*** HELMENKANTAJIEN PERJANTAIPULINAT ***
Tehdäänpä perjantaille vielä oma pino ja viikonloppu sitten erikseen kun noita viestejä kertyy niin huimasti.
Ja linkki eiliseen: http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=9549490&p=&mpage=1&tmode=…
Kommentit (31)
...supparipäivä jatkuu ja olo on tuskainen. Ei ole mitään särkylääkkeitäkään kotona kun en niitä muutoin koskaan käytä. Panadoliahan siis saisi ottaa? Välillä supistukset tulee 3 min välein, välillä 20! Mutta senverran ovat kipeitä ettei niiden aikana paikallaan voi olla makuulla eikä istuen vaan jonnekin pitää itseään liikutella. Ja keskittyä hengittämiseen toden teolla. Vielä muutama päivä sitten olisin yhtynyt Jolandan tavoin tyytyväiseen odottamiseen hamaan loppuun asti, mutta jos loppu on tällaista päivätolkulla niin eihän minusta ole muutaman päivän päästä mitään jäljellä kun ei saa nukuttua eikä juuri makuulla levättyäkään kuin supistusvälin kerrallaan! Ruoka ei myöskään maistu ja suoli alkaa kyllä olla aika tyhjä rampattuani koko päivän vessassa. Joten pidemmän päälle - ei kiitos ja kaikki sympatiat kestosynnyttäjillemme Hennalle ja Heinälle!
Kaikkea pikkupuuhaa saa hyvin tehtyä kotona, mutta ei mitään mikä vaatii keskittymistä pidemmäksi aikaa eikä oikeen minnekään tee mieli lähteäkään kun välillä pitää puhista ja nojailla seiniin että pystyssä pysyy.
LAPSIVESI G: sänky on suojaamatta, mutta pitäis varmaan laittaa edes yks paksumpi pyyhe lakanan alle. Superlonpetarin voi onneksi tarvittaessa pestä. Muutenkin olen herännyt tuohon vesien menoon vasta nyt - siis että se voi tapahtua todella missä vaan. Pitäisi siis kai kaupassakin olla varavaatteet mukana!
MASUNTAPUTTELIJAT: kohdalleni on osunut vain kaksi: toinen täysin tuntematon henkilö töissä n rv 30 ja toinen tällä viikolla neuvolassa, tuttu tosin. Ensin mainittua meinasin kyllä todella lyödä näpeille, jälkimmäisen sulatin.
PAINON UTELIJAT: eipä ole kuin äiti, anoppi ja pari läheistä ystävää kyselleet. Ja heille mulla ei ole mitään syytä olla kertomatta. Ihmettelevät sitten vaan että minne olen ne 15 kiloa kätkenyt kun ainoa muutos on kuitenkin maha. Hyvä siis jos siltä heistä näyttää.
YLIAIKAISKONTROLLI G: Meillä normaali neuvola viikolla 40+, josta laitetaan lähete TYKSiin, jonne pitäisi kuulemma päästä kun on 10 pv yli eli 41+3. Sillä viikolla ei sitten enää muuten neuvolaa. Ja tyksin käynnistyspolitiikasta ei vielä tietoa. Täytyy toivoa ettei näillä supistuksilla sinne asti mennä.
Taas tulee supistus joten menoksi!
äippä + masukki 39+5
Jep, siis ymmärrän kyllä minäkin täysin sen, että pidemmän päälle jatkuvat, mutta hiukan liian tehottomat supparit syövät kyllä todenteolla jaksamista ja todella toivon etenkin Heinän ja Hennan, mutta myös muiden suppareiden kanssa kärvistelevien, pääsevän jo pian tositoimiin. Pitkään jatkuvat " krooniset" kivut ovat pahinta mitä voi olla. Itse en vain aina ymmärrä sitä, että jos mitään oireita ei vielä ole, niin on hirveä hoppu jo synnyttämään. Mutta kukin tavallaan ja toiset meistä ovat malttamattomampia kuin toiset. Itse taidan olla sen verran laiska, että nautin näistä rauhallisista päivistä, kun nyt vielä voin. Olisihan se tosin jo ihanaa nähdä se pikkuinenkin, muttakun siihen ei taida poppaskonstit juurikaan vaikuttaa, että koska se synnytys sitten todella käynnistyy.
Jolanda
(Miten niin tähän palstaan ei jää koukkuun? Nyt kun on kotona niin tulee vähän väliä kurkittua pinkkaa..)
