Onko tämä työpaikkakiusaamista?
En ole ikinä ennen kohdannut tällaista - yhtäkkiä kesälomalta palatessa sähköpostia ei enää tulekaan ja minua ei pyydetä mukaan mihinkään, mistä ennen kesälomaa sovittiin. Pyörittelen peukaloitani ja hoidan ne rutiinit, mitä yksin voin. Mutta mitään kehityshommia ei enää olekaan tai mulle ilmoitetaan, että hoidetaan jollain muulla porukalla, kun yritän kysyä. Olen ollut useamman vuoden täällä ja tehnyt nousujohteista uraa. Nyt täysi seinä vastassa - osaako joku sanoa, mitä tässä tapahtuu?
Kommentit (41)
Todennäköisesti sinust irtisanotaan ja näytetään näin ettei sulla ole enää paljon hommia tehtävänä.
Savustetaan selvästi, mutta kiinnostavaa on miksi ja mitä on tapahtunut kesän aikana.
Suomalainen työelämä on monessa paikassa aika sairasta. Selän takana puukotusta, kyynärpäitä, kateutta, juonimista. Olet luultavasti jonkun tiellä, ottaen huomioon mainitsemasi nousujohteisen uran.
Nostaisin kissan pöydälle esimiehen kanssa. Todennäköisesti hän on siinä mukana, mutta silti. Olen nähnyt vastaavaa monta kertaa. Hyviä osaajia on joutunut ulos kun joku nilkki on alkanut pelaamaan hiekkalaatikolla.
Jos vaikka kysyisit esimieheltä, että miksi on niin hiljaista? Ihan silleen kevyesti kahvien lomassa toteat, että onpa tavallista hiljaisempaa ja kuuntelet mitä esimies vastaa. Ja siis jos sinua ei mielestäsi johonkin pyydetä ja tiedä kuka asiasta vastaa, niin tietenkin voit kysyä, että mikä tämän jutun tilanne on mistä puhuitte ennen sinun lomia. Voi olla, että muut ovat vielä kesämoodissa ja osa jopa lomalla. En viikon tai parin perusteella alkaisi kuvitella työpaikkakiusaamista. Jos kesä ei kelpaa syyksi niin ennemmin jokin tilausten loppuminen tms., joka toki ennakoi yt:tä.
Onko sinua koko ajan pyydetty mukaan, vaikka olet ollut monta vuotta talossa?
Voi hyvin olla että joku muu nousi suosikiksi loman aikana.
Oletko pyytänyt palkankorotusta tai kertonut jollekin lapsenhankkimissuunnitelmasta tms?
Vierailija kirjoitti:
Savustetaan selvästi, mutta kiinnostavaa on miksi ja mitä on tapahtunut kesän aikana.
Suomalainen työelämä on monessa paikassa aika sairasta. Selän takana puukotusta, kyynärpäitä, kateutta, juonimista. Olet luultavasti jonkun tiellä, ottaen huomioon mainitsemasi nousujohteisen uran.
Nostaisin kissan pöydälle esimiehen kanssa. Todennäköisesti hän on siinä mukana, mutta silti. Olen nähnyt vastaavaa monta kertaa. Hyviä osaajia on joutunut ulos kun joku nilkki on alkanut pelaamaan hiekkalaatikolla.
Kannattaa nauhoittaa ne esimiehen kanssa käydyt keskustelut kännykällä.
On luvallista nauhoittaa keskustelut, joihin itse osallistuu.
Kysyisin asiasta esimiehen esimieheltä kun esimies vaikuttaa olevan siinä mukana.
Onko lestadiolaisfirma?
Vierailija kirjoitti:
Firmassa on huomattu että olet luuseri. Kohta tulee kenkää.
Ei tartte olla luuseri. Mutta vaikuttaa siltä, että irtisanomisuhka on todellinen.
Syksyn aikana ilmoitetaan muutosneuvotteluista ja sinä saat lähteä.
Voi olla että olet päätynyt tavalliseksi pulliaiseksi. Tuollaista monella rivityöntekijällä voi olla.
Ei ole kiusaamista, ettei ole enää pomon ja sisäpiirien prinsessa. Tervetuloa normaalielämään.
