Ferritiini ok, mutta hemoglobiini matala. Mistä voisi johtua?
Mistä voisi johtua, että ferritiini on jotenkuten ok arvoissa, mutta hemoglobiiniarvo matala?
Eikö se yleensä ole niinpäin, että hemoglobiini laskee vasta, kun varastorauta on tyhjä? Ainakin itsellä mennyt aiemmin noin, mutta nyt ykskaks päinvastoin.
Kommentit (94)
Silakka ja mustamakkara sekä pinaatti. Keitetty muna. Jos asuu maalla voi keittää nokkos keittoa siinä on rautaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläni ferrit on lähes 0 ja kun syön rautaa hemoglobiini nousee liian korkeaksi mutta ferrit ei mihinkään
Paljonko se hemoglobiini sitten on noustaan? Ja minkä aikaa olet rautaa aina syönyt? Yleensä se hemoglobiini tasaantuu siitä, ja sitten vasta alkaa se ferritiini nousta. Pitäisi siis syödä kärsivällisesti riittävän pitkään.
Jos on jo raudanpuute, niin silloin ei yleensä pelkkä ruoasta saatava rauta riitä korjaamaan tilannetta
Tottakai se pitää. Ellet kuulu siihen häviävän pieneen vähemmistöön joka kärsii jostain aineenvaihdunnan häiriöstä, joka estää lihasta saatavia ravintoaineita imeytymästä.
Koomista tässä onkin se, että lähes kaikki puutostiloista kärsivät välttelee tai ei syö punaisista lihaa ollenkaan. Kenties sinäkin.
Et häviä siinä mitään mutta voit vain voittaa. Jos vedät kuukauden ajan punaista lihaa kilon viikkoon ja se vie ongelmat pois.
Miksi jaat täällä terveydelle haitallisia ohjeita? Kilolla punaista lihaa viikottain voit voittaa roppakaupalla haittoja itsellesi. Etkö lue ollenkaan uusimpia tutkimuksia? Noin paljosta punaista lihaa on vaikka mitä haittaa terveydelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläni ferrit on lähes 0 ja kun syön rautaa hemoglobiini nousee liian korkeaksi mutta ferrit ei mihinkään
Paljonko se hemoglobiini sitten on noustaan? Ja minkä aikaa olet rautaa aina syönyt? Yleensä se hemoglobiini tasaantuu siitä, ja sitten vasta alkaa se ferritiini nousta. Pitäisi siis syödä kärsivällisesti riittävän pitkään.
Jos on jo raudanpuute, niin silloin ei yleensä pelkkä ruoasta saatava rauta riitä korjaamaan tilannetta
Tottakai se pitää. Ellet kuulu siihen häviävän pie
Kärsi sitten anemiastasi. Tämä on valintojen maailma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Tottakai se pitää. Ellet kuulu siihen häviävän pieneen vähemmistöön joka kärsii jostain aineenvaihdunnan häiriöstä, joka estää lihasta saatavia ravintoaineita imeytymästä.
Olen entinen ituhippi, jonka puoliso kärsi vuosia ituhippeilyn ongelmista, jota setvittiin lääkäreiden kanssa. Asia korjaantui vähemmän yllättäen ruokavaliolla. Eikä pillereillä tai fuusioilla tai lisäravinteilla.
Rehti pihvi nenän eteen parin päivän välein ja muutaman viikon päästä ongelma oli kokonaan poissa. Eikä ole sittemmin ikinä palannut.
Et häviä mitään. Jos kokeilet.
Ituhipit on ihan oma asiansa 🙄, niillä nyt voi olla vaikka mistä puutetta ruokavalionsa takia. Tässä ketjussa on kyllä ihan normaaliruokavalioiset raudanpuutteiset äänessä, opettele lukemaan. Ja niihin olen itsekin lukeutunut ja tilanne on vaatinut rautalisän korjaantuakseen, kuten se yleensä tekee.
Vierailija kirjoitti:
Mustaa makkaraa ja keitettyä munaa sekä paljon pinaattia. Lämmitä hitaasti uunissa musta makkara se on paremman makuista niin. Ketsuppia tai kaupan puolukkahillo. Toiset syö sitä sinapilla.
