Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Stora Enso pysäytti hakkuut suojelukohteissa koko Suomessa

Vierailija
26.08.2024 |

Hakkuut on keskeytetty, kunnes kohteisiin liittyvät riskit, toimintaohjeet ja hakkuusuunnitelmat on uudelleenarvioitu.

https://yle.fi/a/74-20107200

Kommentit (184)

Vierailija
121/184 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se helpottaa! - Stora Enso

Vierailija
122/184 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät siis ole mahdollisesti noudattaneet viranomaisohjeita ja lakia muissakaan kohteissaan. Saapa nähdä kertovatko tuloksista avoimesti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/184 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi Stora Enson logona on sirkkelinterä? Metsien kauhu.

Tulessa oleva sellainen, sytytetään tuhot tuleen.

Vierailija
124/184 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raakut jyrännyt urakoitsija on kajaanilainen Moto Team Tauriainen.

Sen liikevaihto vuonna 2023 oli 21,0 M€.

Hallituksen puheenjohtajana ja toimitusjohtajana on Kimmo Tapani Tauriainen.

Metsätyönjohtajia on kaksi, Jussi Keränen ja Esa Keränen.

Vierailija
125/184 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itken puiden puolesta, perkeleen julmat ihmiset, kadotkaa maapallolta!

Vierailija
126/184 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki ihmiset.

Vierailija
127/184 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stora Enso sai 12 miljoonaa yritystukia, joten todellakin pitäisi perata läpi kaikki yritystuet, koska selvästi rahaa on ja sitä jaellaan miten sattuu.

Vähän myöhässä tulee tämä Stora Enson "katumus", kun on jo täysin pilattu koko joki, mutta sentään PR aloitti työnsä.

Vierailija
128/184 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
129/184 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskookohan joku, että kyseessä on ainutkertainen tapaus?

Vierailija
130/184 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskookohan joku, että kyseessä on ainutkertainen tapaus?

Ei.

Vierailija
131/184 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki ihmiset.

Niinhän me kaikki kadotaan jossain vaiheessa.

Vierailija
132/184 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Raakut jyrännyt urakoitsija on kajaanilainen Moto Team Tauriainen.

Sen liikevaihto vuonna 2023 oli 21,0 M€.

Hallituksen puheenjohtajana ja toimitusjohtajana on Kimmo Tapani Tauriainen.

Metsätyönjohtajia on kaksi, Jussi Keränen ja Esa Keränen.

Tarkastaako Stora Enso Moto Team Tauriaisen aikaisemmin hakkaamat leimikot?

Vierailija
133/184 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ne helvetin elokapinalliset ei makaa siellä joessa ?

Vierailija
134/184 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ne helvetin elokapinalliset ei makaa siellä joessa ?

Jos luet yhtään uutisia, niin metsähallitus ei ole ottanut työmaalleen yhtään vapaehtoisia. Heitä on kyllä ollut tarjolla.

Vierailija
135/184 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stora on länsinaapurissa myös syytettyjen penkillä, kun yhtiön työmaalla kaadettiin hehtaareittain luontoarvoiltaan tärkeäksi luokiteltua suojeltua metsää. Myös Ruotsissa yhtiön puolelta oltiin aluksi ihan hiljaa, mutta sitten kun asia tuli ilmi ja paine kasvoi, niin sitten vasta aloitettiin pahoittelut. En tiedä missä kohtaa siellä mennään oikeudenkäynnissä, mutta kovia sanktioita syyttäjä vaati.

Vierailija
136/184 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti joku Talouselämä tai Kauppalehti lähtee selvittämään, kuinka moni Storan osakkeenomistaja myi osakkeensa pois viikon sisään? Yksittäisen ihmisen protestina yhtiötä kohtaan.

Vierailija
137/184 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti joku Talouselämä tai Kauppalehti lähtee selvittämään, kuinka moni Storan osakkeenomistaja myi osakkeensa pois viikon sisään? Yksittäisen ihmisen protestina yhtiötä kohtaan.

Osakkeenomistajana tykkään kun kurssi väliaikaisesti tipahtaa tällaisista paisutelluista jutuista. Firma ei miksikään ole muuttunut eikä muuta viikossa tai kahdessa. Ostin siis lisää osakkeita kun alennuksella sain 🤑

Vierailija
138/184 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Twitterissä viherpiiperöt raakkuu ettei yksityinen metsänomistaja saisi hakata omaa metsäänsä! Se on kommunismia jos yksityinen omaisuus kansallistetaan! Suomen perustuslaissa on omaisuuden suoja! Ostakaa itse sitä metsää niin saatte siellä suojella mitä haluatte!

Vierailija
139/184 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Twitterissä viherpiiperöt raakkuu ettei yksityinen metsänomistaja saisi hakata omaa metsäänsä! Se on kommunismia jos yksityinen omaisuus kansallistetaan! Suomen perustuslaissa on omaisuuden suoja! Ostakaa itse sitä metsää niin saatte siellä suojella mitä haluatte!

Tottakai metsänomistaja saa kaataa omaa metsäänsä, mutta hänenkin on noudatettava silti annettuja säädöksiä, jos kohteessa sellaisia on. Jos metsässä havaitaan luontoarvoiltaan jotain niin tärkeää, että sitä pitää suojella, niin sitten se on niin. Ei siinä metsänomistaja voi sooloilla ja tehdä oman päänsä mukaan. 

Metsälain 10 pykälä kieltää hakkuut erityisen tärkeiltä elinympäristöiltä, joita ovat mm: lähteiden, purojen, pysyvien vedenjuoksu-uomien (kuten joet), sekä enintään 0,5 hehtaarin suuruisten lampien välittömät lähiympäristöt. 

On myös huomioitava, että metsänomistajalla ei ole minkäänlaista lain määräämää velvollisuutta hakata tai hoitaa metsiään.  

Vierailija
140/184 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse lopetin puukauppayhteistyön Storan Enson kanssa jo vuonna 2015. Syynä paikallisen metsätoimihenkilön röyhkeä ja ylimielinen asenne maanomistajaa, eli minua kohtaan. Olen itse metsäalan korkeakoulutettu ja erikoistunut metsäluonnon hoitoon. Mutta minun sanalla ja toivomuksilla toiminnan suhteen ei ollut mitään sanomista sen jälkeen kun nimi oli kauppakirjaan saatu. Sain itse siivota esim. pellon yli tehdyt koneenjäljet jotka syntyivät siksi että hakkuu ajoitettiin pahimpiin marraskuun sateisiin. Tämän ihmisen toiminnasta on valittanut moni. Mutta isossa firmassa ei mitään väliä, niin kauan kuin puunoston volyymi toimihenkilöllä kestää suunnitelman mukaisena. Ja olen antanut ihan suoraa palautetta useampaankin portaaseen. Mutta raha ratkaisee, eikä torppareiden valitus auta.

Olen harmissani sitä että raakkujoki pilaantui ja harmissani siitä että laadukkaan ja ammattitaitoisen koneyrittäjän alihankkija toimi kuten vähälahjainen juntti vaan voi toimia. Ohjeet on olleet olemassa. Sitä en epäile. Mutta se että niistä ei välitetä on se pahin mahdollinen tilanne. Eli toisin sanoen yksi tunari pilasin tuhansien ammattilaisten maineen.

Mutta olen iloinen siitä että Stora Ensossa saatetaan joutua miettimään onko röyhkeys sittenkään se oikea tapa toimia. Mainehaitta tulee olemaan pitkäikäinen ja markkinat ratkaisevat onko Stora enson tulevaisuus luontoarvoja kunnioittavana yhtiönä enää realismia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän viisi