Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Leikkasin seinässä olevan sähkölaitteen johdon katki rautasilla saksilla. Huh kävi kuolema lähellä.

Vierailija
24.08.2024 |

En edes älynnyt, että missä vaarassa olen. Älkää ikinä tehkö.

Eli totesin johdon olevan huono ja pistin saksilla niks naks katki, vaikka tv oli seinässä ja päällä.

Näin, kuinka sähkö välähti ja tunsin saksissa pienen värinänkin. 

Olin ymmälläni. Mies sanoi, että tuossa olisi voinut käydä todella huonosti jos ei olisi ollut sitä muuntaja järjestelmää joka suojaa sähköiskulta. Joku virta katkaisia.

Muuten olisin kuollut. Nyt vasta tajusin. Sen ajatellut yhtään, kun aloin katkasemaan johtoa.

Kommentit (63)

Vierailija
21/63 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisiko johdon katkaista turvallisesti muovisilla saksilla?

Ennemmin jollain sivuleikkureilla. Kun johto on irrotettu seinästä ja annettu olla vaikka yön yli irrotettuna. Sähkömiehen työkaluissa on eristeet jotka suojaa sähköiskulta.

Miten johdon voi katkaista turvallisesti, kun sitä ei ole irroitettu seinästä ja siellä kulkee sähkö?

Vierailija
22/63 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennemmin jollain sivuleikkureilla. Kun johto on irrotettu seinästä ja annettu olla vaikka yön yli irrotettuna. Sähkömiehen työkaluissa on eristeet jotka suojaa sähköiskulta.

Miten johdon voi katkaista turvallisesti, kun sitä ei ole irroitettu seinästä ja siellä kulkee sähkö?

Lue sähkölakia saako maallikko katkaista johtoa. En muista ulkoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/63 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä vittua yön yli? Silloinko se sähkö tyhjenee siitä johdosta? 😂😂💩

Minä en tiedä miten laite on suunniteltu. Tuo on yleisohje. Siellä sisällä on tappavia komponentteja jotka säilyttää varauksen vielä viikkojenkin jälkeen. Vanha elektroniikka ei ole mitään lasten leluja. Jos osaat itse purkaa sen jännitteen niin tiedät miten toimia ilman vauva keskustelua.

Älä nyt ihan kaikkea usko. Ihan täyttä tuubaa olet varaavista komponenteista lukenut. Mutta älkää koskaan leikelkö itse mitään johtoja. 

T. Sähkäri

Vierailija
24/63 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

0/5

Vierailija
25/63 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tukesin mukaan jokainen saa leikata sähköjohdon.

Jokaiselle sähkönkäyttäjälle sallittuja korjaus- ja asennustöitä

Sähkölaitteen rikkoontuneen yksivaiheisen liitäntäjohdon ja pistotulpan vaihto

3. Mitä tehdään ennen sähkötöiden alkua?

Tee aina sähkölaitteisiin kohdistuvat työt jännitteettöminä. Ennen töiden alkua sähkö on katkaistava joko pääkytkimellä, poistamalla sulake/sulakkeet tai katkaisemalla sähköt johdonsuojakatkaisimella ko. sähköpiiristä tai irrottamalla sähkölaitteen pistotulppa pistorasiasta. Varmista sitten työkohteen jännitteettömyys esim. jännitteenkoettimella, yleismittarilla tai kokeilemalla toimivaa sähkölaitetta pistorasiassa. Ennen kuin kokeilet jännitteettömyyttä jollain välineellä, tarkista että kyseinen väline tai laite varmasti toimii. Varmista myös, ettei kukaan pääse kytkemään sähköä työkohteeseen. Käytä sähkötöissä kunnollisia työkaluja.

https://tukes.fi/kodin-sahkoturvallisuus/mita-sahkotoita-saan-tehda-itse

Vierailija
26/63 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en tiedä miten laite on suunniteltu. Tuo on yleisohje. Siellä sisällä on tappavia komponentteja jotka säilyttää varauksen vielä viikkojenkin jälkeen. Vanha elektroniikka ei ole mitään lasten leluja. Jos osaat itse purkaa sen jännitteen niin tiedät miten toimia ilman vauva keskustelua.

Älä nyt ihan kaikkea usko. Ihan täyttä tuubaa olet vara

Ai väität sähkömiehenä, ettei sähköturvallisuudella ole väliä. Kaikki saa avata ja koskea laitteen sisälle. Sinun luvat tulisi tarkistaa.

Vierailija
27/63 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä leikkasin pensasleikkurin jatkojohdon vahingossa poikki sillä pensasleikkurilla. Eipä siinä mitään, vikavirtasuoja laukesi ja korjasin sitten sen johdon.

Vierailija
28/63 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka vanhat sakset sulla oikein on? Fiskarsin saksissa kuitenkin se muovi päällä, ettei pahasti satu.

Vierailija
29/63 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikai kukaan ole noin tyhmä, että menee edes koittamaan tollasta.

Kaveri joskus pari kymmentä vuotta sitten kokeili jotain samantapaista, taisi olla jatkojohto jossa ei ollut mitään laitteita kiinni. Sitä en muista, miten oli tuohon tapahtumaan päätynyt mutta näin kuitenkin kertoi, enkä ymmärrä miksi olisi valehdellut.

Vierailija
30/63 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin jättänyt juottimen päälle ja poistunut. Juotin oli polttanut oman virtajohdon ja sulake laukesi. Laitoin sähköteippiä päälle. On muutenkin vaarallinen juotin, tippuu itsestään siitä telineestä. Tällänen, mutta sininen:

https://www.verkkokauppa.com/fi/product/144113/Statt-ZD-99-juotosasema-…

Vierailija
31/63 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla menee nähtävästi melko huonosti, kun itsarihalua löytyy melko paljon. Onnea uuteen yritykseen.

Vierailija
32/63 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olitko kuparivarkaissa???

Vierailija
33/63 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

80-luvulla perheenisä naapurissa kuoli sähköiskuun ja sydän pysähtyi. Siis korjasi jostain syystä pientä kodinkonetta niin että oli kiinni pistorasiassa. Jota siis ei saa tehdä missään nimessä.

Vierailija
34/63 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvemmin verkkovirrasta saatuun sähköiskuun taitaa kuitenkaan kuolla. 

Vierailija
35/63 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Youtubessa oli ennen video jossa naula sähkötaulussa. Sulake paukkui niin usein, että käyttivät naulaa. Oli suomessa kuvattu jonkun autonasentajien.

Vierailija
36/63 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä nyt ihan kaikkea usko. Ihan täyttä tuubaa olet vara

Saa nistä vaikka olis irti pöydällä. itse saanut kunnon sätkyt telkkarin virtalähteen piirilevystä

Vierailija
37/63 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko sattumoisin sairaanhoitaja? Tiedän muutaman niistä, joilta irtoaa yhtä hyviä ideoita 😱

Vierailija
38/63 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harvemmin verkkovirrasta saatuun sähköiskuun taitaa kuitenkaan kuolla. 

Juu ei tietenkään. Kannattaa testata tunkemalla sukkapuikot pistorasiaan (HC sarkasmia=älkää nyt h****tissä menkö kokeilemaan).

Vierailija
39/63 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

harvinaista tyhmempi nainen

". Joku virta katkaisia."

se kirjoitetaan. "joku virtakatkaisija"

Vierailija
40/63 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten huomasin, että koko ajan oli ollut kakka myös housussa ja paita nurinpäin päällä. Ap