Mikä on perhetyttö?
Tuosta toisessa ketjussa oli sana perhetyttö. Kuka tai mikä on perhetyttö? Viitataanko tässä omiin biologisiin vanhempiin tai adoptiovanhempiin alaikäisenä? Olisi kiva jos kerrottaisiin, mikä se perhetyttö on eikä jätettäisi vastaamatta kysymykseen. Jos ei muuten osaa vastata niin kertokaa kuinka perhetyttö elää.
Kommentit (54)
Perhetyttö sopisi kiltille miehelle kumppaniksi.
Vierailija kirjoitti:
Tyttö sopii kumppaniksi vain pojalle. Puhe on kotona asuvista nuorista.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä olen kuullut perhetyttö-termiä käytettävän. Sanoisin, että se on sellainen, joka teininäkin viihtyi vanhempien kanssa kotona ja harrasti juuri sellaisia "hyviä" harrastuksia, kuten sitä pianonsoittoa, ei välttämättä juuri eliittiharrastuksia, myös vaikka jotain suunnistusta tms. tervehenkistä, eli en näe tässä termissä sitä, että olisi vain paremman luokan juttu. Ja varmaan myös kova kuri ollut, eli todennäköisesti remmistä tullut, jos ei ole totellut vanhempia.
Meidän perheessä oli kova kuri. Sain lapsena piiskaa itkemisestä ja nauramisesta. Olin kiltti, en tehnyt mitään tuhmaa enkä unissanikaan olisi sanonut mistään vanhemmille vastaan, en todellakaan olisi uskaltanut. Piiskaamiseen ei tarvinnut olla uhmakas.
Vierailija kirjoitti:
Eikö sitten esimerkiksi työväentaustaisen perheen lukutoukkatyttö voinut koskaan olla perhetyttö? Noihin harrastuksiinko se kompastui? Olihan TUL:n alaisilla seuroilla paljon ihan kunnon ja notkeuden ylläpitämiseen tarkoitettua urheiluseuratoimintaa voimistelun muodossa. Tietenkään se ei ollut niin glamoröösiä kun jumpattiin yleensä ihan tavallinen puuvillainen T-paita päällä ja verkkarit tai urheilushortsit jalassa. Monesti sai halvalla sellaiset kun oli urheiluseuran jäsen.
On perhetyttö voinut olla myös työväentaustaisesta kodista , mutta kodin on pitänyt olla kunnollinen, ei viinan kanssa läträämistä tai muuten pahaksuttavaa elämää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö sitten esimerkiksi työväentaustaisen perheen lukutoukkatyttö voinut koskaan olla perhetyttö? Noihin harrastuksiinko se kompastui? Olihan TUL:n alaisilla seuroilla paljon ihan kunnon ja notkeuden ylläpitämiseen tarkoitettua urheiluseuratoimintaa voimistelun muodossa. Tietenkään se ei ollut niin glamoröösiä kun jumpattiin yleensä ihan tavallinen puuvillainen T-paita päällä ja verkkarit tai urheilushortsit jalassa. Monesti sai halvalla sellaiset kun oli urheiluseuran jäsen.
On perhetyttö voinut olla myös työväentaustaisesta kodista , mutta kodin on pitänyt olla kunnollinen, ei viinan kanssa läträämistä tai muuten pahaksuttavaa elämää.
Kodin piti olla sivistynyt ja kulturelli, ei mikään autourheilua seuraava perhe.
Ei lävistyksiä, ei tatskoja eikä sateenkaaritukkaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei lävistyksiä, ei tatskoja eikä sateenkaaritukkaa.
Kyllä siellä vaatteiden alla on voinut olla napakoru ja pieni tatuointi. Eihän ne näkyneet kenellekään.
Jaa, enpäs ole itsekään kuullut termiä aikaisemmin, mutta olen tainnut olla tuollainen perhetyttö. Liekö sitten hyvä vai huono juttu.
