Leikkasin seinässä olevan sähkölaitteen johdon katki rautasilla saksilla. Huh kävi kuolema lähellä.
En edes älynnyt, että missä vaarassa olen. Älkää ikinä tehkö.
Eli totesin johdon olevan huono ja pistin saksilla niks naks katki, vaikka tv oli seinässä ja päällä.
Näin, kuinka sähkö välähti ja tunsin saksissa pienen värinänkin.
Olin ymmälläni. Mies sanoi, että tuossa olisi voinut käydä todella huonosti jos ei olisi ollut sitä muuntaja järjestelmää joka suojaa sähköiskulta. Joku virta katkaisia.
Muuten olisin kuollut. Nyt vasta tajusin. Sen ajatellut yhtään, kun aloin katkasemaan johtoa.
Kommentit (63)
Ilmeisimmin tässä on kyse vain meidän hallituksemme ja Purran toimista.
Vaatii todella huonoa tuuria, jos verkkovirran sähköiskusta kuolee. Jos isku tulee vain yhteen käteen, niin sehän lyö vain siihen käteen.
Vierailija kirjoitti:
Edelliseen viitaten tämä kuvaus iskee tajuntaan kun on leikannut asioita jotka oikeasti vain tuottavat tuhoa eli on ostettava uusi tv tai vietävä se korjauksille joka tulee kalliimmaksi aivan täysin kuten hallituksemme ja Purran toimet !! ^
Mikä oli se tavoite mihin leikkaamisella pyrittiin? Miten se sähkölaite on nyt parempi, kun johto on katkaistu?
Vierailija kirjoitti:
Harvemmin verkkovirrasta saatuun sähköiskuun taitaa kuitenkaan kuolla.
Eihän lintukaan kuole vaikka istuu langalla. Sähkön pitää mennä läpi maihin jotta on vaarallista.
Vierailija kirjoitti:
Älä nyt ihan kaikkea usko. Ihan täyttä tuubaa olet varaavista komponenteista lukenut. Mutta älkää koskaan leikelkö itse mitään johtoja.
Kyllä wanhan ajan kuvaputkitelkkareissa oli isoja jännitteitä varautuneena.
Vierailija kirjoitti:
Vaatii todella huonoa tuuria, jos verkkovirran sähköiskusta kuolee. Jos isku tulee vain yhteen käteen, niin sehän lyö vain siihen käteen.
Vikavirta suoja normaalisti kyllä suojaa mutta tässä tapauksessa, kyseessä ilmeisesti kumminkin on ollut että sulake on palanut / automaati sulake napsahtanut pois päältä.
Suuri riski jos vanhempi rakennus ja sähköjärjestelmä .. ihminen on kokonaisuudessaan vastus ja mihin koskettaa sitä kautta kulkee virtakin kokonaan eli kädellä koskettaa ja maadoittuu jaloilla lattian kautta maahan = virta kulkee koko elimistön läpi käsi / jalat menee suurimmaksi osaksi jopa sydämen läpi johtuen ihmisen veri johtaa kohtuullisen hyvin sähköä verraten muihin elimistön osiin. Useat ovat kuolleet sähköiskun aiheuttamaan sydämen värinään. Itämaissa sähkökuolemat ovat yleisiä siellä ei ole käytössä vikavirtasuojauksia.
Sen verran armoa aloittajalle, että ihan oikeasti tätähän ei kukaan kerro tai opeta missään. Taisin olla 18-vuotias, kun kaverini kertoi, ettei pistorasiaan kannata työntää mitään, tai saa kuolettavan sähköiskun. Ei mulle oltu sitä kotona kerrottu, ei koulussa.
Olin aidosti järkyttynyt tästä tiedosta, ja muistelin tilanteita kun lapsena olin tökkinyt pistorasian reikää jollain, kun se pieni reikähän (joita on kaksi) peittyy ja sulkeutuu itsestään, kun sieltä ottaa laitteen pistokkeen pois. Sitä mekanismia tutkin. Olin myös mm pyyhkinyt pölyjä ja suihkuttanut siivousainetta sinne.
Vierailija kirjoitti:
Mikä oli se tavoite mihin leikkaamisella pyrittiin? Miten se sähkölaite on nyt parempi, kun johto on katkaistu?
Sähkölasku on nyt pienempi, joten leikkaus toimi.
Ajattelitko että se johto paranee siitä jotenkin kun leikkaa sen saksilla poikki?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikai kukaan ole noin tyhmä, että menee edes koittamaan tollasta.
