Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Haluatko kysyä jotain pitkän työkokemuksen (yli 20v.) omaavalta pari- ja perheterapeutilta

Vierailija
27.08.2024 |

Nyt siihen on tilaisuus. En kuitenkaan voi vastata kuin yleisellä tasolla esimerkiksi parisuhdepulmiin, sillä toisen näkemys tilanteesta tarvitaan.

Vastaan illalla niihin, joihin en ehdi vastata päivällä, ellei ketjua poisteta.

Kommentit (152)

Vierailija
61/152 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terapeutti jolla ei omia kokemuksia erosta. Ei jatkoon!!!

Vierailija
62/152 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Miten niin koulutusta ei enää järjestetä? Koulutus on nykyään yliopistojen alaista ja psykoterapeutti on nimikesuojattu (Valvira). Seksaaliterapeutti ei ole nimikesuojattu, mutta auktorisoidun terapeutin koulutus ja työkokemus on tarkistettu."

Perheterapeutiksi ei voi opiskella enää Suomessa. Käsittääkseni psykoterapiaopinnoissa kyllä on siihen liittyviä opintokokonaisuuksia, mutta kyseessä eivät ole perheterapian ja pariterapian laaja-alaiset ja monivuotiset opinnot, joihin kuuluisi käytännön harjoittelu työnohjauksessa. Yksilöterapioilla pääasiassa  nykyään hoidetaan, mitä en pidä kovin järkevänä enkä kustannustehokkaana. Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/152 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi naiset muuttuvat naimisiin menon jälkeen?

M40

Vierailija
64/152 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

""Ymmärtää mitään" on eri asia kuin "osata auttaa". Ammattilainen on henkilö, joka tunnistaa ammattitaitonsa rajat eikä sählää joka asiassa."

Aivan. Varsinkin, jos työskentelee yksinyrittäjänä, on tärkeää tunnistaa oman ammattitaitonsa rajat. On myös eettistä kertoa, jos juuri oma ammattitaito ei sovellu parhaiten asiakkaan tavoitteiden saavuttamiseksi tai pohtimiseksi. Perhe- ja pariterapia ei sovi kaikkiin tilanteisiin. Ap

Vierailija
65/152 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi naiset muuttuvat naimisiin menon jälkeen?

M40

Parisuhde muuttaa ihmisiä enemmän kuin muut suhteet. Se muuttaa myös miehiä. Parisuhdehan on teini-iän jälkeen seuraava tilaisuus ruopata omaa persoonallisuuttaan ja kypsyä, seuraava etappi on sitten vanhemmuus ja sen jälkeen keski-ikä ja vanhuus. Synnymme suhteessa, emme kehity muulla tavoin kuin toimimalla parina ja ryhmässä, jollainen perhekin on. Siinä mielessä perheterapeutin ammatti on aika hieno näköalapaikka ihmiseen ja muutoksiin. Ap

Vierailija
66/152 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos minuun viittaat, niin sellaistahan tässä ketjussa ei ole ainakaan kerrottu, ettei olisi.

Mutta onhan tuo ihan hyvä näkökulma, ettei kaikkea voi ymmärtää täysin kokematta sitä itse. Ap

Vierailija
67/152 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko nähnyt että luottamuksen rikkoutumisen jälkeen pariskunta korjaa liittonsa ja voi hyvin? Rikkoutuneesta kasataan mosaiikki, miten menetetty aito saadaan takaisin aidoksi. 

Vierailija
68/152 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitkä ominaisuudet yhdistää pariutuneita ihmisiä? Millainen pitäisi olla että saisi parisuhteen?

Pariutuminen on niin tavallista, että siihen mahtuvat melkein kaikenlaiset ominaisuudet, joten en näkisi, että tuohon on olemassa vastausta. Ap

Ok, kysytään näin päin: mitkä ominaisuudet yhdistää ihmisiä jotka eivät saa parisuhdetta? Nykymaailmassa yhä yleisempää.

Ei tarvitse olla terapeutti tietääkseen tämän. Isoja luonnevikoja löytyy lähes kaikista ikisinkuista. Harva heistä tosin itse näkee niitä itsessään.

Vierailija
69/152 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko psykoterapeutit liian sinut itsensä kanssa ja pakottaa muut hyväksymään itsensä? Eikö psykoterapeutista saa sanoa mitään pahaa, mutta psykoterapeutti saa esittää paljon kritiikkiä muista?

