Te joilla bruttopalkka yli 2500 e/kk. Kauanko olitte hoitovapaalla?
Kommentit (20)
Lisättäköön vielä, että miehellä pätkätöitä ja olen siis perheemme pääelättäjä.
eli kuopus oli 2v 9 kk kun menin töihin. esikoisen jälkeen menin tekemään puolta päivää kun hän oli 1 vuotta, koska työnantaja pyysi. Itse olin silloin ajatellut olla kotona siihen asti kun hän olisi 2 v.
Kakkosen jälkeen olin hoitovapaalla kuukauden ja kolmosen jälkeen 2kuukautta. Taloudellisesti hoitovapaa olisi ollut mahdollista mutta monista muista syistä päädyin omanlaiseeni ratkaisuun. Ja tyytyväisiä on kaikki ollut :)!
miehen palkka on minua isompi eli lähemmäs 4000 euroa kun mulla on 2800.
Sitten lapsukaiset päiväkotiin. Tienataan molemmat miehen kanssa n. 4000 ¿/kk, raha ei ratkaissut tätä asiaa.
Töihin, kun esikoinen oli 7 kk, kotona hoitaja. Ei ollut rahakysymys.
Palasin töihin kun lapsemme oli 1v. 2 kk, eli hoitovapaalla olin muutaman kuukauden. Näin jälkiviisaana pari lisäkuukautta ei olisi ollut pahitteeksi, mutta raha ei ollut tärkein syy töihin paluulleni, sillä olisimme kyllä sinnitelleet miehen tuloilla aika paljon pidempäänkin...
isotuloiset " sinnittelee" verrattuna muuhun maailmaan. Esim. Saksassa veroprosentti on noilla tuloilla puolet pienempi ja sen lisäksi siellä on perheverotus.
Vierailija:
Hih, " sinnitelleet" miehen 7000 euron tuloilla? Ette taida asua Suomessa? :)
Ei ne tulot, vaan menot. Tuosta jää käteen puolet, ja siihen sitten iso asuntolaina, pari autoa (eihän niitä myydä kannata vuoden takia), ison talon kulut ja vakuutukset...
Itseaiheutettua toki, mutta yhtä lailla vaikuttavat siihen, että on hankalampi jäädä kotiin pitkäksi aikaa ja luoua siitä toisesta tulonlähteestä.
Okei, meillä kun ei ollut mikään ongelma pärjätä miehen 5000 palkalla ison asuntolainan kanssa kunnes lapsi kolmevuotias, siksi mua hymyilytti tuo. :) Myönnän, että itsekin haikailtiin siinä kohtaa USA:n verotuksen perään, jossa mieheni sai verovähennystä " elätettävästä vaimosta" ja samoin lapsista saisi. Suomessa olisi kyllä parantamisen varaa tuossa kohtaa!
t:18
nuorempi menee syyskuussa ollessaan sitten 1v4 kk.
Ei ole rahakysymys.
Ei ollut rahakysymys vaan halusin palata töihin.
Halusin olla kotona, eikä raha ollut ongelma. Töitä voi aina tehdä, lapset on pieniä vain kerran.
Täydet 3v kahden lapsen kanssa. Lapsilla ikäeroa melkein 5v, ehdin olla välillä töissä.
Lapsi on nyt 1v 10kk ja olen edelleen kotona. En tiedä, milloin palaan töihin.
Seuraava laskettuaika on toukokuussa. MEilläkin mies tehnyt pätkätöitä joten vähän tiukkaa kyllä välillä tehyt. En silti raaski pientä lasta hoitoon viedä. Nyt onneksi keväällä taas alkaa äitiys/vanheimpainvapaa niin tulot nousee edes hetkeksi pikkuisen...tai oikeastaan aika paljonkin.
Mä olin hoitovapaalla 1v7kk asti pojan kanssa. Nyt miehellä noin 1,5 tonnia huonommat tulot kuin exällä, mutta silti meistä jompikumpi on kotona ainakin tuonne 1,5 v ikään asti, todennäköisesti jopa 2 v asti. Nyt vaan näyttää, että tää vauva tulee kalliiksi, kun en varmaan saa palkkaa edes ennen äitiyslomaa täysmääräisenä (nyt jo kuukauden sairaslomalla ja jos tämä meno jatkuu, niin olen vielä kolme kuukautta eli kaksi kuukautta tästä ennen äitiyslomaa saattaa mennä jo sairaspäivärahoille).
Tein 2 lasta peräkkäisinä vuosina, olin 5 vuotta kotona
Ei antanut talous periksi pidempää kotonaoloa.