Usein surkutellaan kun joku kuolee yksin kotiinsa eikä kukaan huomaa
kuin vasta hajusta.
Olen yksinasuja ilman läheisiä ihmisiä ja sairauden vuoksi voin henkeni heittää koska vain.
Tämän tiedostaen yritin saada eri paikoista (seurakunta, vapaaehtoisjärjestöt ym.) sellaisen "ystävän" joka laittais mulle viestiä tai soittais määrätyin väliajoin. Jos en vastaa, niin soittaa esim. häkeen tms.
Ei onnistunut, seurakunnasta ohjattiin diakonian keskusteluapuun (en ole henkisesti sairas) muista tahoista ei edes vastattu.
No, naapurit haistakoon mädäntyneen ruumiin ja sitten taas päivitellään.
Miksi tämä mun ratkaisu ei kelpaa?
Kommentit (52)
Vierailija kirjoitti:
Ei varmaan ole ainoa asia, jossa Suomessa yhteiskuntaa ei kiinnosta ennenkuin on tavara housussa, jolloin päivitellään.
Ei todellakaan, mutta olisin halunnut tehdä asian silleen, että edes joku ilmoittais. Se haju on nimittäin hirveä kun kroppa muhii kuukauskaupalla.Ap
Ei näköjään kelpaa sekään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niille naisille jotka eivät ole tehneet lapsia pitäisi määrätä vanhan piian vero.
Ja miehille vanhan pojan vero.
Jep, vero että jokainen, mies nainen tai muu, hankkii vähintään yhden lapsen. Ei poikkeuksia sukupuolen mukaan. Tää voi kääntyä kostonhaluisia katkeria miehiä vastaan. Nainen kun voi nimittäin tehdä lapsen ihan yksin, sen sijaan että rupeaa suhteeseen kenen tahansa inkkelin kanssa. Hah hah haa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko kysynyt yksityisestä kotihoidosta? Luulisi että sieltä saa jonkun varmistamaan kerran päivässä että olet hengissä.
En ole kysynyt, koska en tarvitse sairaanhoitoa, vain varmistuksen, etten mätäne kotona viikkokaupalla.
Olet niin sairas, että voit kuukahtaa hetkellä minä hyvänsä, mutta niin terve että kunnan kotihoito ei käy ollenkaan?
Mikäli sinulla on rahaa voi palvelua kysyä yksityiseltä vartiointiliikkeeltä. Saako esim jääkaapin oveen seurannan onko ovea avattu. Kerran vuorokaudessa vartiointiliikkeen tsekkaus onko ovea avattu vuorokauteen, jos ei ole niin joku käy katsomassa tilanteen tms.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä on todella järkyttävää että ihmisellä ei ole edes sitä yhtä ystävää joka ihmettelisi jos ei kahteen päivään kuulu mitään.
Aika harvassa on ne aikuiset, jotka pitävät yhteyttä ystäviinsä joka ikinen päivä. Tai edes joka toinen päivä.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä on todella järkyttävää että ihmisellä ei ole edes sitä yhtä ystävää joka ihmettelisi jos ei kahteen päivään kuulu mitään.
Kun olet 80+ monet asiat ovat toisin.
Vierailija kirjoitti:
Jos ikkunaan saisi jonkinlaisen laitteen, jonka nappia pitää painaa vähintään muutaman päivän välein. Pääkallokuva esiin esim. klo 10 jos ei ole painettu.
Tai jokin muu vähemmän kännykästä tms. riippuvainen ratkaisu.
Jolla voi sittten ilmoittaa murtovarkaille että me ollaan pari viikkoa mökillä.
Vierailija kirjoitti:
Mitä väliä? Kämpän saa siivottua ja otsonoitua. Mä todennäköisesti olen yksi niistä joka kuolee yksinään, en jaksa tätä murehtia, elämisessä on tarpeeksi huolen aihetta.
-Välttämättä siivous ja otsonointi ei riitä jos ap on lojunut kämpässä kovin kauan. Hajun poistamiseksi joudutaan kaikki puuosat, lattialistat, keittiökalusteet, kaapit ym. hävittämään. Lattia kuoritaan. Seinät saatetaan piikata betoniin asti, eli saneerauremonttiin menee pahimmillaan kymmeniä tuhansia euroja.