Sellasta vaan tuli mieleen että oottekos te muut säästyneet flunssalta? joku taisi kertoa saaneensa tartunnan? Mulle tuli nyt jonkunsortin köhä, kurkkua särkee ja nenä valuu. Toivottavasti ei ole tällä kertaa mikään 3-viikkoinen megaflunssa. Voisi olla rankkaa synnyttää nenä tukossa ja tartuttaa vielä pahimmillaan vauva.. Voi kun menisi nopeasti ohi. ja issiaskin rupesi vaivaamaan! Kävellessä meinaa mennä jalka alta kun vihloo niin ikävästi toiseen pakaraan ja jalkaan! Kylmä vissiin auttaa näihin vaivoihin? Pitää koittaa kylmäpussilla hoitaa. Onneksi istuessa ja maatessa ei vihlo.
VAUVAN RASVAT: Ostin hoitopöydälle apteekista Aqualan L-pumppupullon. Sillä voi tehdä myös aamu- ja iltapesut eli käy veden korvikkeena. Käytän itsekin tota rasvaa, ja lisäks vähän tuhdimpana löytyy ApoBasea ja pikkutuubit Novalania ja Aqualan Plussaa. Ennestään löytyy myös " Tenavan rasvatalkkia" joka on tosi hyvää. Mutta monethan korvaa talkin perunajauhoilla, ite en oo sitä kokeillut mutta voisin kokeillakin kunhan tuo purkki joskus loppuu. on myös siitä musta hyvää, ettei haise tai tuoksu miltään, toisin kuin se joku Baby Johnsson vai mikä lie se perustalkki. Muka hajusteeton mut kissan viikset, tuntui et vauva tuoksui aina siltä kun sitä käytti aikanaan.
Viikonloppunasuunnitelmissa ihan vaan köllöttelyä kotona ja ulkoilua mahdollisuuksien mukaan, mikäli pakkanen, liukkaat tiet, vihlominen, alhaalla roikkuva vauva ja supistukset vaan sallii :D
Nyt ruuan laittoon!
Viherrys
Ihan outo päivä tämä. Ei ole tullut kuin muutama hassu supistus. Vauvan pää painaa kipeästi kuten aina muulloinkin, mutta ei supista! Sikäli tuntuu helpottavalta, että jos ei kerran pääse synnyttämään niin ei myöskään supista. Tietysti toivois oikeita synnytyssuppareita mutta mielummin ei mitään kuin hirveitä jysäreitä koko päivän ja yön vartin välein tuloksetta.
Siivosin koko päivän, pesin saunan, kylppärin, kaikki vuodekamat ja sängyt ulos pakkaseen jne. Eikä yhtään supistusta, ei siis yhtäkään vaikka siivosin kuusi tuntia hiki päässä! Nyt on vaan selkä ja jalat niin kipeet että ensimmäisen kerran viikkoihin on tunne että kumpa ei tänään syntyisi! Myös kurkku on kipeä, ettei vaan ois lasten flunssa kuitenkin tarttunut muhun. Nyt ei harmita yhtään jos ei tulis ensi yönä lähtö koska meni vähän överiksi tuo siivous eikä jaksa nyt mitään. Mut heti huomenna taas alan odottaa joko syntyy paitsi jos tää aivastelu kehkeytyy flunssaksi, alan toivoa että menisi vielä muutama päivä et ehtisi parantua ensin... Nyt vois illalla löhötä, syödä suklaata ja pizzaa. Ostin minäkin sitä golden cap-alkoholitonta siideriä ja meinasin maistaa illalla saunan jälkeen. Täytynee ottaa viimeinen viikko sen kannalta, että kohta on rauhaisat saunaillat vähäksi aikaa historiaa ja nyt kannattaa nauttia siitä mitä on. Nautinkin, jos ei tänä iltana vaik supistele niin hirveesti. Tai jos supistaa, toivottavasti siksi että lähden siitä sitten synnyttämään. Kestosuppailu on aika tympeetä.
Ainut " merkki" tänään on ollut verinen limavuoto. En tiedä mitä se on, ei mulla ole aiemmin ollut sellasta ees lähellä synnytyksiä. Onko teillä tietoa onko tyypillistä että vuotelee verilimaa ennen synnytystä?
