Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä mieltä olet räsymatoista? Onko ne ihan suomalainen juttu?

Vierailija
26.08.2024 |

Mielipiteitä, kiitos.

Kommentit (50)

Vierailija
21/50 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Räsymatot siivotaan parhaiten puistelemalla, niitä on tosiaan vaikea imuroida.

Vierailija
22/50 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

So last season. 

Sinä sitä olet ja kaiken päälle tollo, joka on unohtanut, miten kirjoitetaan suomeksi.

Onnistuuko sulta yksikään viesti, jossa et hauku toista tolloksi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/50 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä saisi ostettua kunnon suomalaisia räsymattoja, olis tarvetta kahdelle pitkälle?

Opettele itse kutomaan. Monissa kaupungeissa käsityöalan keskuksissa yms on kangaspuita, joilla voi itse kutoa. Meillä mm evlut seurakunnalla on käsityökerhopalveluja, joissa pääsee kutomaan.

Tää olis kyllä oikein unelma! Ehkä vielä joskus.

Vierailija
24/50 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli pitkään vain räsymattoja, siis yli 20 vuotta. Sopivat vanhaan taloon. Sittemmin olen vähän kyllästynyt, koska "löysien" mattojen imurointi on niin hankalaa. Olen siis ostanut muunlaisia mattoja, ja niitä räsymattoja on nyt varastossa useita kymmeniä. Joitain räsyjä vielä käytän esim. vierasaittassa, sellaisia jotka saa tungettua pesukoneeseen. Käsin en enää pese mitään.

Räsymattoja en edes ole yrittänyt imuroida. Tamppaan ne ulkona ja annan roikkua kunnes lattiat siivottu. Asun maaseudulla ja tykkään tukevista nk. neliniitisistä räsymatoista jotka olen itse kutonut. Mummon ja äidin peruja on myös vielä jäljellä. Painepesurilla olen pessyt ja hyvin ovat kestäneet ja aina kauniita. 

Vierailija
25/50 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tamppaaminenkin on muuten nykyään vissiin kiellettyä, lainausmerkeissä. Kuluttaa vissiin liikaa niitä kuituja.

Vierailija
26/50 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Innostunut laadukkaista räsymatoista. Itse tilaan Finarten Kuhmo maton ja se tehdään Sari vaatteiden lumpuista. On vaan loppu ja seuraava erä tulee tammi-helmikuussa. 

Samoin Rasimäen matot on laadukkaita.
 Matot ovat kalliita räsymatoiksi ja laatua on.

Vierailija
27/50 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä saisi ostettua kunnon suomalaisia räsymattoja, olis tarvetta kahdelle pitkälle?

Finarte Birgitta matto ja Kuhmo matto.

Vierailija
28/50 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Finlayson kerää lumppua ja myy oikeata kotimaista räsymattoa. Niissä on muodollisesti pesukielto mutta kyllä ne kestää laiturpesun. Meillä on mökillä pari. Ovat just sitä mallia perinteinen, kunnon lumppua ja tukeva loimi. 

Vierailija
29/50 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Räsymattoa ei saa yleensä laittaa koneeseen. Puuvillamaton saa taas laittaa koneeseen.

Itse uusin kaikki matot konepestäviksi. Meillä kissoja jotka oksentaa matoille.

Olkkariin Pentikin lakumatto, keittiössä Pappelina muovimatto, makkarissa Pentikin matot. Nämä kaikki voi pestä pesukoneessa.

Eteisessä vielä matto jota ei voi pestä koneessa mutta varamatoksi Kuhmo tai Birgitta matto. Laitan kyllä riskillä koneeseen.

Vierailija
30/50 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli pitkään vain räsymattoja, siis yli 20 vuotta. Sopivat vanhaan taloon. Sittemmin olen vähän kyllästynyt, koska "löysien" mattojen imurointi on niin hankalaa. Olen siis ostanut muunlaisia mattoja, ja niitä räsymattoja on nyt varastossa useita kymmeniä. Joitain räsyjä vielä käytän esim. vierasaittassa, sellaisia jotka saa tungettua pesukoneeseen. Käsin en enää pese mitään.

