Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Syntyvyyttä halutaan lisätä mutta yhteiskunnan rahaa ei riitä edes nykyisille pienille ikäluokille

Vierailija
26.08.2024 |

Nuorilta kuten opiskelijoilta on leikattu kaikkein eniten vaikka kyseessä on koko ajan pienenevä väestöryhmä. 

Kommentit (87)

Vierailija
61/87 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet ihmiset ei vaan yksinkertaisesti halua lapsia. Ei siinä mitkään keinot auta. Jos ei lapsia halua niin niitä ei tietenkään tehdä ja hyvä niin, se on vastuullista ajattelua jos tietää ettei ole mielenkiintoa vanhemmuuteen. 

Lisäksi ihan toinen juttu: suunniteltu sektio pitäisi tehdä ihan automaattisesti toiseksi synnytysmuodoksi. Niin että odottava saa ihan itse päättää haluaako yrittää synnyttää alateitse vai haluaako suunnitellun sektion.

Vierailija
62/87 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka haluaa lisätä syntyvyyttä? 

No vaikkapa sinun kannattais, olisi joku maksamassa eläkettäsi.

Miedän pitäisi siis  kasvattaa väestöä jotta olisi lisää väestöä elättämään edellinen sukupolvi? Talouselämässä tätä kutsutaan Ponzi-huijaukseksi. Yksilötasolla tätä voitaisiin verrata tilanteeseen, jossa tupakointi pitäisi lopettaa tai laihdutus aloittaa, tietenkin vasta huomenna. 

Ei tarvitse kasvattaa, ei edes tarvitse pitää ennallaan, mutta nyt väheneminen on aivan liian nopeaa, ja johtaa väistämättömästi järjestelmien kaatumiseen, hyvinvoinnin ankaraan laskuun. Tällä hetkellä elämme vastuuttomasti ja moraalittomasti velalla. Tulevien lasten, niitten harvojen, las

Sana velka ei kuulosta koskaan hyvältä. Yhdyssana valtionvelka kuulostaa jo todella pahalta: valtiopetokselta ja lopulliselta tuomiolta. Sana velka on sanahirviö vain teille vanhemmalle saapumiserälle. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/87 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei haluta, ihmisiä on liikaa.

Vierailija
64/87 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka haluaa lisätä syntyvyyttä? 

No vaikkapa sinun kannattais, olisi joku maksamassa eläkettäsi.

Miedän pitäisi siis  kasvattaa väestöä jotta olisi lisää väestöä elättämään edellinen sukupolvi? Talouselämässä tätä kutsutaan Ponzi-huijaukseksi. Yksilötasolla tätä voitaisiin verrata tilanteeseen, jossa tupakointi pitäisi lopettaa tai laihdutus aloittaa, tietenkin vasta huomenna. 

Ei tarvitse kasvattaa, ei edes tarvitse pitää ennallaan, mutta nyt väheneminen on aivan liian nopeaa, ja johtaa väistämättömästi järjestelmien kaatumiseen, hyvinvoinnin ankaraan laskuun. Tällä hetkellä elämme vastuuttomasti ja moraalittomasti velalla. Tulevien lasten, niitten harvojen, las

Julkinen sektorimme on tehoton ja elää pysähtyneisyyden aikaa! Meillä ei mikään enää toimi optimaalisesti. Koko koulutusjärjestelmämme on romahtamassa. Ongelmia ei osata enää ratkaista vaan niitä siirretään eteenpäin kasvamaan korkoa. Poliitikoilta on jo mennyt arvovalta ja auktoriteetti kansan parissa. Lopuksi menee legitimiteetti ja meillä on edessä Neuvostoliiton tie.

Olen saanut synnipäästön, eli en koe huonoa omatuntoa kun en halua lasta. 

Vierailija
65/87 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monet ihmiset ei vaan yksinkertaisesti halua lapsia. Ei siinä mitkään keinot auta. Jos ei lapsia halua niin niitä ei tietenkään tehdä ja hyvä niin, se on vastuullista ajattelua jos tietää ettei ole mielenkiintoa vanhemmuuteen. 

