Minä en saa lainkaan perintöä
Ikää reilut viisikymppiä, ja tuttavat melkein järjestäin perineet jotakin. Mulle ei jää mitään, ja ilmeisesti se on aika harvinaista tässä ikäluokassa? Onko muita joiden vanhemmat ovat olleet varattomia/eläneet kädestä suuhun?
Kommentit (90)
En jotenkin ymmarra perinnon odottamista.. Ne on vanhempien rahoja ja saavat kuluttaa viimeiseen senttiin.
Mies tulee saamaan ihan kivasti perintöä.
Minä saan jotain hiluja ehkä koska äiti kulta tekee kaikkensa etten saisi senttiäkään. Isä jo kuollut kun olin teini, äiti on ostanut osuudellani sijoitusasuntoja. Sisko sai kyllä oman osuutensa perintö rahoista kun täytti 18v
Tätä silloin kritisoin ja välit meni. Olin silloin alaikänen ja muutin pois enkä taakseni katsonut.
Vierailija kirjoitti:
Minä saan jotain hiluja ehkä koska äiti kulta tekee kaikkensa etten saisi senttiäkään. Isä jo kuollut kun olin teini, äiti on ostanut osuudellani sijoitusasuntoja. Sisko sai kyllä oman osuutensa perintö rahoista kun täytti 18v
Tätä silloin kritisoin ja välit meni. Olin silloin alaikänen ja muutin pois enkä taakseni katsonut.
Jos äipällä on sijoitusasuntoja, saat sinä ihan mukavasti pelkällä lakiosallakin.
Vierailija kirjoitti:
Mulle jää varmaan isältä työkalut ja vanha traktori. Mökki on homeessa ja tontti pieni ja arvoton.
Eli käytännössä varmaan 5000e max arvoa perinnöllä.
Kannattaako ottaa perintöä vastaan, kiinteistövero kuitenkin juoksee.
Mieluummin olisin pitänyt isäni ja jäänyt vaille sitä pientä perintöä, mitä häneltä jäi.
Äiti varmaan elää pidempään kuin minä.
Joskus 90-luvulla oli radiossa juttua siitä, että 70- luvulla syntyneet saavat isommat perinnöt kuin aiemmat ikäluokat. Silloin vitsailin, että äitini peri omalta äidiltään suonikohjut ja sappikivet, minä pärjäisin hyvin ilman niitäkin. Ei käynyt niin hyvä tuuri, perin vielä isän puolelta kaikkea jännää...
Vierailija kirjoitti:
En jotenkin ymmarra perinnon odottamista.. Ne on vanhempien rahoja ja saavat kuluttaa viimeiseen senttiin.
Vielä vähemmän ymmärrän niitä, jotka käyttävät hyväkseen varallisuuttaan ja härskiyttään ostamalla polkuhinnalla perntömökin/metsän/asunnon itselleen. Ettei vaan sisarukset saa mitään tai ei joudu jakamaan.
Vierailija kirjoitti:
Lapset on kasvatettu ja koulutettu, ovat saaneet ennakkoperintöä !
Tarkoitan enemmän kuin lukiot !
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Tätä minäkin olen omille vanhemmilleni sanonutkin. Että teidän rahat, niin käyttäkää itseenne.
Enkä ole omaa elämääni rakentanut perinnön varaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapset on kasvatettu ja koulutettu, ovat saaneet ennakkoperintöä !
Tarkoitan enemmän kuin lukiot !
Ei kai ! Jopas on harvinaista !
Vierailija kirjoitti:
Etkö sinä saa sitten ne sijoitusasunnot? Jos sun osuus meni sellaisiin.
Me - minä ja puoliso- on saatu yhteensä 30000 eur perintöä. Sen verran laittaa kahden ihmisen palkoista sivuun vuodessa. Eli jos sille tuntuu, laitetaan itse tienaamamme rahat iloisesti menemään vanhuudessa. Lapsille jää ehkä se 30000 ja sen verran, että tuhkauskulut tulee maksettua.
En tule saamaan, olen viisikymppinen ja molemmat vanhemmat elossa. Tulen kuitenkin kuolemaan ennen heitä, joten he saavat perintöä minulta. Sairauksiaan ei voi valita.
Vierailija kirjoitti:
Me - minä ja puoliso- on saatu yhteensä 30000 eur perintöä. Sen verran laittaa kahden ihmisen palkoista sivuun vuodessa. Eli jos sille tuntuu, laitetaan itse tienaamamme rahat iloisesti menemään vanhuudessa. Lapsille jää ehkä se 30000 ja sen verran, että tuhkauskulut tulee maksettua.
Isot on tulot jos niistä saa 30 000 säästettyä vuodessa. Jos menot vähintään 1500 e kk nuppi.. 1300 pitäs säästää per nuppi/ kk?!
Lähinnä mietityttää se, että miten on voimia surressa hoitaa kaikki asiat, jos niin käy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos äipällä on sijoitusasuntoja, saat sinä ihan mukavasti pelkällä lakiosallakin.
Veikkaan että äiti siirtää ne siskolle kun alkaa näyttää että elämä on ehtoo puolella. Sellaista keskustelua on suku pitänyt yllä. En ala tappelemaan jos näin on. Sisko ja äiti ovat mitä ovat, eikä raha ole tehnyt kumpaakaan onnelliseksi.
Vierailija kirjoitti:
"Tavallisesti perintö tuo mieleen suuret rahasummat. Oikeassa elämässä perinnönsaajien perintöosuuksien keskiarvo oli noin 39 700 euroa ja mediaani noin 13 700 euroa."
En nyt olisi kovin kateellinen tuosta 13.700€:n mediaanista, enkä edes 39.700€:n keskiarvosta. Ei ne juuri keski-ikäistä ja keskiluokkaista elämääni hetkauttaisi. Noista kun vielä maksaa hautajaiskulut ja perintöverot.
Ei noin pienestä perinöstä juuri mitään perintöveroa mene, .Tuosta pienemmästä ei yhtään, mikäli tulee omilta vanhemmilta
Ainahan joku saa enemmän ja jollakin on jotakin enemmän. Perintö on muutenkin ikään kuin ekstraa.
Kyllä oma elämä ja onnellisuus pitää osata rakentaa niin, ettei se ole kiinni mahdollisesta perinnöstä.
Naapurin jätkä peri 20-kymppisenä talon, maat,metsät ja rahaa...kyllä on elämä ollut uomissaan jo 40 vuotta..on ollut kaikki harrastusvehkeet,autot ,veneet,traktorit sun muut härvelit...ja s-tana sen omahyväinen naama...tietää että muita kyrsii...minulla on,teillä ei mitään,köyhät..
Lisään vielä, että en edes ole miettinyt moisia perintöasioita. Toimeen olen tullut tähänkin asti ilman. :) Terveys olisi tärkeintä.