Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä tehdä kun lapsi ei halua mennä isälleen

Vierailija
25.08.2024 |

Tyttö 9v ja isä etävanhempi. 

Sopimus on lastenvalvojalla tehty vuosi sitten, että parittomilla viikoilla lapsella on oikeus tavata isää.

Nyt on jo pidempään puhunut, ettei halua mennä ja usein itkee kun kyseiset päivät lähenee.

Itse tykkäisin, että olisi säännöllinen hyvä kytkös isäänkin mutta ongelma ei tunnu olevan isä, vaan isän nykyinen puoliso, joka tytön kertoman mukaan vain haukkuu ja herjaa, myös minua lapselle vaikkei ole koskaan minua nähnytkään.

Asiasta on tehty kaksikin lasua mutta eipä ne ole muuta kuin jutellut erikseen minun ja lapsen ja isänkin puolen kanssa ja toteavat, että vanhemmat sopii tapaamiset. 

Mielestäni lapsen oikeus tavata isää ei ole velvoite eli lapsi voi myös halutessaan olla käyttämättä oikeuttaan. En haluaisi pakottaa ja myös kuunnella niitä itkuisia puheluja, kuinka pyytää mua hakemaan hänet pois isän luota kesken sovittujen päivien.

Olen myös ehdottanut isälle kuten on lapsikin, että isä näkisi tyttöä kahden esimerkiksi kävisi syömässä tai jossain aktiviteeteissa yhdessä ja siinä olisi nimenomaan sitä laatuaikaa isän kanssa mitä tyttö kaipaa. Isä ei ole asian hyväksi tehnyt mitään. Hänen mielestään tytön kuuluu olla heidän porukan kanssa vaikka väkisin.

Olen ihan neuvoton ja tuntuu ettei saa apuja.

Tyttö on nyt pitkään käynyt koulussa kuraattorillakin puhumasta huonosta olosta ja se tekikin lastensuojelu ilmoituksen viimeksi, josta ei ollut mitään hyötyä. 

Kommentit (59)

Vierailija
21/59 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juttele isän kanssa olisiko mahdollista, että hän viettäisi lapsen kanssa aikaa enemmän kahdestaan esim. jonkun yhteisen harrastuksen parissa. 

Vierailija
22/59 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko valvotut tapaamiset vaihtoehto? 

tuskin isä niihin suostuu, jos ei ole halunnut kahdenkeskisiä aktiviteetteja lapsen kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/59 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinun on vaan peruttava biletysviikonloppusi vähäksi aikaa. Aikanaan tyttö taas haluaa mennä isälleen. Se kuuluu tuohon ikään, että itketään äitiä.

Niinkö teillä? Puhut siis kokemuksen syvällä rintaäänellä?

Vierailija
24/59 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko valvotut tapaamiset vaihtoehto? 

Älä jaksa olla lapsellinen. 

Vierailija
25/59 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hänen mielestään tytön kuuluu olla heidän porukan kanssa vaikka väkisin.

Osittain isä on tuossa oikeassa, lapsen kuuluu sopeutua uuteen elämäänsä. Kaikessa ei aina ole kyse hänestä vaan hän on osa porukkaa. 

Vierailija
26/59 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasu on siis jo kahdesti ollut antamatta sitä vastausta jonka sinä haluat olisit halunnut kuulla? 

Vierailija
27/59 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osittain isä on tuossa oikeassa, lapsen kuuluu sopeutua uuteen elämäänsä. Kaikessa ei aina ole kyse hänestä vaan hän on osa porukkaa. 

Erosta vuosi? Se on aika lyhyt aika kenen tahansa sopeutua, se kun ei ole koskaan helppoa.

Vierailija
28/59 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilkeä äitipuoli yrittää erottaa lapsen isästään. Tekee kaikkensa, jotta lapsi tuntee olevansa ylimääräinen ja perheeseen kuulumaton.

Älä lähetä lastasi kiusaajan kynsiin. Toivottavasti isä ei ole alkanut syrjimään.

