Onko joku tehnyt töitä Alzheimer-vanhusten parissa? Miten hampaiden pesu tehdään?
Tiedän että kotihoidossa olevat eivät yksinkertaisesti pese hampaitaan vuosiin. Sillä se on asia jota ei voi väkisin tehdä.
Kommentit (30)
Porakoneeseen vaan vessaharja kiinni ja palljon saippuaa. Käy nopsaa kuin lapsen teko.
T: Urpo
Jotkut papat iskee nyrkillä, jos menee pesemään. Joten siten niitä ei pestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin että pyydetään pesemään. Tai niin että minä pesen jos toinen ei enää osaa. Joskus ei voi pestä ollenkaan jos ei ole otollinen hetki.
Miten sinä peset jos vanhus ei halua avata suutaan? Miten puhdistat hammasvälit, mikä on jopa tärkeämpää kuin harjaus?
Ei mitenkään.
Puhumattakaan että heidät vietäisiin hammaslääkäriin.
Pitää olla oikea mummonkuiskaaja, että se onnistuu...
Helpompaa on, jos on tekohampaat koska monet muistisairaatkin ottaa automaattisesti hampaat pois suusta yöksi ja laittaa vesilasiin. Tosin olen hoitanut jo niin loppuvaiheen muistisairaita, ettei ne tekaritkaan enää pysy suussa ja syö pelkillä ikenillä. Pari kertaa ottanut tekarit takavarikkoon kun niitä on löytynyt esim. vaipasta tai vessanpöntöstä. On tullut niitä roskiksestakin kaivettua.
Jännä, nimittäin mun kokemus on, että hyvinkin muistisairas hiffaa hammaspesun, kun näyttää vaikka itse mallia ja avaa suunsa, niin he matkii perässä ja osaavat lihasmuistista käsiliikkeen. Hammasvälejä ei kyllä putsattu eikä se tullut edes mieleeni, itsekään sitä en juurikaan harrasta.
En minä ainakaan ehtinyt hoivakodin asukkien kanssa tappelemaan hampaidenpesusta, siinä oli tekemistä muutenkin illalla sekä aamulla. Moni ei kyllä suutaan avannut.
Omakin vanhempi on muistisairas, hän ajoi kotihoidon kokonaan pois ja tuskin suostuisi siihen että hoitaja hampaita pesee.
Tää taas lainaa ihan huonosti mutta kyllä sellaisia. Agreessiivisia mitkä lyö tai puree jos edes yrittää.