Perillisiä ei ainakaan naurata, saati taloyhtiön muita asukkaita. Jos perillisillä ei ole varaa mnenee kämppä lunastukseen, taloyhtiö maksaa viulut ja asunnon, ehkä koko talon, maine on sellainen että kukaan ei sinne enää halua muuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Näinhän se on. Olen itse ystävätön ja vähät sukulaiset niin etäisiä jo nytkin että ehtisin mädäntyä kotona ennen kuin kukaan huomaisi. Vanhana tilanne tulee olemaan vielä kamalampi. Kamalinta on kuitenkin se elävän yksinäisyys, ei se kauanko ehdin maata kuolleena. Yhteyden puuttuminen toisiin ihmisiin on hirveintä.
Ap ei ilmeisesti käy töissä? Siellä poissaolo huomattaisiin nopeasti.
Luulen että tuossa tapauksessa surkutellaan sitä että ihminen on joko vapaaehtoisesti tai jätetty/ unohdettu yksin.
Vainaja itse tuskin itkee ja voivottelee että näin tässä kävi eikä kukaan kaipaa.
Hajuhaitta on tietysti ongelma ja siivous joka voi olla melkoisen mittavakin urakka, mutta sitäkään hän ei joudu maksamaan joten tuskin siitäkään huolta kantaa.
Onhan se kaunis ajatus että olisi joku taho joka pitäisi silmällä ettei kovin pahoin ehdi mädäntyä, mutta kuten sanottu ei se vainajaa enää heilauta mihinkään suuntaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kuulu tuhlata resursseja vain koska haluat kuolla siististi
Taitaa kuluja tulla enemmän, jos vainaja mätänee asunnossa pitkään.
Totta. Omassa talossa ollut tällainen tapaus, ja kesti todella pitkään saada asunto taas asumiskuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näinhän se on. Olen itse ystävätön ja vähät sukulaiset niin etäisiä jo nytkin että ehtisin mädäntyä kotona ennen kuin kukaan huomaisi. Vanhana tilanne tulee olemaan vielä kamalampi. Kamalinta on kuitenkin se elävän yksinäisyys, ei se kauanko ehdin maata kuolleena. Yhteyden puuttuminen toisiin ihmisiin on hirveintä.
Minä ap:nä olen ihan tyytyväinen olooni yksin enkä kaipaa seuraa. Siksi mun kuolemaa ei kukaan huomaakaan kuin hajusta. En saanut tähän apua.
Vierailija kirjoitti:
Miksi et ole tekemisissä naapureittesi kanssa?
Kuka haluaa olla naapureiden kanssa kaveri? En tosiaan. Eri
Tämä on todellinen ongelma, johon on syytä kehitellä ratkaisuja. Ei tosiaan tarvitse olla juuri nyt sairas, jolloin tarvitsisi jatkuvaa hoitokäyntiä. Yksinäinen voi vaikka kaatua kotonaan ja olla elossa mutta kyvytön soittamaan apua ilman että kukaan tietää siitä pitkään aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Niin huomattaisiin, mutta jossain vaiheessa jäädään eläkkeelle.
Vierailija kirjoitti:
Niille naisille jotka eivät ole tehneet lapsia pitäisi määrätä vanhan piian vero.
Nykyään miehillekin koska nekin voi synnyttää ja ovuloi. Jos ei synnytä niin vero.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ap:nä olen ihan tyytyväinen olooni yksin enkä kaipaa seuraa. Siksi mun kuolemaa ei kukaan huomaakaan kuin hajusta. En saanut tähän apua.
-Sait juuri tähän neuvoja ottaa yhteyttä kaupallisiin toimijoihin, kuten kotipalveluyrityksiin tai vartiointiliikkeisiin, ja kysellä sieltä. Vastaavaa maksutonta palvelua ei varmaan ole, ellet tee jonkun samassa tilanteessa olevan naaputin kanssa vastavuoroisuussopimusta.
Äidilläni oli tuttava vastapäisessä talossa ja olivat sopineet keskenään että jos verhot ei aamulla aukea on jotain vinossa ja apua tarvitaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ikkunaan saisi jonkinlaisen laitteen, jonka nappia pitää painaa vähintään muutaman päivän välein. Pääkallokuva esiin esim. klo 10 jos ei ole painettu.
Jolla voi sittten ilmoittaa murtovarkaille että me ollaan pari viikkoa mökillä.
tai että tönössä on vainaja jonka voi käydä putsaamassa maallisesta mammonasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin huomattaisiin, mutta jossain vaiheessa jäädään eläkkeelle.
Lisäksi on yksinäisiä keikkatyöntekijöitä, joiden perään ei paljon kysellä. Todetaan vain, että häntä ei sitten työt kiinnostaneet.