No minä olin. Tuli joku oikosulku omiin aivoihin.
Ap
Onko jotenkin normaalia hakea nimenomaan sakset ja alkaa nimenomaan leikata poikki, kun näkee huonokuntoisen johdon? Entä muu huonokuntoinen tavara? Esim huono kulunut sohvanjalka, lekalla täräytät siihen? Kulahtanut verho ikkunassa, saksilla menox? Tahra jämähtänyt pöydän pintaan, piirrät siihen mustekynällä päälle? Eli mikä oli tuon johdon katkaisemisen TAVOITE?
Siis vaikka se johto olisi seinästä irti, niin mitä se poikki leikkaaminen edesauttaa?
Vierailija kirjoitti:
Riikka, nyt ne sakset pois!
Jos se oli Petteri, joka ei muuta keksinyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikai kukaan ole noin tyhmä, että menee edes koittamaan tollasta.
No minä olin. Tuli joku oikosulku omiin aivoihin.
Ap
Milloin se oikosulku on tullut? Syntyessä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisiko johdon katkaista turvallisesti muovisilla saksilla?
Ennemmin jollain sivuleikkureilla. Kun johto on irrotettu seinästä ja annettu olla vaikka yön yli irrotettuna. Sähkömiehen työkaluissa on eristeet jotka suojaa sähköiskulta.
Miten johdon voi katkaista turvallisesti, kun sitä ei ole irroitettu seinästä ja siellä kulkee sähkö?
Miksi johto ylipäänsä pitäisi katkaista, olipa se seinässä tai ei?
Vierailija kirjoitti:
Riikka, nyt ne sakset pois!
Hiljaa, Riikka saa tästä idean leikata kansalaisten sähköstä. nyt kannattaa jannittää.
Vierailija kirjoitti:
Tukesin mukaan jokainen saa leikata sähköjohdon.
Jokaiselle sähkönkäyttäjälle sallittuja korjaus- ja asennustöitä
Sähkölaitteen rikkoontuneen yksivaiheisen liitäntäjohdon ja pistotulpan vaihto
3. Mitä tehdään ennen sähkötöiden alkua?
Tee aina sähkölaitteisiin kohdistuvat työt jännitteettöminä. Ennen töiden alkua sähkö on katkaistava joko pääkytkimellä, poistamalla sulake/sulakkeet tai katkaisemalla sähköt johdonsuojakatkaisimella ko. sähköpiiristä tai irrottamalla sähkölaitteen pistotulppa pistorasiasta. Varmista sitten työkohteen jännitteettömyys esim. jännitteenkoettimella, yleismittarilla tai kokeilemalla toimivaa sähkölaitetta pistorasiassa. Ennen kuin kokeilet jännitteettömyyttä jollain välineellä, tarkista että kyseinen väline tai laite varmasti toimii. Varmista myös, ettei kukaan pääse kytkemään sähköä työkohteeseen. Käytä sähkötöissä kunnollisia työkalu
Missä tässä lukee, että sähköjohto katkaistaan?
Vierailija kirjoitti:
Varmaan Riikan versio siitä, että kohdistuu ne leikkaukset johtoonkin eikä vain duunareihin.
Vierailija kirjoitti:
Sen verran armoa aloittajalle, että ihan oikeasti tätähän ei kukaan kerro tai opeta missään. Taisin olla 18-vuotias, kun kaverini kertoi, ettei pistorasiaan kannata työntää mitään, tai saa kuolettavan sähköiskun. Ei mulle oltu sitä kotona kerrottu, ei koulussa.
Olin aidosti järkyttynyt tästä tiedosta, ja muistelin tilanteita kun lapsena olin tökkinyt pistorasian reikää jollain, kun se pieni reikähän (joita on kaksi) peittyy ja sulkeutuu itsestään, kun sieltä ottaa laitteen pistokkeen pois. Sitä mekanismia tutkin. Olin myös mm pyyhkinyt pölyjä ja suihkuttanut siivousainetta sinne.
Niille, joilla on normaali kotikasvatus, se kyllä kerrotaan. Tai sitten mulla oli vaan tosi hyvä kotikasvatus...
Mitähän muuta sulle on jätetty kertomatta? Hellan levylle ei kannata laittaa kättä, kun levy on päällä? Veteen voi hukkua, katolta putoamisessa voi myös käydä hassusti.
En tajua miksi tekisit noin ylipäätään. Jos toteat että johto on huono, miksi leikkaisit sen poikki? Aioitko jotenkin korjata johdon?