Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

70-luvun betonilähiöt ovat helmiä verrattuna uusiin asuinalueisiin, jossa edes puut eivät pysy elossa!

Vierailija
25.08.2024 |

Uuden Helsingin tiivis rakentaminen vaikeuttaa puiden kasvamista kortteleiden pihakansilla ja vähentää tarpeellista kaupunkivihreää."

"puut eivät pääse kasvamaan kovinkaan suuriksi ja ensimmäisen kunnostuksen yhteydessä ne joudutaan poistamaan"

"Pihakansilla multapeite on niin ohut, että puiden juurille ei ole tarpeeksi tilaa."

"Sinnemäki perusteli tiivistä rakentamista muun muassa halulla suojella Helsingin laajoja luontoalueita muualla."

https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010599950.html

Kommentit (73)

Vierailija
21/73 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuo kuvat on ihan järkyttäviä! Muuttaako joku omilla rahoilla maksava todella noihin?

Ihana nuoriso tykkää 😍🥰😘 Jätkäsaari on kuin NYC!

Ja Väli-Pasila kuin Bronx.

Bronxissa in vihreämpää.Välipasila ja kalasatama ja ah niin trendikäs konepaja muistutravat ihan suomalaista kouvola arkkitehtuuria pienellä twistillä.pikkukämpät sairaan kuumia jopa talvella.pytyllä istuessasi voit voit hämmentää puuroa liedellä tai avata oven poke bowlia tuovalke woltille.

Vierailija
22/73 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen viettänyt lapsuuden ja nuoruuden 70- ja 80-luvuilla tällaisessa haukutussa betonilähiössä. Neljä, isoa betonikerrostaloa muodostivat piha-alueen, jossa oli viheralueita, kiipeilyteline, liukumäki, hiekkalaatikot ja keinut. Ympärillä oli kallioista metsäaluetta, jota pystyi tuntikausia tutkimaan kavereiden kanssa. Pienen kävelymatkan päässä oli uimaranta, jossa vietettiin kesäpäivät. Ja kyseessä on siis Helsingin kaupungin vuokratalot.

Katselen kauhulla näitä uusia asuinalueita, joissa vehreydestä ei ole tietoakaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/73 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asun 70luvun lähiössä,talo on ruma mutta piha on mahtava. Puu  varjostaa lasten hiekkalaatikkoa  ja penkkiä jolla istuu joko lasten vanhemmat tai taloyhtiön mummot. 

Vierailija
24/73 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uudisalueet on tietysti järkevää kaavoittaa mahdollisimman tehokkaasti, vaikka se kuinka pahanilmanlintuja itkettäisi.

Ja se sitten kostautuu hyvin nopeasti.

Vierailija
25/73 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse asun 70-luvun lähiössä. Täällä on hyvin vehreää eikä taloja ole rakennettu vieri viereen. Kesällä ei sisällä ole tukalan kuumaa vaikka asun 6. Krs, puut on suojana. Suurin osa alueen puista on vanhempia kuin nämä talot.

Rumia nämä talot on, mutta muutem ympäristö on ihan mahtava. 

Sama. Kauniit puistot, korkeat puut ja rumat talot, mutta kesällä on viileää vaikka ei ole edes ilmastointia, ei viilentimiä eikä mitään tuulettimia edes tarvinnut. Lämpö sisällä helteilläkin 21-22 astetta, vaikka olisi ovet ja ikkunat auki. 

Vierailija
26/73 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monesti oon tykännyt 70-lukulaisten pohjakaavasta ja käytännöllisyydestä. Tietty poikkeuksiakin on. Esimerkiksi wc sijoitettu eteiseen????????? Jotain wanhanajan mallia puucee pihan perällä??? Koirankakkelit tulee sisälle ulkoa keväisin ja kun  paljain jaloin weskiin kammarista. Enkä ole edes mikään yliherkkä hygienia-ukko. Toinen on että keittiö heti kun tulee sisälle.

Herranen aika, olkkarissako sen veskin pitäisi olla? Eteisessä paras, voi pestä kätensä siellä heti ulkoa tullessa. Nuo keittiöt eteisessä on parin viimeisen vuosikymmenen villitys.

