Minusta "missä muruseni on" kertoo äidin tusjasta, jonka lapsi on kadonnut
Lapsi ja äiti voivat olla minkä ikäisiä vaan. Mutta lapsi on poissa, ja äitin suru valtava.
Olen itkenyt kun kuuntelen sitä.
Joku muu voi nähdä biisin perusparisuhdeballadina, minä näen paljon vahvempana ja synkempänä sen rakkauden tuskan mikä siinä on, se on selvästi äiti joka miettii alati, missä hänen murusensa on.
Kommentit (24)
Mä olen aina ymmärtänyt biisin niin, että rakastettu on jollain tapaa kadonnut ja hänen kohtalonsa on epäselvä. Laulaja toivoo tämän olevan elossa ja heidän vielä löytävän toisensa, mutta varma ei voi olla.
Mihin se tusjan lapsi katosi?
Sanajärjestyksellä on väliä.
Vierailija kirjoitti:
Mihin se tusjan lapsi katosi?
Sanajärjestyksellä on väliä.
Miten tuon voisi paremmin sanoa? Ei se joka välttämättä aina viittaa juuri edelliseen sanaan.
Minusta "missä muruseni on" kertoo äidin, jonka lapsi on kadonnut tuskasta. EI
tuskasta äidin, jonka... EI
Minäkin olen mieltänyt biisin kertovan jostain menetetystä rakkaasta, on se sitten lapsi tai lemmikki. *Ilma jota hengitämme samaa ilmaa on ja jalkojemme alla sama maa * on vain laulajan toive siitä, että asiat olisivat kuten ennen. Hänhän toivoo tähdenlennolta ja odottaa tuulta asian kertomaan. Lopun tuskainen, viimeinen huuto kertoo, että laulaja tietää kaiken olevan vain toivetta. Joksikin miehen perään ruikuttamiseksi en miellä tätä ollenkaan, vaikka se Mariskan tietäen varsin todennäköistä olisikin. Mutta niinhän se on, että runoista jokainen tekee omat tulkintansa, se ei ole enää kirjoittajan määriteltävissä.
J. Karjalaisen Villejä lupiineja: vaikkapa liikenneonnettomuudessa pahasta loukkaantunut ja liikuntakyvynsä menettänyt, sängyssä paketoituneena makaava ja lääkkeistä suunnattoman väsynyt potilas lääkehoureissaan muistelee lapsuutensa kesämaisemaa, leikkejä niityillä, juoksuja poluilla, lupiineja, siitepölyjä. Välillä hän havahtuu todellisuuteen ja näkee että 'suuret punaiset ruusut on joku tuonut huoneeseen, vielä olen kovin väsynyt mies, vaivun uneen uudelleen' ja unessa hän taas juoksee vapaana. Ja ihan sama, mitä J. on tarkoittanut sanoituksella! Noin minä sen ymmärrän.