Mitä tehdä kun lapsi ei halua mennä isälleen
Tyttö 9v ja isä etävanhempi.
Sopimus on lastenvalvojalla tehty vuosi sitten, että parittomilla viikoilla lapsella on oikeus tavata isää.
Nyt on jo pidempään puhunut, ettei halua mennä ja usein itkee kun kyseiset päivät lähenee.
Itse tykkäisin, että olisi säännöllinen hyvä kytkös isäänkin mutta ongelma ei tunnu olevan isä, vaan isän nykyinen puoliso, joka tytön kertoman mukaan vain haukkuu ja herjaa, myös minua lapselle vaikkei ole koskaan minua nähnytkään.
Asiasta on tehty kaksikin lasua mutta eipä ne ole muuta kuin jutellut erikseen minun ja lapsen ja isänkin puolen kanssa ja toteavat, että vanhemmat sopii tapaamiset.
Mielestäni lapsen oikeus tavata isää ei ole velvoite eli lapsi voi myös halutessaan olla käyttämättä oikeuttaan. En haluaisi pakottaa ja myös kuunnella niitä itkuisia puheluja, kuinka pyytää mua hakemaan hänet pois isän luota kesken sovittujen päivien.
Olen myös ehdottanut isälle kuten on lapsikin, että isä näkisi tyttöä kahden esimerkiksi kävisi syömässä tai jossain aktiviteeteissa yhdessä ja siinä olisi nimenomaan sitä laatuaikaa isän kanssa mitä tyttö kaipaa. Isä ei ole asian hyväksi tehnyt mitään. Hänen mielestään tytön kuuluu olla heidän porukan kanssa vaikka väkisin.
Olen ihan neuvoton ja tuntuu ettei saa apuja.
Tyttö on nyt pitkään käynyt koulussa kuraattorillakin puhumasta huonosta olosta ja se tekikin lastensuojelu ilmoituksen viimeksi, josta ei ollut mitään hyötyä.
Kommentit (59)
Sille lehmälle sanot että pitää sen naamansa kiinni ja isälle sanot että ei tule lapsi sinne ennenkuin asia on kunnossa. Tai sitten tapaamiset muualla. Nyt väkisin vaan pitää lapselle vääntää traumoja ja kun tarpeeksi on ikää, tod näk tulee vetämään välinsä poikki isään.
Vierailija kirjoitti:
Tytär ja isä on vieraantuneet toisistaan.
Vanhempien vika kun erosivat ja sopivat "joka toinen viikonloppu" skeidaa, joka ei auta lasta lainkaan.
Itse olen tämmösestä perheestä. En tunne äitiäni kohtaan mitään. Teininä näin äitiä joka toinen viikonloppu ja joka ikinen kerta se tuntui edellistä typerämmältä.
Kai nyt jumaliste vieraantuu jos isä antaa sen nykyisen jakorasiansa haukkua lastaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhempien vika kun erosivat ja sopivat "joka toinen viikonloppu" skeidaa, joka ei auta lasta lainkaan.
Itse olen tämmösestä perheestä. En tunne äitiäni kohtaan mitään. Teininä näin äitiä joka toinen viikonloppu ja joka ikinen kerta se tuntui edellistä typerämmältä.
Kai nyt jumaliste vieraantuu jos isä antaa sen nykyisen jakorasiansa haukkua lastaan
Samanlaisia juttuja kerroin isälle äidistä ettei tarvitsisi mennä sinne enään.
Voisitko saada perheneuvolasta vinkkejä ja tukea?
Ensisijaisesti ap:n pitää nyt puhua miehen kanssa perusteellisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan yksi paskan hailee mitä sinä olet joskus sanonut, kukaan ei kysynyt sitä. Ja se että sinä olet päättänyt valehdella, ei poista sitä asiaa että ap:n lasta haukuttaisiin.
Ei saa pakottaa menekään, kyseessä on lapsen ei isän oikeus.
Lapsi saa muutenkin itse päättää lain mukaan 12 vuotiaasta eteenpäin että ketä vanhempaa haluaa nähdä, kannattaisi sen isän laittaa vosunsa ojennukseen jos ajatteli olla lapsensa kanssa vielä väleissä.