Ota oppia kokemuksesta. Jos muut muka tekevät, tuleeko heillä valmista? Kuka työt tekee?
Teitkö itse ennen osan töistä vai ohjeistitteko jotain muuta? Pääsikö joku muu siis nyt mukaan ohjeistamaan tai suunnittelemaan vai tekemään?
Yt:t tulossa ja johto ilmoittaa tällä tavalla että olet poistettavien joukossa. Noin minulle tehtiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku poissaollessasi keksinyt sinusta valheita ja nyt yrittävät savustaa ulos sulkemalla ulkopuolelle.
Aapeen ollessa kyseessä on todennäköisesti käynyt niin että ovat huomanneet kuinka surkea duunari se on.
Ja sitten takaisin nukkumaan, kun et tänään pysty tämän rakentavampaan kommunikointiin! Vaihtoehtoisesti voit siirtyä vaikka ylikselle ulisemaan muiden henkisesti samalla tasolla olevien kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Syksyn aikana ilmoitetaan muutosneuvotteluista ja sinä saat lähteä.
Muutosneuvottelujen aalto on tosiaan käynnistymässä nyt lomien jälkeen. Meillä on tehty tuota samaa. Ns ydintoiminasta on siirretty henkilöitä sivummalle. Osan kohdalla jo huhtikuussa.
Kuuluuko kehitystyö sun tiukkaan toimenkuvaan?
Jos tittelisi on jotain muuta kuin johdon konsultti/kehitysjohtaja, niin voi olla että tapasi tehdä työtä on lipsahtanut vähän liikaa tiukasta suorittamisesta pelkän brainstormauksen puolelle.
Nyt vaan nielet tämän takapakin, parannat suoritettasi ja palaat takaisin nousujohteiselle urallesi.
Vierailija kirjoitti:
Jos vaikka kysyisit esimieheltä, että miksi on niin hiljaista? Ihan silleen kevyesti kahvien lomassa toteat, että onpa tavallista hiljaisempaa ja kuuntelet mitä esimies vastaa. Ja siis jos sinua ei mielestäsi johonkin pyydetä ja tiedä kuka asiasta vastaa, niin tietenkin voit kysyä, että mikä tämän jutun tilanne on mistä puhuitte ennen sinun lomia. Voi olla, että muut ovat vielä kesämoodissa ja osa jopa lomalla. En viikon tai parin perusteella alkaisi kuvitella työpaikkakiusaamista. Jos kesä ei kelpaa syyksi niin ennemmin jokin tilausten loppuminen tms., joka toki ennakoi yt:tä.
No tämä. Firmalta voi olla rahat loppu. Kaikki kykenevät tarvitaan sorvin äärelle. Kokoustamaan ehditään uudelleen sitten, kun tase on kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku poissaollessasi keksinyt sinusta valheita ja nyt yrittävät savustaa ulos sulkemalla ulkopuolelle.
Voisko olla? En tajua, mitä ihmettä kukaan olisi minusta keksinyt ja miksi.
Savustamiselta tuntuu kyllä.
Ap
Kuulostaa yliopistolta. Siellä pomo tai muut olisivat voineet ihastua johonkin toiseen ja ehkä saada hänestä halvemman työntekijän. Tai voisivat lopettaa jonkun toiminnan kun nimetty vastuutyöntejä ei ole aloitteellinen ja todellisuudessa toimintaa muun ohessa tai ilman korvausta pöyrittäneet joko eivät enää tekisi tai eivät hoitaisi viestintää. Ehkä joku muu huolehti ennen siitäkin. Jostain sitten vaan löytyy muuta tekemistä mukana olleille tai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Kuulostaa yliopistolta. Siellä pomo tai muut olisivat voineet ihastua johonkin toiseen ja ehkä saada hänestä halvemman työntekijän. Tai voisivat lopettaa jonkun toiminnan kun nimetty vastuutyöntejä ei ole aloitteellinen ja todellisuudessa toimintaa muun ohessa tai ilman korvausta pöyrittäneet joko eivät enää tekisi tai eivät hoitaisi viestintää. Ehkä joku muu huolehti ennen siitäkin. Jostain sitten vaan löytyy muuta tekemistä mukana olleille tai ei.
