Jos tulet viikonloppuna kipeäksi, ilmoitatko pomolle maanantain poissaolosta sunnuntaina
Kommentit (47)
Käyn ensin työpaikkalääkärillä ja soitan sitten montako päivää sain.
Vierailija kirjoitti:
Jaahas, taas rokottamaton kuormittaa työnantajaa.
Siis ottaako joku vielä rokotteita?
Ilmoitin aikoinaan maanantai-aamuna vasta. Sairastuin juuri ennen kesälomaa vkonloppuna. Lomaa ei heti siirretty mutta kun nostin asian uudestaan esille niin sain loman siirron viideltä päivältä. Olin onneksi ollut yhteydessä paikalliseen terveyskeskukseen heti sunnuntaina niin tieto oli tallentunut. Oli korona-aikaan. Nyt asiasta viisastuneena soittaisin heti työterveyteen vaikka olisi vkonloppu. Esimiehelle ainakin viestiä myös.
Vierailija kirjoitti:
Maanantaina tietysti. Anna sen pomon viettää vapaapäivää rauhassa.
Anteeksi, siis homon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ok, mulla on korona, enkä voi mennä vielä huomenna töihin, sen verran on vielä oireita. Aloitan uudessa työssä, ja sen takia nyt vähän kuumottelee tämän ilmoittaminen :D
-ap
Ja arvatenkaan et ole rokotettu?
Älä viitsi aloittaa tuota pelleilyä.
Maanantaina ilmoitan. Soittamalla pitää sairastuminen ilmoittaa ja jättää puhelimensa toimistolle perjantaina kun lähtee kotiin.
Meillä pitää soittaa joten maanantaiaamuna. Ei esimies vastaa puheluihin viikonloppuna. Joskus on voinut lähettää tekstiviestin, jos ei vastaa puhelimeen. Mutta aina pitää soittaa.
Jos tiedän sunnuntaina olevani ma pois niin tietysti ilmoitan su. Sijaista vaikeampi hommata mitä myöhempään ilmoittaa.
Maanantaina silloin, kun herään. Se voi olla 9-11. Toimistolla työt alkaa 7. M28
Soitan sunnuntaina esimiehelle. Se on meillä ohje ja osa esimiehen työtä vastata puhelimeen.
Meillä on ohjeistus, että pitää soittaa heti, kun tietää poissaolosta. Sähköposti-ilmoitus ei ole riittävä, vaan on soitettava. Mitään järkeä tuossa ei ole, koska teen normaalia toimistotyötä eikä minulla ole tuuraajaa. Edellisen pomon kanssa olin sopinut, ettei tarvitse soittaa ollenkaan. Nyt on pari kuukautta ollut uusi pomo, mutta hänen kanssaan en ole.vielä sopinut.Arvelen, että hän olisi hyvin ärsyyntynyt, jos soittaisin viikonloppuna poissaolosta.
Jos on vahva oletus, että maanantaina en kykene töihin, niin ilmoitan jo sunnuntaina päivystävälle pomolle niin hänellä on mahdollisuus hankkia sijainen. Tympeää olisi soittaa maanantaiaamuna ennen kuutta, jos kerran tietää jo sunnuntaina olevansa työkunnoton.
Vierailija kirjoitti:
Soitan sunnuntaina esimiehelle. Se on meillä ohje ja osa esimiehen työtä vastata puhelimeen.
Meillä esimiehet eivät halua, että soitetaan työajan ulkopuolella ja muutenkin mahdollisimman vähän soittoja vaan parempi laittaa kaikki kirjallisena sähköpostitse.
Meillä ei siis tarvitse hommata pikaisesti jotain tuuraajaa.
Laitan tekstiviestin sunnuntaina jos olen vielä silloin kipeänä niin ei tarvi maanantaiaamuna laittakaa kelloa soimaan vaan saa nukkua.
Maanantaina aamulla. Pitää ilmoittaa soittamalla, sähköposti ei käy. Pomo ei ole töissä ennen ma-aamua, eikä kukaan työkaverikaan, joten miksi stressaisin pomoa etukäteen viikonloppuna ihan turhaan. Hän ei kuitenkaan voi tehdä asialle mitään ennen maanantaiaamua.
Olen huomannut, että kun kollega viettää rokulipäivää (joka jostain syystä sattuu aina maanantaiksi tai perjantaiksi), hän ilmoittaa niistä mainittuina päivinä. Itse seuraan työsähköpostia myös viikonloppuina (en ole koskaan ymmärtänyt, miksi jotkut jättävät työpuhelimensa työpaikalle).
Onneksi meille järjestettiin ns. päivystysrinki, ettei esimiehen tarvitse olla tavoitettavissa 24/7.
Se on ihan uskomattoman stressaavaa olla hälytysvalmiudessa koko ajan ja ruveta hoitamaan jotain tuurauksia esimerkiksi kesken jonkun perhejuhlien. Harkitsin ihan oikeasti palaamista takaisin rivityöntekijäksi, mutta onneksi meidän kuormitus tässä huomioitiin ja asia korjattiin. Ja ei, palkka ei meillä kompensoinut tuota työmäärää.
Toivottavasti aloittajalle on annettu kunnollinen perehdytys ja kerrottu selkeästi, miten toimia sairastapauksissa.
Vierailija kirjoitti:
Olen huomannut, että kun kollega viettää rokulipäivää (joka jostain syystä sattuu aina maanantaiksi tai perjantaiksi), hän ilmoittaa niistä mainittuina päivinä. Itse seuraan työsähköpostia myös viikonloppuina (en ole koskaan ymmärtänyt, miksi jotkut jättävät työpuhelimensa työpaikalle).
No totta kai seuraat sähköpostia jos sun vastuulla on hoitaa esim. saikkuilmoitusten vastaanotot (toki selkeämpää olisi puhua alaisesta, ei kollegasta)
Sen sijaan jos rivityöntekijä on vapaalla viikonlopun niin tietenkään hän ei tarvitse työpuhelinta silloin.
Ma aamuna ilmoitan.
Pomoamme ei saa häiritä vapaa-ajalla
Meille taas on annettu ohje, että esimiestä ei häiritä viikonloppuna. Poissaoloilmoitus tehdään iltaisin ja viikonloppuisin erilliseen päivystysnumeroon, ja silloinkin soitto, ei tekstari tai whatsapp.
Eli aloittaja tekee oman työpaikan käytännön mukaan.