Lapsi ei mene isälleen ja sillä selvä.
Itselläni ei ole samanlainen tilanne, mutta neuvoton olen minäkin. Kaksi lasta, 5- ja 9-vuotiaat vuoroviikoin vanhemmilla. Isä on vanhemman lähi (muuten lapsella ei olisi isältä oikeutts koulukyytiin), minä olen pienemmän lähi.
9-vuotias on alkanut puhumaan ettei halua mennä isälle, koska isällä ei ole minkäänlaisia sääntöjä ja varsinkin kuopus ottaa tästä kaiken irti. Isä ei myöskään ole 9-vuotiaalle läsnä, auta läksyissä tai kuskaa harrastuksiin, puhuu lapsille rumasti ja huutaa tarpeettomasti. Viisvuotiaan voi vielä lahjoa karkilla, mutta isommalle ei kurja kohtelu mene läpi. Isä ei suostu lastenvalvojalle sopimaan uusia tapaamissääntöjä, ei halua maksaa elareita.
Vierailija kirjoitti:
Lapsi saa muutenkin itse päättää lain mukaan 12 vuotiaasta eteenpäin että ketä vanhempaa haluaa nähdä, kannattaisi sen isän laittaa vosunsa ojennukseen jos ajatteli olla lapsensa kanssa vielä väleissä.
" Täytäntöönpanolain 2 :n mukaisesti jos lapsi on täyttänyt 12 vuotta, täytäntöönpanoon ei saa ryhtyä vastoin lapsen tahtoa. Täytäntöönpanoon ei myöskään saa ryhtyä vastoin 12 vuotta nuoremman lapsen tahtoa, jos lapsi on niin kehittynyt, että hänen tahtoonsa voidaan kiinnittää huomiota.
Tapaamissopimus on nimenomaan lapsen oikeus. "
Vierailija kirjoitti:
Isän vika. Tekee pahaa tyttärelleen. Onko varma, ettei ole tehnyt tälle seksuaalisia juttuja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan yksi paskan hailee mitä sinä olet joskus sanonut, kukaan ei kysynyt sitä. Ja se että sinä olet päättänyt valehdella, ei poista sitä asiaa että ap:n lasta haukuttaisiin.
Otahan lääkkeet vi tun apina.
Sitten lapsi ei mene isälleen. Ja jonkun on kerrottava se isälle. Onko se lakimies vai mikä taho. Isä ei ole varmaan kovin mukava ihminen, jos ei sinne halua mennä tai jokin ei toimi? Vai liian usein ja pakotettu isälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa se ei ole paskan hailee mitä aiemmin tuotiin esille, lapset keksii tarinoita. Jos et itse pysty hillitsemään tuota katkeruuden kitkerään höttöä suosittelen sinua pitämään turpasi kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Se, että lasta kuullaan ei tarkoita, että lapsi saa päättää. Muutenhan se lapsi juoksi kahden kodin välillä sen mukaan kummassa on kivempaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan yksi paskan hailee mitä sinä olet joskus sanonut, kukaan ei kysynyt sitä. Ja se että sinä olet päättänyt valehdella, ei poista sitä asiaa että ap:n lasta hau
Itse asiassa se ei ole paskan hailee mitä aiemmin tuotiin esille, lapset keksii tarinoita. Jos et itse pysty hillitsemään tuota katkeruuden kitkerään höttöä suosittelen sinua pitämään turpasi kiinni.
Varsinkin erolapset on manipuloinnin mestareita. He osaavat luovia kahden kodin välillä ja käyttää vanhempien huonoa omaatuntoa hyväksi. Se on kuin palsamia haavoille kuulla, että isän nykyinen on ihan tyhmä.
Onko valvotut tapaamiset vaihtoehto?
Sinun on vaan peruttava biletysviikonloppusi vähäksi aikaa. Aikanaan tyttö taas haluaa mennä isälleen. Se kuuluu tuohon ikään, että itketään äitiä.