Olen melko varma että palaan taas huomenna asioihin täällä. Joten huomiseen! Ja oikein mukavaa viikonloppua kaikille. Hienoa että osalla tuntuu raskauden loppumetrit mukavilta. Tuntui minustakin edellisissä raskauksissa yliajasta huolimatta ihan mukavalta, mutta silloin ei ollutkaan fyysistä ongelmaa millään lailla vaan kävin pitkillä lenkeillä vielä pari päivää ennen synnytystä ongelmitta. Tää kolmas pääsi jotenkin siskojensa venyttämään maastoon ja putosi turhan alas. Kai sitä on jo raihnaisempi kun ikää on " jo" 30 v ja kolmatta pukkaa.
Heinä 40+4
En ole liiemmin ehtinyt tänne kirjoittelemaan odotusaikana, mutta ajattelin kuitenkin ilmoittaa kun nimimerkkini tuolla laskettujenaikojen listassa on, että meille syntyi toinen poika 6.2. Pikkumiehen strategiset mitat olivat 3660g ja 50,2cm. Poika syntyi siis viikoilla 39+4, tänään olisi eräpäivä. Synnytys meni hienosti ja kesti vähän alle 5 tuntia. Kotiin päästiin jo eilen :)
Tänään on ollut kutakuinkin siedettävä olo, yhden panadolin nappasin- ovat siis sallittuja raskausaikana kun joku siitä kyseli. Itse käytän poretabletteina kun mullei tuo nieleminen oikein onnistu tablettien kohdalla... :)
Yhdyn kyllä Jolandan sanoihin että jos on vaivoilta ja kaikenmaailman kivuilta säilynyt loppuajankin niin nauttii vaan täysillä raskausajasta! Esikoisesta jäin kivuttomien supistusten takia sairaslomalle rv 24 mutta kipeä en missään vaiheessa ollut ja raskaana oli ihanaa! :) Tyttöhän syntyikin ihan yllättäen laskettuna päivänä ilman ennakkomerkkejä/kipua, jotenka kaikki meni paremmin kuin hyvin.
Viikkotolkulla kipuilut ja supistukset jotka haittaa normaalia elämää- nämä vaan meinaa syödä naista :( ja välillä tulee tänne purkauduttuakin, mutta toisaalta nyt otan sen asenteen että KOHTA tämä on ohi, huolettaa vaan masuvaavin vointi kun liikkeet on yhtäkkiä radikaalisti vähentyneet.
KYSYMYS:
Onko muilla merkattu lapsiveden määrää koskaan neuvolakorttiin? Mulla merkkasi sillon äippäpolilla N eli normaali, mutta kun neuvolaterkka tutki sitä sieltä tullutta ' raporttia' niin luki että lapsivettä vähän, kuitenkin normaalin alarajoilla. Ja mullakun tuntuu joka vessareissulla jotain ' ylimääräistä' tulevan jota ei voi pidättää, voikohan lapsivesi tihkua niinkuin erissä?
Lapsivesien menoon en ole varautunu millään tavalla, viimeksi puhkastiin kalvot salissa, joten kokemusta niiden itsestään menemisestä ei olekaan. Ehkä voisi sänkyyn laittaa jonkin suojan mutta kyllähän petarin saa tarvittaessa pestyä. Melko nopeasti varmasti pomppaisin pystyyn jos ne menisi ja sitten vaan laminaattia kuivailemaan :)
Nyt ei tule muuta mieleen, lähdenpä laittamaan siis saunaa päälle ja tekemään tytölle iltapöperöt- mukavaa perjantaita kaikille!
-H-
Käsittääkseni lapsivettä voi tihkua pikku hiljaa erissä. Ja tuo pisti silmään kun kirjoitit että liikkeet yhtäkkiä radikaalisti vähentyneet. Mä melkein sinuna menisin käymään näytillä, onhan tuossa jo kaksi tosi hyvää syytä! Ton onko lapsivettä vai ei saanee helposti testattua .
Mulla merkkaa terkka ainalapsiveden määrän N-kirjaimella, eli normaali määrä. Ja tunnustellessa aina kertoo että on sopiva määrä .
Viherrys linjoilla taas
Henna_.:
huolettaa vaan masuvaavin vointi kun liikkeet on yhtäkkiä radikaalisti vähentyneet.