Kiitos vinkeistä, ehkä niistä on jollekin toiselle hyötyä. Itse kyllä tykkään mustasta makkarasta ihan sellaisenaan. Yksi parhaista herkuista. Muut herkuttelee mäkkärillä, minä mustalla makkaralla 🤣
En tiedä onko se sitten tämä raudanpuute miksi se mulle maistuu, kun monet ei tykkää.
Toinen suosikkini on maksamakkara.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tot
Kärsi sitten anemiastasi. Tämä on valintojen maailma.
Ei tarvitse kärsiä, kun siihen olemassa aivan kelpo hoitokeinoja. 🤦🏻
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mustaa makkaraa ja keitettyä munaa sekä paljon pinaattia. Lämmitä hitaasti uunissa musta makkara se on paremman makuista niin. Ketsuppia tai kaupan puolukkahillo. Toiset syö sitä sinapilla.
Kiitos vinkeistä, ehkä niistä on jollekin toiselle hyötyä. Itse kyllä tykkään mustasta makkarasta ihan sellaisenaan. Yksi parhaista herkuista. Muut herkuttelee mäkkärillä, minä mustalla makkaralla 🤣
En tiedä onko se sitten tämä raudanpuute miksi se mulle maistuu, kun monet ei tykkää.
Toinen suosikkini on maksamakkara.
Se taitaa olla sellainen joko tai -tuote. Vähän niin kuin aurajuusto, toiset rakastaa ja toiset vihaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Tottakai se pitää. Ellet kuulu siihen häviävän pieneen vähemmistöön joka kärsii jostain aineenvaihdunnan häiriöstä, joka estää lihasta saatavia ravintoaineita imeytymästä.
Olen entinen ituhippi, jonka puoliso kärsi vuosia ituhippeilyn ongelmista, jota setvittiin lääkäreiden kanssa. Asia korjaantui vähemmän yllättäen ruokavaliolla. Eikä pillereillä tai fuusioilla tai lisäravinteilla.
Rehti pihvi nenän eteen parin päivän välein ja muutaman viikon päästä ongelma oli kokonaan poissa. Eikä ole sittemmin ikinä palannut.
Ituhipit on ihan oma asiansa 🙄, niillä nyt voi olla vaikka mistä puutetta ruokavalionsa takia. Tässä ketjussa on kyllä ihan normaaliruokavalioiset raudanpuutteiset äänessä, opettele lukemaan. Ja niihin olen itsekin lukeu
Aika moni normaaliruokainen välttelee punaista lihaa tai sitten luulevat syövänsä riittävästi, kun syövät kolmasosan makaronilaatikosta viikossa, johon laittoivat 400g jauhelihaa.
Kenties sinäkin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ituhipit on ihan oma asiansa 🙄, niillä nyt voi olla vaikka mistä puutetta ruokavalionsa takia. Tässä ketjussa on kyllä ihan normaaliruokavalioiset raudanpuutteiset äänessä, opettele lukemaan. Ja niihin olen itsekin lukeutunut ja tilanne on vaatinut rautalisän korjaantuakseen, kuten se yleensä tekee.
Kiitos 🙏
-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
<
Niin on. Syö riittävästi punaista lihaa tai sisäelimiä, jotka pystyy korvaamaan sen.
Se johtuu siitä että ferritiinin ja hemoglobinin välillä ei ole yhteyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ituhipit on ihan oma asiansa 🙄, niillä nyt voi olla vaikka mistä puutetta ruokavalionsa takia. Tässä ketjussa on kyllä ihan normaaliruokavalioiset raudanpuutteiset äänes
Aika moni normaaliruokainen välttelee punaista lihaa tai sitten luulevat syövänsä riittävästi, kun syövät kolmasosan makaronilaatikosta viikossa, johon laittoivat 400g jauhelihaa.
Kenties sinäkin?
En. Äläkä jaksa jankata. Olet väärässä, hyväksy tosiasiat. Sitä paitsi kilo lihaa nyt vain on yksiselitteisesti epäterveellistä eikä sellaista voi suositella kenellekään tänäpäivänä. Tervetuloa tähän päivään sieltä kiviaikaisista käsityksistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ituhipit on ihan oma asiansa 🙄, niillä nyt voi olla vaikka mistä puutetta ruokavalionsa takia. Tässä ketjussa on kyllä
Sitten linkkejä tutkimuksiin, joissa on tutkittu lihan haittoja.