Vierailija
27/73 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asun 60/70 luvun lähiössä ja täällä on todella vehreää ja rauhallista, eikä tarvitse naapuritaloja tuijolle suoraan vastapäätä. Nyt on suunnitelmissa purkaa vanha ostoskeskus alueen laidalta ja sille pläntille suunnitellaan 5-7 kerrostaloa. Saa siinä sitten tuijotella ikkunasta naapurin ikkunasta sisään tai naapurin seinää. Vanhoja taloja on saman kokoisella alalla varmaan enimmillään kolme-

Vierailija
28/73 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monesti oon tykännyt 70-lukulaisten pohjakaavasta ja käytännöllisyydestä. Tietty poikkeuksiakin on. Esimerkiksi wc sijoitettu eteiseen????????? Jotain wanhanajan mallia puucee pihan perällä??? Koirankakkelit tulee sisälle ulkoa keväisin ja kun  paljain jaloin weskiin kammarista. Enkä ole edes mikään yliherkkä hygienia-ukko. Toinen on että keittiö heti kun tulee sisälle.

Herranen aika, olkkarissako sen veskin pitäisi olla? Eteisessä paras, voi pestä kätensä siellä heti ulkoa tullessa. Nuo keittiöt eteisessä on parin viimeisen vuosikymmenen villitys.

Eipäs nyt liioitella. En käsitä sitä että joku haluaa mennä likaisen eteisen kautta veskiin tai keittiöön. Pointtini oli se että siinä olisi edes sen verran tilaa että likaiset kengät kun ulkoota tulee kaupungissa kevät-talvella ei kengät ole kaiken maailman koirankakkelissa. Pidän eläimistä kyllä mutta en halua keväisiä koirankakkeleita eteiseen että kun käy veskissä tai keittiössä ne tarttuu jalkaan. Ja kyllä niitä löytyy jätöksiä tuolla ulkona.

Vierailija
29/73 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse asun 70-luvun lähiössä. Täällä on hyvin vehreää eikä taloja ole rakennettu vieri viereen. Kesällä ei sisällä ole tukalan kuumaa vaikka asun 6. Krs, puut on suojana. Suurin osa alueen puista on vanhempia kuin nämä talot.

Rumia nämä talot on, mutta muutem ympäristö on ihan mahtava. 

Olin tulossa sanomaan samaa. Muutin Espoosta Vantaalle kun alueeni alkoi betonoitua omaan mieleeni ihan liikaa, enkä pitänyt metrosta. Rakennus ei ole kaunein mutta piha on miltei jättimäinen puisto ja kiinteistön oma. Enhän minä asukkaana julkisivua katselekaan! Huoneistostamme näkyy puiden lehvästöä ja on itsessään tosi kiva, isot ja tilavat huoneet. Yhtiömme on suunnitellut matalaa lisärakentamista tontin toiselle puolelle ja sillä hinnalla katetaan seuraava iso remontti, joko myymällä se jollekin yhtiölle tai rakennuttamalla itse ja myymällä huoneistot. Silti meille jää iso piha ja uusi rakennus luo sisäpihamaisuutta. 

Täällä on kodikasta ja viihtyisää, ja huomaan että kaikki jotka jyrkimmin Vantaata inhoavat eivät oikeastaan tiedä siitä yhtään mitään. Töihini Länsi-Pasilaan pääsen 30minuutissa ja olen silti ab-vyöhykkeellä. Puolisoni ajaa Hyvinkäälle töihin, ja sekin on nopea siivu verrattuna Etelä-Espoon pussinperään.