Piiskata ne matot pitää eikä imuroida. Talvella ne raikastuvat ja peseytyvät itsekseen hyvin, kun laittaa ne lumihankeen ja antaa pakkasen purra pöpöt pois.

Vierailija
31/50 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

So last season. 

Sinä sitä olet ja kaiken päälle tollo, joka on unohtanut, miten kirjoitetaan suomeksi.

Onnistuuko sulta yksikään viesti, jossa et hauku toista tolloksi?

Typerä viesti vaatii typerän vastauksen, kultaseni. Ei ole mitään syytä silitellä päätä, jos joku laukoo päästänsä umpityhmiä ilmauksia.

Vierailija
32/50 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tamppaaminenkin on muuten nykyään vissiin kiellettyä, lainausmerkeissä. Kuluttaa vissiin liikaa niitä kuituja.

Ei hyvät räsymatot siitä miksikään mene. Nykyajan massatuotantoräsymatot saattavatkin mennä pilalle, mutta esim. itse tehtäessä voi valita oikeanlaiset materiaalit.

Vierailija
33/50 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tule itse kutomaan, aitassa kangaspuut loimet valmiina.

Vierailija
34/50 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Räsymattoa ei saa yleensä laittaa koneeseen. Puuvillamaton saa taas laittaa koneeseen.

Olkkariin Pentikin lakumatto, keittiössä Pappelina muovimatto, makkarissa Pentikin matot. Nämä kaikki voi pestä pesukoneessa.

Eteisessä vielä matto jota ei voi pestä koneessa mutta varamatoksi Kuhmo tai Birgitta matto. Laitan kyllä riskillä koneeseen.

Mistä ihmeestä sinä olet saanut päähäsi, että puuvillamaton saa laittaa koneeseen? Ei taatusti yksikään kotitalouspesukone kestä yhdenkään kastuneen maton painoa. Mattopesuloiden teollisuuskoneet ovat aivan eri asia ja tuskin niitä edes myydään kotitalouksille.

Vierailija
35/50 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tätä änkytystä jatkaa .On kaksi vaihtoehtoa toiset tykkää toiset ei....mitä keskustelemista tässä on ...ei mitään.

Vierailija
36/50 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Piiskata ne matot pitää eikä imuroida. Talvella ne raikastuvat ja peseytyvät itsekseen hyvin, kun laittaa ne lumihankeen ja antaa pakkasen purra pöpöt pois.

Ei meidän matoissa mitään pöpöjä ole ?!

Vierailija
37/50 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei meidän matoissa mitään pöpöjä ole ?!

Kiljuisit, jos näkisit mikroskooppikuvan niistä:)

Vierailija
38/50 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan hirveät ryppykasat, matossa pitää olla jäykkä pohja.

Meillä ainakin laitettiin kevyt kumiverkko maton alle. Ei liukunut.

Vierailija
39/50 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi tätä änkytystä jatkaa .On kaksi vaihtoehtoa toiset tykkää toiset ei....mitä keskustelemista tässä on ...ei mitään.

Silti tulit tänne päätäsi aukomaan. Kuka tässä änkyttää?

Vierailija
40/50 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä ihmeestä sinä olet saanut päähäsi, että puuvillamaton saa laittaa koneeseen? Ei taatusti yksikään kotitalouspesukone kestä yhdenkään kastuneen maton painoa. Mattopesuloiden teollisuuskoneet ovat aivan eri asia ja tuskin niitä edes myydään kotitalouksille.

No ei tietenkään mitään jättimattoja, vaan sellaiset mitkä sopii koneeseen. Mä olen pessyt sopivan kokoiset puuvillamatot ihan kotikoneessa. Sitten on niitä itsepalvelupesuloita johon voi viedä matot pesuun. Toi yksikin puuvillamatto mitä olen pessyt jo varmaan kymmeniä kertoja on kooltaan n. 70x200cm. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kahdeksan