Lisäksi ihan toinen juttu: suunniteltu sektio pitäisi tehdä ihan automaattisesti toiseksi synnytysmuodoksi. Niin että odottava saa ihan itse päättää haluaako yrittää synnyttää alateitse vai haluaako suunnitellun sektion.

Kukaan ei ole käännyttämässä mihinkään niitä, jotka eivät halua lapsia. Hyvä vaan, etteivät saa, kun eivät halua. Tutkimusten mukaan kuitenkin tosi monet haluaisivat lapsia, joita he eivät saa. Heitä pitää auttaa ja tukea, mahdollistaa ne toivotut lapset. 

Vierailija
66/87 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei ole käännyttämässä mihinkään niitä, jotka eivät halua lapsia. Hyvä vaan, etteivät saa, kun eivät halua. Tutkimusten mukaan kuitenkin tosi monet haluaisivat lapsia, joita he eivät saa. Heitä pitää auttaa ja tukea, mahdollistaa ne toivotut lapset. 

Sopivan kumppanin puute on edelleen ja on ollut pitkään syy, miksi lapsia eniten jää saamatta.

Vierailija
67/87 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmuutta ei myöskään arvosteta. Lapsia ei arvosteta oikeasti. 

Vierailija
68/87 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Sana velka ei kuulosta koskaan hyvältä. Yhdyssana valtionvelka kuulostaa jo todella pahalta: valtiopetokselta ja lopulliselta tuomiolta. Sana velka on sanahirviö vain teille vanhemmalle saapumiserälle."

Turhaan valtion velalla pelotellaan hyväuskoisia ihmisiä. Valtiolla olisi kyllä keinot velkojen hallintaan, ja maksukykyä, mutta ehkäpä velkaantumisella halutaan pelotella tavalliset ihmiset nöyriksi, ikään kuin taakan alle. 

Omista veloista olisi syytä olla huolissaan kyllä.

Vierailija
69/87 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten sinä auttaisit ja tukisit heitä? 

Vierailija
70/87 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajattelet asiat ihan väärinpäin. Ihmisten itse kuuluu elättää lapsensa eikä valtion.

No niinpä. Syntyvyys laskee koska ihmiset eivät kykene elättämään lapsiaan.  Simppeliä.

Vastuullinen ihminen ei lapsia hanki kun tilanne on mahdoton, ja hyvä niin.  

Näin juuri, ei sitten pidä valittaa, kun syntyvyys laskee.  Meillä lasten kulut ovat paljon kovemmat kuin minun ollessani lapsi, koska moni terveyteen liittyvä asia pitää maksaa itse. Pitäisi julkisen hoitaa, mutta kun ei hoida. Yritämme varautua myös siihen, että opiskellessaan saattavat tarvita meiltä taloudellista tukea, kun opintojen tuet ovat koko ajan pienemmät (opintoraha on melkein sama kuin itse opiskellessani 25 v sitten, mutta rahan arvo paljon pienempi ja töiden teko opiskelujen aika

Totta tuokin. Mutta kun ajattelee suurten ikäluokkien lapsuutta, silloin vasta köyhää olikin. 

Vierailija
71/87 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minä sen lapsen haluaisin, mutta en minä halua kasvattaa lasta tällä vuosikymmenellä. Auttaisi jos aikuisia lapsia voisi vielä kasvattaa.

Vierailija
72/87 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Sana velka ei kuulosta koskaan hyvältä. Yhdyssana valtionvelka kuulostaa jo todella pahalta: valtiopetokselta ja lopulliselta tuomiolta. Sana velka on sanahirviö vain teille vanhemmalle saapumiserälle."

Turhaan valtion velalla pelotellaan hyväuskoisia ihmisiä. Valtiolla olisi kyllä keinot velkojen hallintaan, ja maksukykyä, mutta ehkäpä velkaantumisella halutaan pelotella tavalliset ihmiset nöyriksi, ikään kuin taakan alle. 

Omista veloista olisi syytä olla huolissaan kyllä.

