Ymmärtääkö joku Jungin arkkityypit?
Onko jokaisella ihmisellä oma arkkityyppi vai kaikilla kaikki? Jos kaikilla kaikki, niinnvaihteleeko ne randomisti vai kehittyykö ihminen toisesta toiseen, tietyssä järjestyksessä?
Kommentit (31)
Vierailija kirjoitti:
Täyttä pähkäiltyä huuhaata.
Carl Jung ei kyllä ole huuhaa-tyyppi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täyttä pähkäiltyä huuhaata.
Carl Jung ei kyllä ole huuhaa-tyyppi.
Ainakin fiksumpi kuin Freud.
Mbti on helpompi ymmärtää ja perustuu jungiin.
Kaikissa on kaikki ja painotus vaihtelee fiilispohjalta.
Vähän kuin horoskoopit, joista kaikki tunnistaa itsensä.
En kysy nyt mbti:stä, vaan Jungin arkkityypeistä. Ymmärtääkseni ne eivät ole luonnekuvauksia eikä horoskooppisia, mutta siihen oma ymmärrykseni loppuu. Jotenkin vaikea ymmärtää.
ap
Vierailija kirjoitti:
En kysy nyt mbti:stä, vaan Jungin arkkityypeistä. Ymmärtääkseni ne eivät ole luonnekuvauksia eikä horoskooppisia, mutta siihen oma ymmärrykseni loppuu. Jotenkin vaikea ymmärtää.
ap
Mä ymmärrän sen mbtin kautta. Itse on ego eli se mbti mitä edustat eli ne kognitiiviset funktiot joita käytät pääasiallisesti (4/8). Varjo on ne toiset 4, joka aktivoituu jos ego ei pärjää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
apMä ymmärrän sen mbtin kautta. Itse on ego eli se mbti mitä edustat eli ne kognitiiviset funktiot joita käytät pääasiallisesti (4/8). Varjo on ne toiset 4, joka aktivoituu jos ego ei pärjää.
Olen infp. Muistaakseni varjoni on entj. Mutta eihän tuo ole jungilainen arkkityyppi, vaan varjo.
ap
Vierailija kirjoitti:
ap
Ei ne ole luonnekuvauksia, vaan arkkityyppejä joita kaikkia löytyy kaikista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
apEi ne ole luonnekuvauksia, vaan arkkityyppejä joita kaikkia löytyy kaikista.
hmmm. Miten mbti ja nämä sitten korreloivat keskenään?
Ruler
Creator/Artist
Sage
Innocent
Explorer
Rebel
Hero
Wizard
Jester
Everyman
Lover
Arkkityyppi on vaikka tietty käyttäytymistapa tietyssä asemassa. Lääkäri käyttäytyy kuin lääkäri ja Stubb ei kuulemma sovi pressan arkkityyppiin eli ei aina toimi kuin presidentiltä odotetaan.
Kryptidit ja olennot onkin sitten oma juttunsa. Ellei mielemme luo myös jotain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
apMä ymmärrän sen mbtin kautta. Itse on ego eli se mbti mitä edustat eli ne kognitiiviset funktiot joita käytät pääasiallisesti (4/8). Varjo on ne toiset 4, joka aktivoituu jos ego ei pärjää.
Olen infp. Muistaakseni varjoni on entj. Mutta eihän tuo ole jungilainen arkkityyppi, vaan varjo.ap
Infp varjo on enfj. Jungin arkkityypit on itse, varjo, anima ja animus tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
hmmm. Miten mbti ja nämä sitten korreloivat keskenään?Ruler
Creator/Artist
Sage
Innocent
Explorer
Rebel
Hero
Wizard
Jester
Everyman
Lover
MBTI-malli karikatyyrimallina varmasti sopii karikatyyreille. Ihmisille huonommin. Arkkityypit ovat vähän kuin Tarot-pakan hovikortteja. Niistä jokaisesta voi jokainen löytää jotain omia piirteitään tai toimintatapojaan tiippuen tilanteesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen infp. Muistaakseni varjoni on entj. Mutta eihän tuo ole jungilainen arkkityyppi, vaan varjo.ap
Infp varjo on enfj. Jungin arkkityypit on itse, varjo, anima ja animus tms.
no mitä nämä sitten ovat?
https://conorneill.com/2018/04/21/understanding-personality-the-12-jung…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
hmmm. Miten mbti ja nämä sitten korreloivat keskenään?Ruler
Creator/Artist
Sage
Innocent
Explorer
Rebel
Hero
Wizard
Jester
Everyman
Lover
MBTI-malli karikatyyrimallina varmasti sopii karikatyyreille. Ihmisille huonommin. Arkkityypit ovat vähän kuin Tarot-pakan hovikortteja. Niistä jokaisesta voi jokainen löytää jotain omia piirteitään tai toimintata
minun käsittääkse nämä arkkityypit eivät ole karikatyyrejä, mutta tätähän tässä ihmettelen. En ymmärrä. Ap
?