Olen muuttamassa 13 v poikani kanssa 41 m2 asuntoon, jossa keittiö ja olohuone alkovilla (kaapit rajaavat alkovin)
Poika nukkuu alkovissa, minä vuodesohvalla olkkarissa. Mitä mieltä? Tosiaan tässä ideana pysyä lähellä lapsen koulua ja koska ex ei maksa hänelle määrättyä elaria, on pakko muuttaa hieman pienempään asuntoon. Asunto on tosi siisti ja kiva, toimiva keittiö ja kylppäri, molemmat remontoitu muutama vuosi sitten.
Kiitos!
Kommentit (161)
Itse muutin yksinäni pienempään asuntoon pari vuotta sitten. Ja yksi tärkeistä ehdoista oli, että asunnossa on oltava erillinen makuuhuone. Niinpä asun kauniissa 45 m2 asunnossa, jossa on ai/olohuone, makuuhuone ja parveke. Rakastan asuntoani. En voinut kuvitellakaan asuvani asunnossa, jossa olohuoneessa on "alkovi". Ja asun ja elän yksin, aion tehdä niin loppuelämäni.
Eipä tilanteessasi teillä kummallakaan ole yksityisyyttä.
Ollaan teinin kanssa kanssa asuttu saman kokoisessa asunnossa jo muutama vuosi. No, lapsi on joka toisen viikon äidillään. Ihan hyvin on mennyt. Alkovi on meillä melkein huone.
Vierailija kirjoitti:
Itse muutin yksinäni pienempään asuntoon pari vuotta sitten. Ja yksi tärkeistä ehdoista oli, että asunnossa on oltava erillinen makuuhuone. Niinpä asun kauniissa 45 m2 asunnossa, jossa on ai/olohuone, makuuhuone ja parveke. Rakastan asuntoani. En voinut kuvitellakaan asuvani asunnossa, jossa olohuoneessa on "alkovi". Ja asun ja elän yksin, aion tehdä niin loppuelämäni.
Siis asunnossani on keittiötila/olohuone, makuuhuone ja parveke.
Vierailija kirjoitti:
Missä ihmeessä 13 vuotias poika voi masturboida noin pienessä asunnossa?
On siellä kylppäri. Menkööt sinne ja ovi lukkoon.
Vierailija kirjoitti:
Vessassa, suihkussa??
Vierailija kirjoitti:
Minä en pystyisi edes yksin asumaan pienemmässä asunnossa kuin 60m2
Mitenhän iso perhe asuu hyvin 130m2 talossa ? :) Tarvisit 4 ihmiselle vähintään 240m2 huikeeta!!
Ihan hyvältä kuulostaa, turvallisuus, puhtaus ja ruoka etusijalla!
Ei ole pakko muuttaa tuollaiseen luukkuun. Se on valinta.
Suomen asuntotilanne alkaa haiskahtamaan 70-luvulta. Ja minkä takia. Sen takia, kun tänne haalitaan porukkaa pitkin maailmaa. Ja rahat eivät riitä.
Minäkin asuisin isossa kauniissa asunnossa Hgin keskustassa, mutta haluan, että lapsi saa säädylliset vaatteet ja pienen kk-rahan ja voidaan syödä ok ja terveellisesti ja ehkä joskus tehdä joku pieni reissukin. Tingin nyt vuokrasta 300-400 € / kk, se mahdollistaa sitten muuta. AP
Vierailija kirjoitti:
Vesimaksu tulee olemaan suuri.
Jos isä ei maksa elatusta, niin saat Kelalta elatustukea. Koulun lähellä pysyminen ei myöskään ole mikään ratkaiseva peruste, koska bussit ja polkupyörät on keksitty. Kyse on puhtaasti sinun halustasi.
Yrittäisin kyllä saada isomman asunnon, niin että teini saisi oman huoneen ovella. Ei se nyt niin paljon kalliimpaa ole.
Vierailija kirjoitti:
Jos isä ei maksa elatusta, niin saat Kelalta elatustukea. Koulun lähellä pysyminen ei myöskään ole mikään ratkaiseva peruste, koska bussit ja polkupyörät on keksitty. Kyse on puhtaasti sinun halustasi.
Ei kyse ole puhtaasti minun halusta vaan siitä, mitä poika haluaa. Ja on tosiaan valmis tinkimään tilasta, koska isän luona ei ole hyvä olla. AP
Samalla tavalla syynä on se, että sä et tienaa tarpeeksi maksaaksesi asumistanne. Mut mieluummin sitä aina ajattelee, että näin on, kun toi ei maksa. Tai toi tekee noin, tai jättää tekemättä. Ja toisaalta se, että lähellä koulua asuminen menee nyt kaiken muun edelle. Mutta valintojahan nämä on, niin ehkä tuo on paras. Itse olen maksanut pienellä palkalla 180 neliön omakotitalon velattomaksi kolmen lapsen asuessa kanssani, enkä myöskin saanut ikinä elareita. Lasten isä maksoi kyllä muuta lapsille, niin sikäli pystyin säästämään, vaikka talon kuluihin se ei juuri vaikuttanutkaan. Enkä ihan ymmärrä miksi on tuossa tilanteessa niin tärkeää asua lähellä koulua. Ei mun lasten kaveritkaan kaikki asu lähellä, mut nuorena sujuvasti osaavat liikkua. Tai että 13v ei voisi vaikka vaihtaa koulua. Nykyään vaaditaan joustavuutta kaiken ikäisiltä. 13v vielä ystävystyy ihan helposti, ja myöhemminkin. Ihmiset tekee lyhyitä määräaikaisia työsuhteita, osa asuu hetken ulkomailla tai toisella puolella Suomea, yms. Ei 13v ole jumittunut vielä mihinkään noin 80 vuoteen. :D Mutta kuten sanottu, valintoja. Itse olisin valinnut toisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis asunnossani on keittiötila/olohuone, makuuhuone ja parveke.
Ei kait vaan se avokeittiösysteemi eli olohuoneen peräseinällä keittiön kaapit?
Vierailija kirjoitti:
Yrittäisin kyllä saada isomman asunnon, niin että teini saisi oman huoneen ovella. Ei se nyt niin paljon kalliimpaa ole.
Niin siis paljon halvemmallakin saisi vaikka kolmion, koska nykyinen asunto on AP:n mukaan Helsingin keskustassa. Julkisilla pääsee kyllä sinne kouluun. Kyse on puhtaasti AP:n halusta asua keskustassa lapsensa hyvinvoinnista välittämättä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä höpö tämä nyt taas on? Kelahan maksaa elarit jos ex-puoliso ei.
Tarkoittanet veronmaksajat.
Kuten Ap ja hänen eksänsä.
Ei kaikilla ole pakko olla omia huoneita asunnossa, mutta onhan tuossa nyt tosi ahdasta ja yksityisyyttä ei ole kummallakaan, kun muitakaan tiloja ei oikein ole. Se toisi jo paljon enemmän asumismukavuutta, jos olisi kaksio ovellisella keittiöllä ja yksi oikea makuuhuone. Miksi ihmeessä asutte Helsingin keskustassa?
Onko isä tavallinen hunsvotti, joka ei saa mitään muuta aikaan kuin lapsia? Kannattaisi tutustua ihmiseen kenen kanssa alkaa lisääntyä, niin ei tällaisia ongelmia olisi. Jos iskällä varaa ja kunnon koti, jätä lapsi kasvamaan paremmassa ympäristössä.