Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Varasin elämäni ensimmäistä kertaa ajan psykiatrille, mitä siellä pitäisi kertoa?

Vierailija
25.08.2024 |

Olen jo 60 v ja viime talvesta saakka huomasin voivani huonosti. En saa nukuttua vaan valvon öisin tunteja, minulle tuli vatsahaava josta pikkuhiljaa valuin anemiaan. Hb on saatu nostettua, mutta olo ei ole parempi. Käyn raskaassa , suorittavassa työssä joka on jaksamisen puolesta ihan rajoilla. Tämän ovat toki työpaikalla huomanneet, ja minä olen hidas, rasittava taakka ja turha kääkkä, jonka pitäisi tajuta lähteä mieluiten heti.

Olen liitossa hyvän ja rauhallisen mieheni kanssa mutta en osaa iloita siitäkään, lähinnä säälin miestäni jolla on minä vaimona. Samoin koiraani säälin jolla on tällainen emäntä.

Tuleva talvi ja kaikki tulevat työvuorot ahdistavat kamalasti.

En saa nukuttua mutta haluaisin vain nukkua. 

Mitä tälle psykiatrille pitäisi kertoa, että hän ehkä voisi minua edes jotenkin auttaa? Onko kellään kokemusta? Olen niin aivan loppu. Kaikkeen. 

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletettavasti olet masentunut.

Kun menin psykiatrille, kirjoitin ylös kaiken milä tuli mieleen, mikä vaikuttaa nykyiseen tilaani: lapsuus- ja muut traumat, elämäntilanne, terveyshistoria. Annoin paperin luettavaksi heti alkuun.

Tsemppiä <3

Vierailija
2/7 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano että olet Neo ja tulit vapauttamaan hänet Matrixista. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrot miltä sinusta tuntuu ja miten menee. 

Vierailija
4/7 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pärjäisitkö osapäivätyön palkalla? Onko ala sellainen, että töitä riittää ikääntyessäkin, että voisi vaihtas paikkaa? Onko anemia parantunut eikä kipuja?

Vierailija
5/7 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

kerro hänelle tuo sama mitä tänne kirjoitit mutta yksityiskohtaisemmin

Vierailija
6/7 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro tuo mitä tännekin kirjoitit, mutta tarkemmin ja laajemmin. Jos sinusta tuntuu, että tuo työ on se mikä eniten ahdistaa (kuten tuosta tekstistä tuli kuva) niin kerro, että et jaksa enää noin fyysistä työtä etkä tiedä mitä tehdä. Työn miettiminen vie kaiken ilon elämästä.

Kyllä sinä tiedät miksi olet ajan varannut niin löydät oikeat sanat. Tsemppiä!

Vierailija
7/7 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensikäynnillä ei vielä kovin paljon aleta ongelmia avata. Jotain kuitenkin jotta tullaan tutuiksi ja hoitava henkilö saa kuvan kuka ja minkälainen olet.

Käynnit on pääasiassa juttelua, kerrot sen verran kun sillä kertaa jaksat, mitään elämäntarinaa ei tarvitse alkaa heti selittää.  Ammattihenkilö osaa asettaa oikeanlaisia kysymyksiä joista ei aina edes huomaa että niillä haetaan jotain.  Jännnittää ja stressata ei kannata, se ei ainakaan edistä terapian edistymistä eikä myöskään salailla ja vääristellä asioita.

Pääasia että tunnet olosi niin turvalliseski että uskallat avata huoliasi.  Ammattitaitoinen terapeutti ei todellakaan syyllistä, eikä anna suoria neuvoja, ratkaisut sinun pitää löytää itse.  Hän toimii ikäänkuin oppaana matkalla, sinä teet havaintoja itsestäsi ja löydät uusia näkökulmia ja ratkaisuja.

Älä pelästy vaikka hyvin todennäköisesti voit huonosti käynnin jälkeen. Se merkitsee sitä että jotain on lähtenyt liikkeelle mielessäsi, mieli prosessoi asioita.  On paljon mitä työnnämme pois kun emme halua tietää tai muistaa, ja terapiassa ne nousevat esiin käsiteltäviksi. Se on paranemisen tie vaikka väälillä raskas.

Tuloksia ei kannata odottaa hetkessä,  mutta tulet huomaamaan että  asioita avatuu uudella tavalla jos otat itse aktiivisesti osaa prosessiin etkä torju.

Rohkeutta sinulle,  olen matkalla samanlaisella tiellä omien ongelmieni kanssa.  :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kahdeksan