Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka moni on halukas puhumaan työpaikalla englantia

Vierailija
25.08.2024 |

Poliitikot haluavat ulkomailta Suomeen lisää työntekijöitä, jotka eivät osaa suomen kieltä. Oletko sinä tavallinen duunari itse halukas työskentelemään heidän kanssa ja puhua työpaikallasi ainoastaan englantia?

Kuinka moni on halukas puhumaan työpaikalla englantia

Vaihtoehdot

Kommentit (70)

Vierailija
21/70 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osaan, mutta en halua. Opetelkoot tulijat suomea.

Hotellin vastaanotossa töissä?

Muutama vuosi sitten pääkaupunkiseudun hotellin respassa ei kukaan osannut suomea... piti odotella, että suomea osaava tuli vuoroon. Olin yllättynyt 🙄

Niin... Yleensä ulkomaalaiset turisti menee varkauteen tai kouvolaan. Ei suomen pääkaupunkiin.

Vierailija
22/70 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu, olin 27 vuotta ja kiitos riitti. Pas.... palkka duunista jossa ei edes maksettu kielilisää. 

Mulle ei raksalla maksettu raskaan työnlisää. Sanoivat että kuuluu työnkuvaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/70 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeiset 25 vuotta olen ollut töissä firmoissa joissa virallinen kieli on englanti ja kollegoja ympäri maailmaa. Olen myös asunut ja työskennellyt 10 vuotta englanninkielisessä maassa. Ei ole ongelma minulle.

Jos et hallitse englannin kielen käyttöä, olet joko vanhus tai auttamatta nyky-yhteiskunnasta syrjäytymisvaarassa oleva outo tuuhake.

Vierailija
24/70 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viimeiset 25 vuotta olen ollut töissä firmoissa joissa virallinen kieli on englanti ja kollegoja ympäri maailmaa. Olen myös asunut ja työskennellyt 10 vuotta englanninkielisessä maassa. Ei ole ongelma minulle.

Jos et hallitse englannin kielen käyttöä, olet joko vanhus tai auttamatta nyky-yhteiskunnasta syrjäytymisvaarassa oleva outo tuuhake.

Oliko ne siellä englanninkielisessä massa olevat työntekijät halukkaita puhumaan sun kanssa suomea?

Vierailija
25/70 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työskentelen lähes pelkästään muista maista olevien henkilöiden kanssa, joten en voi käyttää suomea.

On ikävää käytöstä, kun ihmiset käyttävät omaa kieltänsä englannin sijasta eivätkä huomioi, että joukossa on henkilö, joka ei osaa kyseistä kieltä.

Vierailija
26/70 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse puhun vain Lontoota.

Minä puhun vain Helsinkiä.

Vierailija
27/70 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opetelkoot suomea, en se minäkään lähde käsiä heilutellen kielipuolena "töihin" toiselle puolelle maailmaa. Jos ei kiinnosta, ei tartte tullakaan. Iso osa näistä tulijoista ei edes osaa sitä englantia.

Vierailija
28/70 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkieli on ollut englanti jo yli 20v. No problem.

M64

Vierailija
29/70 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole duunari, mutta asun Englannissa, joten käytän työssäni pelkästään englantia. Vaikka olisin duunarin hommissa Suomessa ei englannin puhuminen olisi ongelma. Ruotsin puhuminen olisi.

Vierailija
30/70 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työskentelen lähes pelkästään muista maista olevien henkilöiden kanssa, joten en voi käyttää suomea.

On ikävää käytöstä, kun ihmiset käyttävät omaa kieltänsä englannin sijasta eivätkä huomioi, että joukossa on henkilö, joka ei osaa kyseistä kieltä.

En ymmärrä tuollaista takapajuista ajattelua. Se on sivistynyttä käytöstä, että osaa puhua sen kohdemaan kieltä, jossa työskentelee. Jos ei äly riitä suomen kielen oppimiseen, niin tarvitseeko tänne tulla ja jäädä!

Vierailija
31/70 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puuttu vaihtoehto, että voin puhua englantia, mutta suomenkin käytön pitää olla mahdollista. Tää ois mun valinta.

Ensisijainen kieli kyllä saisi olla suomi, mutta jos ois joku unelmatyö, niin ei toi englanti pääkielenä (mutta tosiaan ei yksikielinen työ) olisi este työn haulle.

Vierailija
32/70 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole vanhus, reilu nelikymppinen. Minulla on vakituinen työpaikka ja ammattikoulutus. Kieltä en tarvitse ja kukaan muukaan työyhteisöstä ei tunnu osaavan. En usko että syrjäydytään.

Vierailija
33/70 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä tuollaista takapajuista ajattelua. Se on sivistynyttä käytöstä, että osaa puhua sen kohdemaan kieltä, jossa työskentelee. Jos ei äly riitä suomen kielen oppimiseen, niin tarvitseeko tänne tulla ja jäädä!

miten kauan mielestäsi menee suomen kielen opiskeluun? eli sinusta töitä ei kuuluisi tehdä ennen kuin oppii kielen? Eikös tämä ole sitä "loisimista toisten verorahoilla" skeidaa?

Vierailija
34/70 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu, olin 27 vuotta ja kiitos riitti. Pas.... palkka duunista jossa ei edes maksettu kielilisää. 

Vielä lisiä pitäisi maksaa suomalaisille loisille.

Vierailija
35/70 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entisessä työssä puhuin englantia, jos asiakas ei osannut suomea. Ei haitannut. Olen duunari, mitään kielilisiä ikinä saanut. Jos työkaveri puhuisi vain englantia, ei se haittaisi. Itse puhun sitä hyvin. 

Vierailija
36/70 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

miten kauan mielestäsi menee suomen kielen opiskeluun? eli sinusta töitä ei kuuluisi tehdä ennen kuin oppii kielen? Eikös tämä ole sitä "loisimista toisten verorahoilla" skeidaa?

Kielen opiskelun voi aloittaa jo siellä omassa lähtö/kotimaassa. 

Vierailija
37/70 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä jos on vaan määräaikasella komennuksella täällä? En usko, että lähetystöissä kaikki puhuu kohdemaan kieltä.

Vierailija
38/70 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos työskentelet osastolla, joka palvelee erikielisiä ihmisiä eri maissa, niin et voi olettaa, että he puhuvat kieltäsi. Jos kyseisen maan ihmisiä tulee kokoukseen, niin pitäisikö heidän osata unkaria, ranskaa tai espanjaa sen mukaan, missä kokous järjestetään ? 

Työskentelymaan kieli on hyvä osata, mutta et voi edellyttää sitä niiltä, jotka työskentelevät muissa maissa.

Vierailija
39/70 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kielen opiskelun voi aloittaa jo siellä omassa lähtö/kotimaas

Jos sinulle tarjottaisiin nyt duunia Japanista, kuinka kauan luulet, että sinulla kestäisi oppia kieli? Kansainväliset firmat lähettävät työntekijöitä ulkomaille usein lyhyellä varoitusajalla, ja jos ulkomailla aukeaa hyvä paikka, miksi ei ottaisi sitä vastaan, jos sellaista tarjotaan? Kielen oppiminen sellaiselle tasolle, että sillä pystyy kunnolla työskentelemään, vie usein vuosikausia. Jos kyseessä on esimerkiksi vuoden pesti ulkomailla, on täysin ymmärrettävää, että henkilö ei pysty uudella kielellä täysin kommunikoimaan.

Vierailija
40/70 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kielen opiskelun voi aloittaa jo siellä omassa lähtö/kotimaas

Jos huomenna venäjä hyökkää suomeen niin miten hyvin osaat Norjaa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kahdeksan