Miksi omista veloistakaan olisi syytä olla huolissaan? En minä ainakaan tule koskaan olemaan velaton, enkä myöskään sitä tavoittele. 

Vierailija
73/87 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmuutta ei myöskään arvosteta. Lapsia ei arvosteta oikeasti. 

Kukaan ei ole niin saatanallisen syyllistävä kuin toinen äiti toiselle. 

Vierailija
74/87 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai yhteiskunnan pitäisi tukea...kunnon vassari olet,huolehdi itse lapsistasi komukka

Vierailija
75/87 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sopivan kumppanin puute on edelleen ja on ollut pitkään syy, mi

Kyllä, mutta voi siihenkin jonkun verran vaikuttaa. Ei siihen, keitä kukakin tapaa, mutta siihen, miten suhde voi edetä. Esimerkiksi isot opintolainat ja sellaiset asumisen tuet, jotka tekevät yhteen muuttamisesta taloudellisesti raskasta, hidastavat yhteisen asumisen aloittamista. Ja isot opintolainat ja erillään asuminen hidastavat suhteen syventämistä kohti lapsihaaveita. Nykyään avoliitotkin päättyvät yhä useammin eroon lapsettomina, kun ennen avoliitot johtivat lasten syntymään ja/tai naimisiin menoon. Jos suhde ei käytännön syistä voi edetä, se helposti hajoaa. 

Vierailija
76/87 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo kodinperustamislaina oli minulle ihan uusi asia. Siis jokin laina, joka aikanaan osaltaan siivitti suurten ikäluokkien syntymistä? Tietääkö joku tästä enemmän?

Vierailija
77/87 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sopivan kumpp

Kyllä, mutta voi siihenkin jonkun verran vaikuttaa. Ei siihen, keitä kukakin tapaa, mutta siihen, miten suhde voi edetä. Esimerkiksi isot opintolainat ja sellaiset asumisen tuet, jotka tekevät yhteen muuttamisesta taloudellisesti raskasta, hidastavat yhteisen asumisen aloittamista. Ja isot opintolainat ja erillään asuminen hidastavat suhteen syventämistä kohti lapsihaaveita. Nykyään avoliitotkin päättyvät yhä useammin eroon lapsettomina, kun ennen avoliitot johtivat lasten syntymään ja/tai naimisiin menoon. Jos suhde ei käytännön syistä voi edetä, se helposti hajoaa. 

Ei lapsen hankkimiseen tarvita yli 3h + keittiön omakotitaloa kuten yleisesti nykyään luullaan.

Vierailija
78/87 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei ole käännyttämässä mihinkään niitä, jotka eivät halua lapsia. Hyvä vaan, etteivät saa, kun eivät halua. Tutkimusten mukaan kuitenkin tosi monet haluaisivat lapsia, joita he eivät saa. Heitä pitää auttaa ja tukea, mahdollistaa ne toivotut

Ei lapsen hankkimiseen tarvita yli 3h + keittiön omakotitaloa kuten yleisesti nykyään luullaan.

No, ei siihen tarvita edes yhteistä asuntoa. :D Mun äiti oli alttarilla maha pystyssä...he asuivat ensimäiset vuotensa mun isovanhempien yläkerrassa.

- vahinko vuodelta 1976

Vierailija
79/87 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä siihen lapsipäätökseen nykyään yleensä tarvitaan se yhteen muuttaminen vähintään. Yleensä myös sen verran vakaat talousnäkymät, ettei ihan pulaan olla joutumassa. Sitäkin puolta voisi auttaa lapsilisien päivittämisellä sekä esimerkiksi asuntolainan korkojen verovöhennyksen palauttamisella edes lapsiperheille. 

Vierailija
80/87 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suuret ikäluokat ? esim 1940-luvulla suomen väkiluku oli 3,6 milj. näistä on jo aika moni lähtenyt autuammille maille.

Nyt yli 5,6 milj. on niin että n 40-vuotiaita on tällä hetkellä suurin ikäryhmä.

Vanhuuseläkkeellä on miljoona neljäsataa tuhatta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi kahdeksan