Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko naapurin vaahtera, tammi tai mänty kuollut kun olette sahanneet ylitulevat oksat tai jopa poistaneet häiritsevät juuret.

Vierailija
27.08.2024 |

Oletteko kuulleet, että naapuri olisi vaatinut korvausta, kun on leikattu ja sahattu heidän puidensa oksia ja poistettu häiritsevät juuret? Naapuri väittää näiden puiden kuolevan jos oksia leikataan. Meidän rännit ja juoksutorvet on tammenterhoja ja männynkäpyjä täynnä ja isoja vaahteranlehtiä. Oksat roikkuvat katon yläpuolella ja roskaavat myös katon.

Mikä tässä on paras ratkaisu oksien poistamiseen? Itse kykenemme myös poistamaan. Omistaja itse ei suostu poistamaan yhtään oksaa. Puiden takia meille tuskin tulee aurinkoa. Voiko naapuri ruveta käräjöimään?

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö laki anna mahdollisuuden poistaa oksat ja jopa juuret?

Vierailija
2/28 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naapurit eivät välitä ylikasvavista puistaan. Puita ei naapurit useinkaan hoida, puut kasvavat yli rajojen ja niitä on istutettu tavattoman paljon rajoille, omaa tonttia säästämällä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko hänellä enemmänkin vikaa päässä? Joskus tuo naapureiden vainoaminen menee todella pitkälle. Onhan siitä televisiossa ohjelmia: Neighbours from Hell ja mitä niitä oli.

Vierailija
4/28 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai saat oman tontin puolelta oksat poistaa. Naapurilla ei ole mitään sanomista. Eikä poliisilla, toteavat vaan jaaha. Otas tosta vielä toi yks oksa pois sun puolelta.

Vierailija
5/28 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omalle puolellesi ulottuvat naapurin puun juuret voit poistaa (omalta puoleltasi). Oksien kanssa juttu on eri. Sinun tulee pyytää, että naapurisi poistaa puusta oksat, jotka tulevat sinun tonttisi puolelle. Jos hän ei ole niitä poistanut kohtuullisessa ajassa, voit poistaa ne itse. Et kuitenkaan voi poistaa oksia etkä juuria muuta kuin rajalinjaan asti.

Katso: Laki eräistä naapuruussuhteista.

Vierailija
6/28 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naapuri on hyvin vauras. Ajattelen, että hän saattaa ruveta hankalaksi. Eivät hoida mitenkään puitaan, mutta vastaavat, että ne puut kuolevat jos niitä leikataan. Olen vuosien varrella kuvannut näitä puita dokumenteiksi. Ainoa on se uhkaus, että heidän puunsa kuolevat. Omia aikojaan on puihin tullu kuivia oksia.

Vierailija
7/28 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omalle puolellesi ulottuvat naapurin puun juuret voit poistaa (omalta puoleltasi). Oksien kanssa juttu on eri. Sinun tulee pyytää, että naapurisi poistaa puusta oksat, jotka tulevat sinun tonttisi puolelle. Jos hän ei ole niitä poistanut kohtuullisessa ajassa, voit poistaa ne itse. Et kuitenkaan voi poistaa oksia etkä juuria muuta kuin rajalinjaan asti.

Joo tämä on ajatus. Olen jo 10 vuotta kehottanut häntä poistamaan ylitulevat oksat. Hän on kieltäytynyt näillä sanoilla: puut kuolevat jos oksia poistetaan. Kysyin kaupungilta myös, mutta eikö riitä, että usena vuonna olen asian ottanut esille? Nyt alkaa minun mittani olla täynnä. Olen hankkinut 5 m oksasahan valmiiksi.

Vierailija
8/28 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häiritseekö ne juuret sinua oikeasti siinä omalla pihallasi muutenkin vai häiritseekö ne ainoastaan sen takia, että ne on naapurin puuhun kuuluvia? Jos ei muuten häiritse mitenkään, niin eikö voi asian vain antaa olla.

Vierailija
9/28 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko hänellä enemmänkin vikaa päässä? Joskus tuo naapureiden vainoaminen menee todella pitkälle. Onhan siitä televisiossa ohjelmia: Neighbours from Hell ja mitä niitä oli.

Kyllä hänellä tuntuu olevan jokin vaatimus päästä isännöimään naapurin tonttia. Hyväksikäyttää raja-aluetta istutuksilleen, jotta ne kasvavat ja juuret saavat ravinnon naapurin puolelta. Itse kun ovat maan kaapineet minimiin. Se on jo häirintää minusta. Toinen osapuoli on uusi rajanaapuri.