Tn. saat pian fudut. Firmassa on tulossa yt-neuvottelut ja sinut on jo valittu lähteväksi. Enkä tarkoita tätä ilkeänä. Minulle on käynyt noin ja monelle kaverille. Ainakin meillä merkit on juuri olleet nuo.
Itsellä esimerkiksi yhtäkkiä alkoi vähentyä työt. Yksi pienehkö työtehtävä oli siirretty toiselle ja kuulin siitä, kun tämä tuli kysymään perehdytystä. Pomo ei muistanut sanoa. Välillä unohduin palavereista yms. Aivan outo tunne. Sitten tästä noin kuukauden sisällä alkoi yt:t ja se oli siinä. Ne koituivat kohtalokseni. Ne oli itseasiassa 7. yt-neuvotteluni ja ekaa kertaa tiesin, että nyt kosahti ja niin kosahtikin. Sen huomasi juuri näistä pienistä asioista ja omituisesta ulkopuoliseksi työntämisestä. Yt-neuvotteluaikana sitten pomo ei enää katsonut edes silmiin kunnolla.
Heh, minusta päästiin eroon jo koeajalla... kysyin liikaa, miksi asioita tehdään niin kuin niitä tehdään ja sehän oli heti arvostelua, oman pesän likaamista. Irtisanomisen syynä oli se, että tein liikaa virheitä... mm. kolleegani oli ilmoittanut työntekooni puutteista ja listannut asioita, joista olisi saattanut tulla ongelmia, jos työni eivät olisi sujuneet. Hän puuttui siis minun tapaani tehdä töitä, lopputuloksissa ei ollut vikaa. Minulla on paljon kokemusta vastaavasta työstä muualta ja asiakkaat eivät valittaneet.
Toinen kolleega joutui lähtemään myös ja hänestä oli valitettu, että hän oli kuulemma itsekeskeinen ja liikaa äänessä. Hän oli todella aktiivinen, mm. palavereissa vastasi kysymyksiin ja teki ehdotuksia, miten voisimme tehdä asioita paremmin ja vähentää manuaalisia työvaiheita. Ilmeisesti joku pitkään talossa ollut koki sen uhaksi, joten hänen olisi vain pitänyt olla hiljaa. Talossa oli paljon paperin pyörittelijöitä, jotka juoksivat seminaareissa ja ns. kehittivät toimintaa, mutta eivät tehneet meidän kanssa töitä. En kyllä ymmärrä, miksi he haluavat palkata (kalliita) ammattilaisia tekemään rutiineja, jos heidän pitää vain olla hiljaa rivissä ja tehdä kaikki niin kuin aina ennenkin ollaan tehty. Se on yksityinen firma, jolla on mennyt ihan hyvin ja sieltä on lähivuosina jäämässä valtavasti väkeä eläkkeelle. Minun on hyvin vaikea kuvitella, että koulutetut nuoret suostuvat siihen, että töitä tehdään edelleen niin kuin viime vuosituhannella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Bingo!
Ap
Ihan selkeästi sinua savustetaan ulos.
Omalla kohdalla kävi niin, että olin vuosia ollut hyvä työntekijä, oli annettu hyvää palautetta. Sitten alkoi firman sisäiset uudistukset ja yks kaks aloin saada huomautuksia.
En oikeastaan ihmettellyr, miksi, koska en ollut mukana niissä palaverissa, joissa oli käyty läpi uusia asioita. En ollut mukana, koska en tiennyt ko tapaamisista. Eikä minua ikinä lisätty niihin kutsulistoihin.
Firmasta lähti samalla ovenavauksella enemmänkin porukkaa, mutta jostain syystä muiden kanssa oli pystytty enemmän tai vähemmän sopimaan asiasta, minut piti hoitaa ulos noiden varoitusten kautta.
Jälkikäteen olen pystynyt lukemaan tiedoksiannetut kirjalliset varoitukset uudelleen ja toisenkin niiden olevan aika typeriä. Olen myös surullinen sen työkaverin puolesta, jonka piti raportoida kaikki "mokani" eli esim se, etten ollut vastannut hänen puheluunsa ja takaisin soittamisessa meni yli tunti.