Onko niin, että psykoterapeutista tulee ällöttävä ihminen, kun hän kohdistaa kriittisen katseen vahvasti muihin ja täten hänellä hämärtyy kritiikki itseään kohtaan?

Vierailija
70/152 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pahoillani siitä, että sekä psykodynaaminen ryhmäterapia että perheterapia ovat nykyisin täysin pimennossa. Yksilöterapia ei tehoa moniinkaan ongelmiin, sillä ihminen elää aina yhteisössä tai suhteessa siihen, vaikka olisi erakko. Ap

Minä maallikkona olen itse asiassa pahoillani täysin samasta asiasta. Läheiseni meni terapiaan, ja olen ollut hämmästynyt, miten siellä hänen subjektiiviset kokemuksensa käsitellään ikäänkuin objektiivisina totuuksina. Ja sitten läheiseni on minulle vihainen, kun minä en jaakaan hänen kanssaan sitä samaa totuutta. Terapiassa hän on tottunut siihen, että hänen sanansa on laki. Ja minä olen ikävä ihminen, kun minun kanssa näin ei olekaan.

Ihmettelen siis todella tuota samaa, että miten voi edes olla mahdollista, että yksilöterapiassa ei huomioida lainkaan sitä, että se asiakas elää terapian ulkopuolella maailmassa, missä on muitakin ihmisiä!

Ja terapia ei tämän yksilön kohdalla ole auttanut lainkaan. Tuon ihmeellisen vääristymän vuoksi läheiselläni on haitallinen oireilu ja reaktiot vain vahvistuneet.

Tämä oli vähän aiheen ohitse. Mutta kiitos ap:lle tuon ajatuksesi esille tuomisesta!

Vierailija
71/152 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pariterapiaan mennään hakemaan toimivaa parisuhdetta, ei eroa.

Vierailija
72/152 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidinkielen arvosana päättötodistuksessasi? Meillä sai punakynää "omata"-verbin käytöstä.

Vierailija
73/152 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koetko usein kognitiivistä dissonanssia kun kohtaat asiakkaan?

Vierailija
74/152 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko työssäsi paljon kohdannut löheisriippuvuutta parisuhteissa?

Jotenkin koen sen yhtä rikkovana kuin päihderiippuvuus.

Onko 12 askeleen parissa työskentely sinulle tuttua? 

N

Vierailija
75/152 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

+

Vierailija
76/152 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitkä ominaisuudet yhdistää pariutuneita ihmisiä? Millainen pitäisi olla että saisi parisuhteen?

Pariutuminen on niin tavallista, että siihen mahtuvat melkein kaikenlaiset ominaisuudet, joten en näkisi, että tuohon on olemassa vastausta. Ap

Ok, kysytään näin päin: mitkä ominaisuudet yhdistää ihmisiä jotka eivät saa parisuhdetta? Nykymaailmassa yhä yleisempää.

Ei tarvitse olla terapeutti tietääkseen tämän. Isoja luonnevikoja löytyy lähes kaikista ikisinkuista. Harva heistä tosin itse näkee niitä itsessään.

Olen vähän eri mieltä. Moni luonnevikainen kyllä saa parisuhteita eli pariutuu, mutta ei kykene ylläpitämään suhdetta. Se on eri asia kuin ettei kykenisi ollenkaan muodostamaan parisuhdetta.

Jos mietitään sellaisia, jotka eivät saa parisuhdetta (=kukaan ei halua heidän kanssaan parisuhteeseen), niin usein taustalla on olemattomat sosiaaliset taidot, kenties jonkinlainen kehityshäiriö (henkinen tai fyysinen), moniongelmaisuus (syrjäytyminen, työttömyys, päihdeongelmat, mt-ongelmat) tai poikkeuksellisen ruma ulkomuoto.

Ikisinkuissa on tietysti myös joitakin sellaisia, jotka eivät kelpuuta ketään, mutta nämä saisivat parisuhteen jos haluaisivat. Tämä ryhmä jää siis alkuperäisen kysymyksenasettelun ulkopuolelle.

-Eri

Vierailija
77/152 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö sinulla ole tarpeeksi töitä muutenkin?

Vierailija
78/152 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terapeutti ei maininnut sairauksia syyksi ettei saa parisuhteita vaan mt ongelmat. Ihme terapeutti.

Vierailija
79/152 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terapeutti meni kai tauolle

Vierailija
80/152 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän neljä