivusta ja nousevasta sijoitussalkusta, niin joku toinen menettää siinä yöunensa.
Välittäjät sen asunnon hinnoittelee eli välittäjä kertoo paljonko siitä kannattaa pyytää. Toki myyjä sen hinnan päättää mutta eiköhän lähes kaikki hyväksy välittäjän hinta arvion.
Ostotarjouksen voi tehdä sellaisen minkä kohtuulliseksi arvelee. Välittäjän hinta-arvio voi mennä pieleen, jos ei ole tietoa alueen keskihinta-arvioista. Espoossa on eri hinnat kuin Vantaan perukoilla...
Vierailija kirjoitti:
AP, ei sun kannata täältä talousneuvoja kysellä. Mieti ihan itse vastauksia noihin kysymyksiin.
Onko 30 000 sun mielestä paljon vai vähän? Kestääkö sun hermot sijoittamisen ja asuntolainan koron muutokset? Jos sijoitat, niin mihin ja miten haluat sijoittaa?
Itse olen sijoittanut sellaisiin kohteisiin, jotka koen eettisesti hyviksi.
Kunhan nyt vaan kysyin ja sain keskustelua aikaiseksi. Minun mielestä 30 000 on melko vähän. Kyllä mun hermot kestää sijoittamisen sekä korkojen muutokset. Olen jo sijoitellut rahojani mutta en suuria summia vaan minulla on ollut asuntolainan lyhennys ollut se tärkeämpi asia. Minulla on noin 10 000e osakesalkku, nordeaa,nyabbia ja bittiumia löytyy.
Ihan mukava kuulla muiden mielipiteitä asiasta kuinka he toimisivat. Taidan kuulua vähemmistöön siinä mielessä että minä mieluummin lyhennän asuntolainaa kuin sijoitan. Raha ja tuotto ei minulle ole tärkeimpiä asioita tässä asiassa.
M33
Väitän että melko yks ja sama että maksaako asuntolainan nopeasti pois vai sijoittaako ne rahat ja maksaa asuntolainaa pois hitaasti.
Mulla on niin moni tuttu menettänyt isoja rahoja ja pari rikastunut. Kun yt t alkoi, myytiin autot pois, mökki ja iso määrä huonekaluja. Vuosikausia myin torilla, huutiksessa, fb.ssä ja lopuksi appivanhempien irtaimistoa isolla kädellä.
Tosi moni arvosteli. Pitäisi laittaa rahat sijoituksiin, mutta nyt asuntolainaa on alle 50 t jäljellä, asunnon arvo lähenee milliä, helpottaa. Putket tulevat 10 v sisällä ja toivotaan, että asuntolainat on sitten kuitattu.
Meillä ei ole enää oikein mitään pelivaraa. Ollaan tehty paljon ylimääräisiä lyhennyksiä, jos multa lähtisi työt, voidaan itse määritellä lainan lyhennykset. Siihen asti maksetaan tonni plus korko, sopimuksen mukaan
Vierailija kirjoitti:
Välittäjät sen asunnon hinnoittelee eli välittäjä kertoo paljonko siitä kannattaa pyytää. Toki myyjä sen hinnan päättää mutta eiköhän lähes kaikki hyväksy välittäjän hinta arvion.
Ostotarjouksen voi tehdä sellaisen minkä kohtuulliseksi arvelee. Välittäjän hinta-arvio voi mennä pieleen, jos ei ole tietoa alueen keskihinta-arvioista. Espoossa on eri hinnat kuin Vantaan perukoilla...
Ostotarjouksen voi tehdä kyllä ihan kuka vaan ja minkä suuruisen vaan. Välittäjät aika pitkälti ne pyyntihinnat määrittelee, jos asunto ei meinaa mennä kaupaksi niin sitten pyyntihintaa hyvin usein tiputetaan. Yleensä välittäjä arvioi asunnon arvon yläkanttiin ja siinä sitten on tinkivara.
30v . 500 000 asuntolainaa.