KYSYMYS:
Onko muilla merkattu lapsiveden määrää koskaan neuvolakorttiin? Mulla merkkasi sillon äippäpolilla N eli normaali, mutta kun neuvolaterkka tutki sitä sieltä tullutta ' raporttia' niin luki että lapsivettä vähän, kuitenkin normaalin alarajoilla. Ja mullakun tuntuu joka vessareissulla jotain ' ylimääräistä' tulevan jota ei voi pidättää, voikohan lapsivesi tihkua niinkuin erissä? -H-
ja sanoivat että jos on lapsivettä niin sen ' saa kiinni' testitikulla n. vuorokaudenkin tihkumisesta. Voi olla että lähdetään näytille, kun supistelutkin tuntuvat nyt 10min välein- saunaan olen menossa ja voi olla että jos tästä vielä yltyvät niin tälle iltaa jo.
Kävin jo kertaalleen äippäpolilla pian pari viikkoa sitten, kun vauva ei liikkunut- ultrassa kyllä ja lääkäri merkkasikin että liikuttaa vartaloaan muttei tee juurikaan raajaliikkeitä jotka tuntisin.
Epämääräistä myllerrystä tuntuu sillon tällöin, niin että juuri huomaa, muttei enään sellaista kuin yleensä :( Joten tulkoon vaikka turha reissu, saanpahan mielenrauhan!
Eli eikun lapsenhoitajaa soittelemaan, että milläs aikataululla tänne meille kerkeäisi...
Menin tänään aamupäivällä neuvolaan normaalisti ajanvarauksen mukaan, kasassa nyt siis 40+4.
Se eilinen itkukohtaus oli mielessä ja niinpä se itkeminen alkoi jo autossa. Sain koottua itseni siellä neuvolatätin luona, mutta sitten romahti taas. Mä en vaan edelleenkään jaksa enää yhtään tätä raskautta. Oon aivan yliherkkä - kaikelle.
No, sain neuvolasta lähetteen äitipolille, että edes vauvan hyvinvointi tsekataan. Kyllä ne yllättävän vakavasti suhtautuivat mun itkuisuuteen ja itkusta turvonneeseen naamaan...
lääkäri ehdotti käynnistelyä jo maanantaiksi, mutta varoitteli saman tien asian negatiivisista puolista. Että kun ei ole supistellut lainkaan, niin se ei välttämättä ole helpoin tie.
Pyysin itse sitten käynnistelypäiväksi ensi keskiviikkoa, että jos se vaikka sitä ennen lähtis spontaanisti. Toivotaan. Jotenkin sain siitä lohtua siitä päivämäärästä, koska nyt oon sanonut sitten kyselijöille, että ensi perjantaina se käynnistetään. Näin pääsen selittelemästä.
Silti on tosi itkuinen olo ja lohduton. Haluaisin keksiä jotain tekemistä ja lähteä pois täältä kotoa, niin eiköhän huomenna pakkaa koko suku paikalle tänne meille!!! Eikö niillä tule mieleen kutsua meitä mieluummin jonnekin, kuin se että mä alan tässä kahveja keittelemään. Käsittämätöntä aivotoimintaa.
No, palaan siis ensi viikolla viimeistään tänne purkamaan tuntoja. Onnea kaikille poksahtaneille ja niille, jotka pääsevät viikonloppuna poksahtamaan!
Nämä päivät hujahtavat niin, ettei meinaa tärkeintä (listan lukua ja sähköpostia ;)) tehdä.
Viherrys kertoi perunajauhon käytöstä talkin korvikkeena. Vanha konsti vissiin, mutta mulle synnärillä esikoisen kanssa kätilö sanoi, että perunajauhojen tärkkelys toimii hyvänä kasvualustana bakteereille eli ei suositellut sen takia. En sit tiedä, kun käsittääkseni aika paljon kuitenkin käytetty.
Lapsivesien menosta lirahtelemalla useampikin kirjoitteli. Mulla esikoinen potkaisi kalvot sen verran rikki, että lapsivettä lorahteli pikkueriä noin vuorokauden ennen kuin soitin synnytysvastaanotolle. Ne pyysivät näytille (kuulemma pitäisi käydä n. vuorokauden sisällä), koska kalvot kuitenkin rikki ja infektioriski vauvalle kasvaa. Mulla käynnistely aloitettiin n. 1,5vrk tihkumisen alkamisesta eli kävisin kyllä näytillä, jos yhtään mietityttää.
