Millä tavoin tuo leikattu ansiosidonnainen työllistää?
Kun edes alaa ei voi enää aikuisena vaihtaa? Olen kokopäivätyössä mutta työnantajalla suuret yt:t menossa. Vähän huolettaa, että jos jäisin työttömäksi nyt, 54-vuotiaana nivelreumaisena niin mitkä olisi vaihtoehdot ikinä enää työllistyä?
Kommentit (83)
Vierailija kirjoitti:
S-tanan tollot. Luuletteko, että kuka tahansa vain menee mihin tahansa työhön tai että tässä on mitään järkeä, että pannaan kirurgit lakaisuhommiin kuten Maon aikana? Ei takuulla mene eikä tuo ole kenenkään etu, että erikoisasiantuntija pannaan kuokan varteen.
Kyllä se on kaikkien nettoveronmaksajien etu, että työttömät menevät töihin eivätkä jää muiden elätettäväksi. Mikä erikoisasiantuntija sellainen on, joka ei osaa edes hakea itselleen työtä?
Vähän hämmästyttää se ajatus, että epäillään työttömäksi jäävien halukkuutta työllistyä, ja ennakoivasti rankaistaan työttömäksi jääviä. Tällä hetkellä on todella paljon yrityksiä, joissa on / on ollut muutosneuvotteluita. Jokaiselle irtisanotulle on shokki tulla irtisanotuksi, joskus pitkänkin työuran jälkeen.
Sain itse kesällä potkut työstäni, 30 vuoden jälkeen. Toimintoja lopetettiin, ja minun vastuualueeni tehtävät lakkautettiin. Samalla irtisanottiin myös ne kollegat, joiden kanssa olimme yhdessä tehneet töitä pitkään. En menettänyt vain töitäni, vaan myös sen yhteisön. Työkaverit, joiden kanssa on yhdessä tehty töitä pitkään ja yhteistyö on ollut toimivaa ja on oltu toistemme kanssa tekemisissä vapaa-ajallakin.
Ei ollut minun valintani jäädä työttömäksi, silti tuntui että minua rankaistaan siitä, että konsernin talous oli kuralla huonon johtamisen takia. Alkushokin jälkeen aloin aika nopeasti etsiä töitä, ja vanhojen kontaktien avulla sainkin oman alani töitä. Oli tuuria sen suhteen, että oikeaan aikaan avautui paikka ja kuulin siitä yhteistyökumppanin kautta. Ilman tätä onnekasta sattumaa olisin nyt varmaan työtön. Toisen luokan kansalainen, ainakin päättäjien silmissä.
Niin. Ja entäs sesonkityöntekijät, jotka ovat usein muutamisen kk ansiosidonnaisella talviajan? Itse painoin ennen huhti-joulu viherraksatöitä ja tein talvella osa-aikaisesti metsähommia. Nyt ei osa-aikatyö kannata, eli joudun olemaan työtön talvisin. Ansiosidonnaiselle en jäisi edes lorvimaan kun uusi kausi alkaa taas ensi huhtikuussa.
Älytöntä maan johtamista. Ja tuo "tutkimus" on valtamedian aivopesua, joka uppoaa typeryksiin.