Vierailija
10/28 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Häiritseekö ne juuret sinua oikeasti siinä omalla pihallasi muutenkin vai häiritseekö ne ainoastaan sen takia, että ne on naapurin puuhun kuuluvia? Jos ei muuten häiritse mitenkään, niin eikö voi asian vain antaa olla.

Juuret tulevat tietysti myös ravintorikkaalle maa-alueelle. Nyt on valtavat puunoksa kyseessä, jotka tulevat 8 metriä meidän tontille ja täten menevät talon päälle.

Vierailija
11/28 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin pihlaja ei siedä leikkuuta. 

Mänty ehkä sietää parhaiten. 

Koivu pitää leikata oikeaan aikaan. Siten, ettei tule mahlavuotoa. 

Vierailija
12/28 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä voi käydä niin että puu kaatuu naapurin tontille.

Vierailija
13/28 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen sahannut kaikki häiritsevät oksat, jotka naapureiden puista tulee tontillemme. Ei ole yksikään puu kuollut.

Saha vaan käteen ja oksat poikki. Älä enää epäröi.

Vierailija
14/28 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä voi käydä niin että puu kaatuu naapurin tontille.

Onko sellaista sattunut jos on juuret poistanut? Eikö puun omistajalla ole minkäälaista vastuusta omistamistaan puista. Ne voivat kasvattaa puut ihan tavattoman suuriksi ja vaivaksi naapurille. Vanhat ihmiset eivät pysty sahaamaan korkealta oksia. Sitäpaitsi korkealla olevat oksat voi poistaa vain nostolavan kanssa. Tämä on kallista kun naapuri ei voi kiivetä toisen puuhun. Naapuri ei anna siihen lupaa. Hänen tontilleen ei, mutta hän kyllä voi puhaltaa roskat naapurin puolelle, tämä esimerkkinä.

Vierailija
15/28 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun puolellesi tulevat oksat ja juuret saat poistaa. Miksi vielä aikailet? 

Vierailija
16/28 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen sahannut kaikki häiritsevät oksat, jotka naapureiden puista tulee tontillemme. Ei ole yksikään puu kuollut.

Hieno kannustus. Miten olet korkealta leikannut oksat? Minun, nainen, pitää nyt kiivetä tikkaille, minulla on tuija siinä avuksi. Samoin 5 m pitkä teleskooppisaha, tänään ostettu.

Vierailija
17/28 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin pihlaja ei siedä leikkuuta. 

Mänty ehkä sietää parhaiten. 

Koivu pitää leikata oikeaan aikaan. Siten, ettei tule mahlavuotoa. 

Mäntyä en voi käsitellä kun oksat ovat korkealla, mutta juuret ovat kippuraisia maan pinnalla. Tammi ja vaahtera ovat niin hankala oksaisia ja valtavat lehdistöt kasvattavia. Levittävät oksansa laajalle. En minäkään pelkää että tammi ja vaahtera kuolevat, ne ovat niin isoja puita rajan tuntumassa.

Vierailija
18/28 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hieno kannustus. Miten olet korkealta leikannut oksat? Minun, nainen, pitää nyt kiivetä tikkaille, minulla on tuija siinä avuksi. Samoin 5 m pitkä teleskooppisaha, tänään ostettu.

No, jakkaralta olen yltänyt käsisahalla noin 2,5-metriin, luulisin. Sitä korkeammalta en ole leikannut.

Anna mennä vaan. 

Vierailija
19/28 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sahaaminen on vielä osittain mahdollista. Olisi kai pitänyt olla uskomatta naapuriin, että puut kuolevat, jos niitä minun puoleltani leikataan. En silloin tohtinut leikata, mutta nyt oksista on vain haittaa. Katto on neulasia täynnä ja muuta roskaa heiltä.

Vierailija
20/28 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, jakkaralta olen yltänyt käsisahalla noin 2,5-metriin, luulisin. Sitä korkeammalta en ole leikannut.

Anna mennä vaan. 

Huomenna sahaan ja käsittelen oksat. Ehkä ovat suurempia kuin alhaalta katsottuna. Teleskooppisahan ja teleskooppileikkurin olen hankkinut. Onneksi on sellaisia vehkeitä. Ostin sen puuilon halvemman version, en fiskarsia. Luulen, että onnistuu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän kahdeksan