Vierailija
29/59 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun lasteni isä myös ajatteli, että hänen uusi perheensä on nyt perhe. Ei päästänyt lapsia kaverilomille, koska perhe on perhe.  Isä ei uskonut, ettei lapset halua mennä sinne, ei suostunut luopumaan vuoroviikkoiluista, syytti vain minua vieraannuttamisesta - ja perhe on perhe. Lopulta lapset vuorotellen teineinä katkaisivat välit isäänsä, koska eivät löytäneet muuta keinoa ratkaista tilannetta. Miksi minä olisin vieraannuttanut heidät? Ihan kuin se olisi ollut minun etuni mukaista, että lapset ovat nurkissa 24/7. Ja miten ihmeessä edes pystyisin vierannuttamaan koululais-ikäiset? Huoh niitä helvetellisiä vuosia. 

Vierailija
30/59 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tapaamissopimuksekessa voidaan sopia mitä vain, mutta lasta se ei sido. Tapaamiset ovat lapsen oikeus, ei velvollisuus. Jos lapsi kieltäytyy menemästä toisen vanhemman luokse, niin sitten ei mene. Ja ihme lapanen se ap:n ex. On minullakin uusi, mutta en kyllä sivusta katsoisi jos haukkuisi tai vähättelisi lapsiani.

-Etäisä

Vierailija
31/59 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erosta lapsen isän kanssa on 7 vuotta, minä jätin jos se on oleellista tässä. Isällä ollut nykyinen puoliso reilun 5 vuotta ja tällä puolisolla on tyttöni ikäinen tytär, häntä kyllä suositaan perheessä, myös valitettavasti lapseni isän toimesta myös. Sopimuksia on ollut valvojan kanssa siitä lähtien kun erottiin, tämä vuosi sitten tehty sopimus nyt on viimeisin, että parittomilla viikoilla on oikeus nähdä isäänsä.

Emme ole isän kanssa olleet väleissä siitä lähtien kun tämä hänen nykyinen puoliso tuli kuvioihin. Itse olisin halunnut pitää asialliset välit. Isä ei kuuntele minua missään asiassa, haukkuu joka viestissä minuakin vaikka itse olen asiallinen. Syyttää että ihan jokaikinen asia on vain minun syy. Jos joku virallinen taho sanoisi isälle että tapaa lastasi kahden nyt toistaiseksi niin en tiedä menisikö perille, mun on turha sanoa mitään eikä näköjään usko lastaan kun hänkin kahdenkeskistä aikaa pyytää. 

Ja kyllä, lapsi voi sopeutua uuteen perhekuvioon mutta perheen aikuiset luo ilmapiirin ja jos se on täynnä haukkua ja aikuistenkin välistä riitelyä ja lapsen syrjimistä sillä aikaa kun toista lasta hehkutetaan niin en halua että lapseni on noin myrkyllisessä paikassa yhtään. 

Vierailija
32/59 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huoltajana sinä voit niin halutessasi pakottaa (alle 18-vuotiaan) lapsen tapaamisiin.

Jos sinä et huoltajana pakota lasta tapaamisiin, niin silloin lapsen isän pitää ne tapaamiset saadakseen hakea tapaamisia koskevan sopimuksen täytäntöönpanoa viranomaisilta.

Ennen kun viranomaiset päättävät panna tapaamiset täytäntöön, he joutuvat lain mukaan ottamaan huomioon lapsen tahdon. Siitä on säädetty laissa "Laki lapsen huoltoa ja tapaamisoikeutta koskevasta täytäntöönpanosta" -lain toisessa pykälässä:

"Lapsen tahdon huomioon ottaminen

Jos lapsi on täyttänyt 12 vuotta, täytäntöönpanoon ei saa ryhtyä vastoin lapsen tahtoa. Täytäntöönpanoon ei myöskään saa ryhtyä vastoin 12 vuotta nuoremman lapsen tahtoa, jos lapsi on niin kehittynyt, että hänen tahtoonsa voidaan kiinnittää huomiota.

Lapsen vastustuksen merkitystä arvioitaessa on kiinnitettävä huomiota erityisesti lapsen esittämiin perusteisiin vastustukselleen sekä siihen, voidaanko lapsen vastustuksen asiassa esille tulleet seikat huomioon ottaen katsoa perustuvan hänen itsenäiseen tahtoonsa"

Olisi kaikkein parasta jos isän kanssa saisi aikaan jonkun ratkaisun ja sopimuksen johon lapsi olisi tyytyväinen ja myös kaikki muut osapuolet suostuisivat vapaaehtoisesti. Mutta jos ja ilmeisesti kun isän kanssa sopiminen ei onnistu, ja lapsesi on niitten tapaamisten takia surullinen sekä vastustaa niitä, niin suosittelen että ilmoita että lapsi vastustaa sovittuja tapaamisia niin voimakkaasti että lapsen edun nimissä et enää pakota häntä niihin tapaamisiin vastoin hänen tahtoaan.