Vierailija
30/73 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipäs nyt liioitella. En käsitä sitä että joku haluaa mennä likaisen eteisen kautta veskiin tai keittiöön. Pointtini oli se että siinä olisi edes sen verran tilaa että likaiset kengät kun ulkoota tulee kaupungissa kevät-talvella ei kengät ole ka

Uuusissa kerrostaloasunnoissa on myös vessat eteisessä. Missä sitten muka niiden pitäisi sijaita? Keittiökin on nykyään eteisessä. Tosi hygienistä, kun ulkokengät ja keittiön kaapit on siellä vierekkäin sulassa sovussa

Vierailija
31/73 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikissa muissa maissa trendi on rakentaa mahdollisimman vihreästi säilyttämällä puustoa ja jopa istuttamalla sitä lisää. Ainoastaan Suomessa trendi on kääntynyt tästä pois ja kaikkialle laitetaan betonia ja asvalttia ja sitten ihmetellään tämän trendin varjopuolia 

Vierailija
32/73 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäksi näissä 70 luvun asunnoissa on järkevä pohjaratkaisu.

Vierailija
33/73 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai kaupunkiluonnon säästäminen?

Silti yrittävät koko ajan nipistää Keskuspuistosta palasia ja rakentaa ihmisten rakastamia lähiömetsiköitä täyteen...

Vierailija
34/73 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuin lapsuuteni sellaisessa rumassa neukkukolhoosi-talossa. Siinä oli kunnon eteinen ja keittiö erikseen. Huoneet olivat reilun kokoisia, mutta olihan se ulkoa päin katsottuna kamala.

Pihassa oli lapsille keinut ja hiekkalaatikko, kiipeilytelineet ja karuselli, sekä ihan oma täysikokoinen pelikenttä, missä talon lapset pelasivat nelimaalia vapaa-aikoinaan. Lisäksi talvella laskettiin mäkeä siihen kentälle ja jäädytettiin luistinrata 

Nykyään pihat ovat vain autoja varten. Eipä niihin yhtään mitään mahtuisikaan, kun vastapäiseen taloon on vain pari metriä matkaa 

Vierailija
35/73 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipäs nyt liioitella. En käsitä sitä että joku haluaa mennä likaisen eteisen kautta veskiin tai keittiöön. Pointtini oli se että siinä olisi edes sen verran tilaa että likaiset kengät kun ulkoota tulee kaupungissa kevät-talvella ei kengät ole ka

Et pyyhi kenkiäsi ollenkaan siihen rappurallin harjasysteemiin? No, omapa on asiasi ja kakkelisi. Sen eteisen lattian voi pestäkin aika ajoin.

Vierailija
36/73 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai kaupunkiluonnon säästäminen?

Silti yrittävät koko ajan nipistää Keskuspuistosta palasia ja rakentaa ihmisten rakastamia lähiömetsiköitä täyteen...

Entinen käytössä ollut lentokenttä myös.

Vierailija
37/73 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hesarissa ovat jo useammassa jutussa verranneet Helsinkiä New Yorkiin. Jätkänsaari, pitseriat ja katumuoti. Todella harhaista juttua.

Vierailija
38/73 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikissa muissa maissa trendi on rakentaa mahdollisimman vihreästi säilyttämällä puustoa ja jopa istuttamalla sitä lisää. Ainoastaan Suomessa trendi on kääntynyt tästä pois ja kaikkialle laitetaan betonia ja asvalttia ja sitten ihmetellään tämän trendin varjopuolia 

Ei kun muita maita matkitaan, mutta niin verkkaisella aikataululla, että muissa maissa ehtii muoti muuttua moneen kertaan. Päättäjillä on hidas sytytys, liekö heissä sitten liikaa hämäläisiä.

Vierailija
39/73 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo uudet 2020-luvun tienoilla rakennetut rumat kanakopit ovat rumia ja epäkäytännöllisiä ja lähes aina sellaiset alueet ovat täynnä järjestyshäiriöitä. Vanhat kerrostaloalueet tuntuvat olevan nykyään rauhallisempia.

Vierailija
40/73 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen juuri myymässä okt:a ja aikeissa muuttaa kerrostaloon. Olen kiertänyt katsastamassa asuinalueita, kun mietin mille alueelle muuttaisimme. Olen vuoden ajan seuraillut hyvin tiiviisti myynnissä olevia kerrostaloasuntoja. Yhä enemmän alan kallistua 70- luvun taloon. Pohjaratkaisut ovat paljon mielekkäämpiä ja piha-alueet avaria ja vehreitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän yksi