Työväentaustaisista kodeista tuli harvemmin perhetyttöjä, useammin kaupungilla luuhaavia, tupakoivia ja kiroilevia fritsukaulaisia raggareita.
Olen perhetyttö fansis eli isi maksaa ja minä näytän :) IHQuu saada paljon isien rahoja
Päätalon kirjoissa ensimmäistä vaimoa Lainaa kuvataan perhetytöksi, ja työläisperheestä hän oli.
Ei niitä perhetyttöjä ole jos normaali nuori. Oma tahto, omat ajatukset, kiltteys e i ole hyve.
Vierailija kirjoitti:
Työväentaustaisista kodeista tuli harvemmin perhetyttöjä, useammin kaupungilla luuhaavia, tupakoivia ja kiroilevia fritsukaulaisia raggareita.
Näin se meidän koulussa oli ja lukioon niistä ei jatkanut kukaan. Menivätkö amiksen suurkeittiölinjalle, se ei minulle koskaan selvinnyt eikä niin väliäkään...
Kun puhutaan omasta tai sukulaisen kiltistä tytöstä, käytetään sanaa perhetyttö. Kun kuolataan jonkun toisen kiltin tytön perään, käytetään sanaa naapurintyttö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyttö sopii kumppaniksi vain pojalle. Puhe on kotona asuvista nuorista.
Kiltin miehen pitäisi siis katsella perhetyttönaisia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä olen kuullut perhetyttö-termiä käytettävän. Sanoisin, että se on sellainen, joka teininäkin viihtyi vanhempien kanssa kotona ja harrasti juuri sellaisia "hyviä" harrastuksia, kuten sitä pianonsoittoa, ei välttämättä juuri eliittiharrastuksia, myös vaikka jotain suunnistusta tms. tervehenkistä, eli en näe tässä termissä sitä, että olisi vain paremman luokan juttu. Ja varmaan myös kova kuri ollut, eli todennäköisesti remmistä tullut, jos ei ole totellut vanhempia.
Ei tuota termiä kyllä kuule nykypäivänä.
no kas kun nykypäivänä ei ole enää perhetyttöjä. Kyllä se sunkin Adalmiina-Nesquickin juo ja polttaa bilvee, jossei muuten niin salaa.
Kuulostaa h*lvetin tylsältä elämältä. Ehkä roolitus tähtää johonkin. Monesti nämä eri nimikkeet tytöille ja naisille, ovat lähtöisin miesten arvomaailmasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhanaikainen sana, joka on tarkoittanut hiljaista, kilttiä, vanhempiensa tahtoon taipuvaa lähes aikuista, koulua käyvää tyttöä, joka ei lähde iltaisin ulos kavereiden kanssa vaan pysyy kotona vanhempien kanssa, ei tietenkään juo alkoholia eikä tietenkään polta tupakkaa. Nykyään sanaa ei käytetä eikä tarvita.
Miten niin ei tarvita, voiko vihervassu selittää tarkemmin?
Ei tarvi vassutella. Ei kai kukaan halua oman lapsensa kasvavan muiden tahdosta riippuvaiseksi hissukaksi? Siinähän voi päätyä vaikka kuinka sairaisiin ihmissuhteisiin tai elämään jotain muuta kuin itselleen mieluista elämää.
Luulen tunnistavani muutaman tällaisen omalta ala-asteen lopulta siitä, että niiden äidit ylihuolehti niiden vaatteista vielä silloin kun muilla oli jo nuorten vaatteita ja enemmän omaa valintaa. Olivat alkusyksyllä ekat, joilla pipot ja käsineet, talvella aina toppahousut, sateella kumisaappaat ja sadevaatteet jne. Sisävaatteet jotin kangashousua ja villapaitaa, hiukset letillä tai muuten nätisti, ei mitää meikkejä.
Eikä tässä mitään pahaa, mutta juuri ne kiltit hyvästä perheestä tulevat perhetytöt erottui myös ihan ulkoisesti.