Oon samaa mieltä kuin monet täällä, että mitäs tässä kiirettä synnyttämään, jos olo on hyvä. Mä oon kärvistellyt kivuliaitten supistusten ja verisen vuotelun (sitä onneksi " vain" 7vkoa) kanssa rv 15 lähtien ja tosiaan nyt (rv 38 lähtien) ei juuri supista ja olo muutenkin melko mainio. Toki toi hillitön maha on koko ajan tiellä ja liikkuminen huonoa, kun peruskunto on nollassa, mutta kohta tää on ohi kumminkin. Ja tietty olisi kiva saada se pieni nyytti kotiin jo...
Mulla on jotenkin kumman seesteinen olo, esikoisen kanssa on ihanaa touhuta kun en ole koko ajan kipeä. Mielessä pyörii koko ajan, miten helppoa yhden kanssa onkaan... he heh, kai sitä alitajunta yrittää valmistaa tulevaan ;) tyttö on 1v5kk joten parin kuukauden päästä en varmasti kuvaile arkeamme sanalla seesteinen, joten pitää nauttia tästä nyt !
Paino/mahakommentteja oon saanut aika reilusti. Mä oon ilmeisesti sen rakenteinen kropaltani, ettei kohtu mahdu olemaan lantiokorissa vaan koko komeus on tossa edessä esillä ;) jo viime raskaudessa mahan kokoa ihmeteltiin Taysia myöten, kävin kokoarvioissa jne ja lopulta yksi kätilö vaan totesi, että sulle nyt vaan tulee tommonen maha. Tyttö oli kuitenkin keskikokoinen 3455g ja 50cm ja lapsivettä normaalisti. Tässä raskaudessa mahalle taputtelijoita on ollut myös ja useammin kuin olisin halunnut, olen kuullut " miten sun maha voi olla NOIN ISO?" . Siihen yleensä sanon, että " siksi koska siellä on puoli metriä vauvaa sisällä" . Mutta painoa ei ole kauhean moni kysynyt, kai ne on aatellut että paljon kumminkin.
Mut nyt koitan suoriutua nukkumaan, josko vaikka sais muutaman tunnin unta.
Leppoisaa viikonlopun alkua ja reipasta " äksöniä" sitä toivoville!
e75 rv 39+5
VIHERRYS: Minulla on ihan samanlaisia tuntemuksia eli kiire ei olisi minnekään eikä mikään oikeastaan ahdista tai hermostuta. En oikein ymmärrä sitäkään, että jos mitään synnytykseen viittaavia oireita ei vielä ole, että pitää sitten joka päivä huhkia ja ihmetellä, että mikä on, kun ei käynnisty. Kyllä se vauva sieltä tulee, kunhan on valmis. Kaikki ajallaan. En halua ketään tällä hermostuttaa entisestään tai pahoittaa kenenkään mieltä, mutta ihmetyttää vaan ja välillä ei oikein jaksaisi lukea vain valitustakaan täältä. Mutta tämä on monelle se ainoa paikka avautua ja on todella hyvä, että sellainenkin on olemassa.
Minua eivät myöskään häiritse toisten kommentit tai kyselyt. Kiva vaan, kun ihmiset ottavat huomioon, mutta mulle ei tosiaan ihan jatkuvasti niitä kyselyitä tulekaan. Minua ei sinänsä haittaa yhtään, vaikka menisi vielä se 3 viikkoakin raskaana. On tämä niin ainutlaatuista aikaa ja toista ei ole ihan heti tulossa. Mutta suppareita niille, jotka niitä jo epätoivoisesti toivovat ja yrittävät saada aikaan. :)
Omaan napaan ei ihmeitä. Sain tänään tehtyä hyvän sopparin ensi kaudeksi, joten olen syystäkin tosi iloinen. :)
Missäs muuten Loviisa78? Onko minulta mennyt ohi jotain ja olet jo lähtenyt synnyttämään vai taustailetko vain? Sinä taisit olla myös samoilla linjoilla tämäm odottamisen suhteen.
Yksi gallupkysymys: Mitä rasvoja käytätte lapsen ihon ja pyllyn hoitoon? Oletteko ostaneet talkkia vai riittääkö rasva? Ostin eilen apteekista cuplatonia ja d-vitamiinia. Kannattaisiko jotain muita valmisteita tai rasvoja tms. jo etukäteen hankkia vauvalle?
Tsemppiä kaikille kipujen ja kolotusten kanssa kärvisteleville!!!
Jolanda + Koukkis rv 38+6