Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä mieltä olet räsymatoista? Onko ne ihan suomalainen juttu?

Vierailija
26.08.2024 |

Mielipiteitä, kiitos.

Kommentit (50)

Vierailija
1/50 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parhaat eteisen matot.

Vierailija
2/50 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kivoja. Katso kuvahaulla "rag rug", niin saat todeta, että räsymattoja on joka puolella maailmaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/50 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mökille sopii, mutta kotiini en laittaisi. 

Vierailija
4/50 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Räsymatto on ainoa oikea matto, minun kodissani ei muunlaisia ole eikä kotiini tule (paitsi muovimatto kylppärissä)

Vierailija
5/50 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hirveät ryppykasat, matossa pitää olla jäykkä pohja.

Vierailija
6/50 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan hirveät ryppykasat, matossa pitää olla jäykkä pohja.

Ei kunnolla tehdyt räsymatot ryppyynny. Olet varmaan itse kokeillut vain halpamarketien lötköjä virityksiä.

Vierailija
7/50 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ehkä alunperin Suomalainen, koska maininta "tulivat"

Wikipedia:

"Suomessa räsymatot tulivat käyttöön saleihin ja kamareihin 1800-luvulla, joskin talonpoikaiskodeissa ne olivat tuolloin vielä harvinaisia. Ehkä 18001900-luvun vaihteessa tai 1900-luvun alussa yleiseksi tuli koristella koti räsymatoilla juhlien ajaksi. Myöhemmin räsymatot jäivät pysyvämmäksi osaksi kodin sisustusta.[1]

Vierailija
8/50 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Räsymatto on hyvä, jos se on riittävän paksu ja hyvin tehty. Myynnissä on kaikenlaisia riepuja, joita räsymatoiksi sanotaan. 

Eri sidokset ovat kauniita, mutta yleensä tasaraitainen palttina on suosituin ja jonka uskotaan olevan se ainoa räsymatto. Tietämystä sidoksista pitäisi olla enemmän.

Harva suostuu maksamaan räsymatosta suuriakaan summia, vaikka on korkeatasoisia tekijöitä ja joilla on syytä hinnoitella mattonsa asianmukaisesti.

Räsymattoja käytän mökillä.

Vierailija
9/50 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä saisi ostettua kunnon suomalaisia räsymattoja, olis tarvetta kahdelle pitkälle?

Vierailija
10/50 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ehkä alunperin Suomalainen, koska maininta "tulivat"

Wikipedia:

"Suomessa räsymatot tulivat käyttöön saleihin ja kamareihin 1800-luvulla, joskin talonpoikaiskodeissa ne olivat tuolloin vielä harvinaisia. Ehkä 18001900-luvun vaihteessa tai 1900-luvun alussa yleiseksi tuli koristella koti räsymatoilla juhlien ajaksi. Myöhemmin räsymatot jäivät pysyvämmäksi osaksi kodin sisustusta.[1]

Katslin sieltä täältä mattojen historiaa. Aasiassa kuuluu oleven vanhin mattoperinne. Joka mantereella on tehty mattoja vanhoista tekstiileistä sitä mukaa, kun on ollut tekstiilejä, joista liikenee siihen käyttöön. Ruotsalaiset näkyvät omineen trasmatta-perinteen, joka siellä alkoi 1800-luvulla.

Vierailija
11/50 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Räsymattohan on kierätystä parhaimmillaan, kaikki kuteet ja lumput käytetään uudelleen.

Vierailija
12/50 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

So last season. 

Vierailija
13/50 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse etsimässä puuvillamattoa ja muutaman kaupan sivulla puuvillamatot ja räsymatot ovat saman neettihaun alla. Tiedä sitten onko oikeita räsymattoja vai ei?

Vierailija
14/50 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse etsimässä puuvillamattoa ja muutaman kaupan sivulla puuvillamatot ja räsymatot ovat saman neettihaun alla. Tiedä sitten onko oikeita räsymattoja vai ei?

Mikä on ero?

Vierailija
15/50 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helvetin rumia on

Vierailija
16/50 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

So last season. 

Päinvastoin. Katselin taannoin hiihtokeskuksesta myynnissä olevia mökkejä ja yhdessä oli tosi hienosti räsymatot lattialla ihan nykyaikaisen möksän makkareissa. Oli tosi hienon näköiset.

Vierailija
17/50 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mökille sopii, mutta kotiini en laittaisi. 

Meillä on mökillä niin persialaismattoja kuin räsymattojakin. Samoin kotona. Hyvin sopii!

Vierailija
18/50 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä saisi ostettua kunnon suomalaisia räsymattoja, olis tarvetta kahdelle pitkälle?

Opettele itse kutomaan. Monissa kaupungeissa käsityöalan keskuksissa yms on kangaspuita, joilla voi itse kutoa. Meillä mm evlut seurakunnalla on käsityökerhopalveluja, joissa pääsee kutomaan.

Vierailija
19/50 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

So last season. 

Sinä sitä olet ja kaiken päälle tollo, joka on unohtanut, miten kirjoitetaan suomeksi.

Vierailija
20/50 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli pitkään vain räsymattoja, siis yli 20 vuotta. Sopivat vanhaan taloon. Sittemmin olen vähän kyllästynyt, koska "löysien" mattojen imurointi on niin hankalaa. Olen siis ostanut muunlaisia mattoja, ja niitä räsymattoja on nyt varastossa useita kymmeniä. Joitain räsyjä vielä käytän esim. vierasaittassa, sellaisia jotka saa tungettua pesukoneeseen. Käsin en enää pese mitään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi yksi