Mistä maasta perheellisen kannattaisi hakea töitä?
Taustaa hieman. Olen kohta 40-vuotias akateeminen mies - vastavalmistunut tohtori tekniikan alalta. Viimeisimmän vuoden tein väikkäriä omakustanteisena, koska yt ja lomautus tuli. Lopulta sitten koko yrityksen toiminta päättyi ja tämän vuoksi tuli omalla rahalla maksettava opiskelujakso.
Työvoimatoimiston kanssa en päässyt yhteisymmärrykseen väitöskirjasta, koska se ei ollut heidän määrittelemää ja hyväksymää opiskelua eli mitään ansiosidonnaista en saanut.
Työkokemusta minulla on vajaa 20 vuotta ja parin kuukauden "työttömyyden " kokemuksien mukaan en ole päässyt yhteenkään haastatteluun. Ilmeisesti työmarkkinat ovat todella jäässä tällä hetkellä ? Olen saanut kymmenien työhakemusten jälkeen TE-toimistolta kutsuja erilaisiin rekrykoulutuksiin, joissa käytännössä pitäisi ilmaiseksi tehdä työnantajalle töitä. Onko tämä jokin uusi juttu?
Perheeseeni kuuluu avovaimo ja kaksi alle 10-vuotiasta lasta. Avopuolisoni toimii lääkärinä eräällä yksityisellä lääkäriasemalla.
En halua jäädä kotiin makaamaan ja siksi haluaisin mielipiteitä. Nyt kysymys kuuluukin jotka ovat olleet vastaavassa tilanteessa, mikä maa olisi hyvä kohdealue töiden osalta. Itse olen tutkinut Sveitsin työmahdollisuuksia mutta siellä saksan vahva osaaminen on melkein pakko. Itselläni työkielenä englanti sujuu ongelmitta, joten mielipiteitä tarvitaan. Avovaimo puhuu saksaa tyydyttävästi, mutta työelämän osalta tarvitaan enemmän erikoistunutta ammattisanastoa. Englannin osalta pärjättäisiin kummatkin hyvin. Lasten osalta sopeutuminen varmaan on helpompaa, koska ikä mahdollistaa paljon.
Onko jokin muu maa vielä mitä voisi harkita? Tässä maanantain aamuiset ihmettelyt, kiitoksia paljon mahdollisista kommenteista ja kokemuksista!