Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opintotuki ja työ

Vierailija
25.08.2024 |

Voiko opintotukea hakea niin, että siihen saa vain päätöksen, mutta ei nosta sitä? Vai alkavatko heti vaan maksaa, jos hakee? En haluaisi ottaa sitä riskiä, että nostan, mutta palautan korkojen kera. Näinhän se ainakin 10 v. sitten meni.

Aloitan opiskelut nyt, mutta olen toistaiseksi töissä enkä tiedä vielä millä aikataululla ja miten paljon vähennän sitä, että pystyn opiskelemaan. Jos hakisin tukea nykyisillä tulotiedoilla, en varmasti saisi sitä enkä niin todellakaan osaa arvioida miten tienaan, jos alankin tehdä töitä epäsäännöllisesti. Tilanne voi myös muuttua yhtäkkisesti.

Kela ohjeistaa opiskelijoita selkeämmiksi tilanteissa, joten please, ei tarvitse neuvoa kääntymään Kelan puoleen. Jos jollain on kokemustietoa, niin kerro.

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä voi. Kela ainoastaan myöntää valtiontakauksen ei itse lainaa. Sitten kun saat valtiontakauksen haet pankista sen lainan erikseen. Pankki näkee suoraan kelalta että takaus on myönnetty.

Vierailija
2/7 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit palauttaa vaikka jo ensimmäisen opintotuen ja keskeyttää sen maksun. Luulisi Kelan sivulta löytyvän ohjeet. Tiedän 'opiskelijan' , joka nosti ensimmäisen opintotuen ja opintolainan, jonka käytti aivan muuhun tarkoitukseen, ja jatkoi töissä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.kela.fi/opintotuki-omat-tulot

Voit nostaa myös pelkkää lainaa ja olla nostamatta opintorahaa, jos nostat vain opintolainan niin se kuukausi lasketaan tuettomaksi kuukaudeksi.

Vierailija
4/7 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen hakenut tuen ja lainapäätöksen. Nostin lainan, tuet olen palauttanut/perunut koska tulorajat paukkuisi. Lainaa voi nostaa ja siinä ei vahdita tuloja. Olen käyttänyt lainaa kun olen lyhentänyt opintojen vuoksi työaikaa, korvaamaan sitä vajetta mitä 20% palkan puuttuminen aiheuttaa. Itselläni on kolme lasta, joten kuluja on vaikea pienentää vaikka palkkatulot vähenee. 

Vierailija
5/7 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen hakenut tuen ja lainapäätöksen. Nostin lainan, tuet olen palauttanut/perunut koska tulorajat paukkuisi. Lainaa voi nostaa ja siinä ei vahdita tuloja. Olen käyttänyt lainaa kun olen lyhentänyt opintojen vuoksi työaikaa, korvaamaan sitä vajetta mitä 20% palkan puuttuminen aiheuttaa. Itselläni on kolme lasta, joten kuluja on vaikea pienentää vaikka palkkatulot vähenee. 

Näinhän se on. Itse olen vetänyt puolisen vuotta kulut minimiin, jotta saisin ainakin edellisen lainanjämän sekä yhden luoton maksettua pois ennen opiskelun aloittamista, mutta akuutti isohko hammasremppa sotki kaiken.

Vierailija
6/7 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon just nyt esim. peruuttanut tulevien kuukausien opuntotukia ko oon töissä vaikka päätös siitä että saan sitä on olemassa.

Vierailija
7/7 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap tässä vielä. Kiitos kommenteista. Ajatukseni on ollut hakea asumistukea, jos vähennän työntekoa, mutta onko niin, että jos nostan opintolainaa, niin myös se lasketaan kk-tuloksi?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi seitsemän