Kuusikymppiset eläkkeelle jäävät ovat tosi nuorekkaan näköisiä nykyään
Luin paikallislehdestä jutun entisestä opettajastani, joka on nyt jäänyt eläkkeelle. En voinut uskoa silmiäni. Hän näytti oikeasti kuvissa ehkä noin reilu nelikymppiseltä.
Siskoni ja hänen miehensä ovat jäämässä eläkkeelle parin vuoden sisällä. Molemmat kävisivät ehkä noin 55-vuotiaista. Hoitavat isoa taloa ja valtavaa puutarhaa, tekevät pitkiä reissuja moottoripyörillään... Hyvin vaikea kuvitella, että ihan kohta rupeavat viettämään jotain eläkeläisten elämää.
Tämä Maikkarin uutisankkuri Leppänen, joka nyt eläköityy. Eipä hänkään todellakaan näytä eläkeläisukolta, vaan ihan mieheltä parhaassa työiässä.
Vaikuttaako oma ikä tähän (olen 45-vuotias) vai onko todella näin, että nykyiset eläkkeelle jäävät vähän yli kuusikymppiset ovat paljon nuoremman näköisiä ja nuorekkaampia kuin edellinen sukupolvi?
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äitini on 65-vuotias, pyöräilee 24km suunta töihin joka päivä ja on teräskunnossa. Matkustelee, patikoi, käy rokkikeikoilla.
Nykyään me kolmekymppiset "mummoudutaan", on muotia kutoa sukkia, kasvattaa tomaatteja ja keitellä hilloja. Kuuskymppiset taas ovat sellaisessa "anti-mummo" vaiheessa, jossa nyt elävät sitä ns. menetettyä nuoruutta. Ei silloin ollut aikaa ja mahdollisuuksia priorisoida itseään, nykyään vanhemmilla ihmisillä on näitä vapauksia.
Mitähän paskaa sinäkin suollat. Ei meillä ollut menetettyä nuoruutta. Minäkin olen 65 ja elin nuoruuteni 70-luvulla ihan täysillä, join viinaa, sekoilin poikien kanssa, liftasin kännissä, interreilasin, opiskelin yliopistossa. Kyllä silloinkin sai neuloa sukkia ja ommella vaatteita, ei se ollut mummojen yksinoikeus. Nyt vaan ei enää kiinnosta m
Lainaus:
Menetetyllä nuoruudella" tarkoitin sitä, että lapset tehtiin nuorempana ja naimisiin mentiin nuorempana. Ei siinä pari kakaraa puntissa 25-vuotiaana ollut samanlaista vapautta kun nykynuorilla, jotka reppureissailee esimerkiksi. Nykyään monet yli 60v ovat niitä aktiivimatkailijoita kun lapset ovat lentäneet pesästä.
Jo 80-luvulla keskimääräinen ensisynnyttäjän ikä oli 27v., joten ei ne nykyiset kuusikymppiset todellakaan yleisesti olleet mitään teiniäitejä, joilta olisi jäänyt nuoruus elämättä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen suuria ikäluokkia. Tänä vuonna 60 täyttävä voisi olla lapsi.
Ikätoverillani on 61 vuotta täyttävä lapsi, ja ihan avioliitosta. Naisten avioitumisikä oli silloin 17.
Milloin naisten avioitumisikä oli 17? Äitini on syntynyt ennen sotia, ja kun hän meni 50-luvulla naimisiin, täysi-ikäisiksi tultiin vasta 21-vuotiaina.
Ei ikinä ainakaan Suomessa. Itseasiassa suomalaiset naiset on menneet keskimäärin erittäin myöhään naimisiin noin 25-29 vuotiaana, siis entisaikaan noin 100-200 vuotta sitten.
Vierailija kirjoitti:
Sikke Sumari täyttää 74v, lähti just etsimään uutta asuntoa Italiasta.
Mut se on ollut tätinainen aina.
Ja ne leuat. Ja valtava suu. Rujo tyyppi. Tietää kaikesta kaiken. Ällöttävä. Kaikin puolin. En panis. Ei jöpötä sille eukolle. Hyvä on poistumisensa Suomesta.
Luultavasti. Olen samaa ikää kuin ap ja juttelin työpaikalla erään vierailevan työntekijän kanssa ja hän sanoi kohta jäävänsä eläkkeelle. Yllätyin todella kun ajattelin, että on korkeintaan pari kolme vuotta minua vanhempi.