Kun sinä et enää pakota lasta, isän pitää tapaamisia saadakseen hakea sopimuksenne täytäntöönpanoa, jolloin viranomaisten pitää lain mukaisesti arvioida lapsen tahto sekä ottaa se huomioon.

Jos lapsesi olisi täyttänyt 12 vuotta niin silloin arvioinnin lopputulos olisi automaattisesti että viranomaiset eivät pakota sopimuksen täytäntöönpanoon koska lapsi vastustaa sitä. 9 vuotiaan lapsen kohdalla viranomaiset puhuvat lapselle, ja sitten joutuvat päättämään kuinka merkityksellinen lapsen vastustus on. 9 vuotias on jo tarpeeksi vanha että hänellä on ihan kohtuullinen mahdollisuus vastustaa tapaamisia tarpeeksi merkityksellisesti jotta viranomaiset eivät pakota häntä niihin.

Huomaa että tuo viestiin liittämäni lain kohta sitoo vain viranomaisia. Huoltaja saa pakottaa minkä ikäisen lapsen tahansa tapaamaan etäisää vaikka lapsi vastustaisi sitä. Viranomaiset eivät saa.

Vierailija
33/59 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattiko jättää?

Vierailija
34/59 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ap ollut itse näkemässä, kuinka lasta kohdellaan? 9v osaa myös valehdella omaa etuaan ajatellen sen mukaan kummalta vanhemmalta sattuu saamaan enemmän huomiota.

Vierailija
35/59 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tytär ja isä on vieraantuneet toisistaan. 

Vanhempien vika kun erosivat ja sopivat "joka toinen viikonloppu" skeidaa, joka ei auta lasta lainkaan. 

Itse olen tämmösestä perheestä. En tunne äitiäni kohtaan mitään. Teininä näin äitiä joka toinen viikonloppu ja joka ikinen kerta se tuntui edellistä typerämmältä. 

Kai nyt jumaliste vieraantuu jos isä antaa sen nykyisen jakorasiansa haukkua lastaan

Samanlaisia juttuja kerroin isälle äidistä ettei tarvitsisi mennä sinne enään. 

Ihan yksi paskan hailee mitä sinä olet joskus sanonut, kukaan ei kysynyt sitä. Ja se että sinä olet päättänyt valehdella, ei poista sitä asiaa että ap:n lasta hau

Tais kolahtaa ja pahasti :D

Vierailija
36/59 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattiko jättää?

Noh, miehellä on jo uusi panopatja niin kummassakohan ollut vika?

Vierailija
37/59 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsittämätöntä miten täällä moni on sivuuttamassa täysin lapsen oman kokemuksen. Ei mikään ihme että vanhempana sitten on yksinäisiä vanhoja ihmisiä keihin ei omat lapset halua olla missään yhteyksissä

Vierailija
38/59 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavan usein nämä tilanteet menee siihen, että lapsi suurentelee asioita joita kokee isän luona ja näin saa äidille suuret paineet olla parempi vanhempi. Myöhemmin äiti luistaa niin, ettei ole sääntöjä eikä kuria joka siellä isän luona on. Onhan se nyt äärimmäisen kamalaa lapsesta mennä paikkaan, jossa on säännöt ja kuria jos niitä ei löydy sieltä omasta kodista lähivanhemman luota. Sitten itketään kuinka tänne isän luokse ei haluta mennä, jolloin saa jäädä äidin luo perseilemään ja kuria vaille. 

Vierailija
39/59 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti vika on uudessa äitipuolessa :D eihän tää muuten olisi kuin tuhkimosta. 

Hohhoijjaa. Ehkä lapsi vierastaa vielä uutta tilannetta ja ikävöi äitiä. Parempi olisi tavata isää useammin kuin kahden viikon välein, niin ei vierastaisi vaan tottuu muutokseen paremmin. 

Vierailija
40/59 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan lapsi noilla herjauskertomuksilla yrittää muokata äitiään mieluisaksi.