Tanssikurssilla otettiin videota someen ja nyt mieheni ei enää lähde mukaan!
Kävimme tanssikurssilla ja yllätyimme, että vetäjät kuvasivat meitä aloittelijoita ja laittoivat videon nettiin. Muutenkin jännitti lähteä kursseille ja nyt hävettää, koska "kompurointimme" on kaiken kansan nähtävillä. Miehelleni oli kuittailtu töissä, että "kanki kaikkonen". Harmittaa, kun olin saanut hänet viimein houkuteltua kursseille ja nyt näin. Ei lähde toista kertaa. Huomasin, että tuo kurssin vetäjä laittaa joka tunnista videoita. Onko se normaalia? Olisi mukavampaa ottaa niitä tanssin ensiaskeleita ihan omassa rauhassa, eikä koko kansan töllöteltävänä.
Kommentit (59)
Vierailija kirjoitti:
Julkisella paikalla saa kuvata, löysin tiedon.
-Mutta onko se julkinen, jos sisäänpääsystä pitää maksaa?Oletteko törmänneet vastaavaan?
Siis että jossain tanssikurssilla tai jumppatunnilla kuvataan somevideoita?ap
Julkinen on julkinen paikka jos sinne saa kuka tahansa kävellä sisään: "Kaikille avoin tila, johon kuka tahansa voi mennä lupaa kysymättä"
Suljetussa tilassa oleva tanssitunti ei ole julkinen paikka koska sisäänpääsystä pitää maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi annoitte luvan kuvata? Olin yhdellä alkeiskurssilla ja sanoin heti ettei minua saa kuvata. Eikä sitten kuvattu.
Eikö oletus ole niin päin, että lupaa kysyy kuvaaja? Ei niin että kuvauksen kohteeksi haluamattaan joutuvan pitäisi osata ennakoiden kieltää.
Tämän vuoksi minultakin jää juuri paritanssit väliin. Olisin kiinnostunut kursseista ja leireistä. En kuitenkaan niin paljoa, että haluaisin esiintyä somevideolla. En itsekään julkaise mitään kuvia tai videoita someen itsestäni tai läheisistäni, niin miksi antaisin muiden julkaista kun olen harrastamassa.
Kysyinkin tästä kuvaamista kerran ja vastaus oli, että on hyvä, jotta mahdolliset asiakkaat näkevät, että eivät ne muutkaan osaa vielä ja tyylejä on monia, niin kynnys on matalampi lähteä kokeilemaan. Että sellainen markkinointikikka!
^ Todellakin joo madaltaa kynnystä kun voi päätyä esimerkkipelleksi....
Itseäni ärsyttää suunnattomasti, kun olen joskus huomannut teinityttöjen kuvaavan ihan vaan jotakuta supermarketissa. Yleensä joko ylipainoista, tai vanhaa, tai rumaa tms..kai se menee hupivideoksi heille? Tässäkin vanhemmille hieman valistettavaa.
Kännykkä kielto ostoskeskuksiiin?
Minä olen vanha, lihava ja ruma. Ei siis asiaa ainakaan tanssikursseille tai ostoskeskukseen, jos ei halua pilkkavideolle. Kyllä sitä jo huomaa, että nuoret, hoikat kauniit vievät positiivisen huomion ja itselle naureskellaan vaikkapa uimahallissa. Siellä ei sentään saa kuvata, joten tuijottelu on vain hetkellistä.
Kävin taannoin tanssitunnilla pitkästä aikaa ja sama juttu sielläkin, yhtäkkiä piti ottaa video vaikkei tanssia oltu vielä edes hiottu kunnolla. Eikä minua edes kiinnosta niin paljon se oliko se hyvin tanssittu vai ei, en vain ylipäätään halua olla somessa koska sellaisen valinnan olen tehnyt.
Nykyaika on paskaa, mitään ei voi tehdä jos sitä ei tuputeta kaikkien nähtäväksi. Ihmiset ovat mainoksia.
Todella outoa että osallistujille ei selkeästi kerrottu että kuvatut videot menevät someen kaikkien nähtäviksi. Vaikka osallistujat huomasivat että heitä kuvataan, niin videothan olisivat voineet olla vain opettajan käyttöön että voi jälkeenpäiin tarkistaa edistymistä yms. Julkaisuun olisi pitänyt kysyä lupa.
Kun veimme kissamme kissahoitolaan loman ajaksi ja allekirjoitimme monisivuisen sopimuksen, siellä oli kohta jossa kerrottiin että hoitolassa otetaan videoita ja kuvia hoitokissoista ja näitä julkaistaan hoitolan Facebookissa ja IG:ssä. Piti vastata selkeään kysymykseen "Annan suostumukseni että kissani kuvia saa käyttää yrityksen somessa", rasti ruutuun kylllä tai ei.
Jos jopa kissan yksityisyyttä suojellaan niin on se kumma että ihmisen voi laittaa pilkattavaksi!
Tämä on nykyisin valitettavan yleistä! Entinen tuttu on kuntosaliyrittäjä (terveisiä Kymenlaaksoon), ja heidän salillaan on myös erinäköisiä jumppia, tanssia jne. Tuttavuutemme aikana monesti koitti yrityksensä palveluihin innostaa minuakin mukaan, en koskaan mennyt. Syynä se, että ihan joka tunnilta tykitetään kuvia ja videoita someen! Yrittäjä itse varmaan ajattelee, että nämä on hyvää mainosta, mutta itseäni ahdistaa jo pelkkä katsominen. Osa videolla esiintyvistä on mielestäni todella tullut nolatuksi, kun hien määrästä, ilmeestä jne näkee, että kyseessä on aloittelija jolla ei ole enää edes hauskaa.
Olen todella yksityinen ihminen somen suhteen, ja tehnyt siksi periaatepäätöksen, etten halua käydä tällaisissa paikoissa, joissa joutuu itse erikseen kuvaamisen kieltämään ja myös aina varmistamaan, että kieltoa myös noudatetaan. Ainakin omalla kohdallani hyvä mainostustaktiikka on siis kääntynyt tehokkaaksi karkottajaksi. Jos niitä videoita välttämättä haluaa, niin kuvaisivat sitten pelkkiä ohjaajia, kyllä siitäkin saa käsityksen kurssin tai tunnin tyylistä ja laadusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi annoitte luvan kuvata? Olin yhdellä alkeiskurssilla ja sanoin heti ettei minua saa kuvata. Eikä sitten kuvattu.
Eikö oletus ole niin päin, että lupaa kysyy kuvaaja? Ei niin että kuvauksen kohteeksi haluamattaan joutuvan pitäisi osata ennakoiden kieltää.
Niin tietysti, mutta pitää osata älytä myös kieltäytyä, jos sitä lupaa ei kysytä, mutta silti kuvataan.
Tanssitunti ei ole julkinen paikka. Tunnille on ilmoittauduttu ja tunnista on maksettu. Voi olla, että tanssikoulun säännöissä, joita ilmoittautuessaan sitoutuu noudattamaan, on maininta kuvaamisesta tanssitunneilla, mutta omien ryhmäliikkntakokemusteni mukaan yleensä ennen kuvaamisen aloittamista asiasta varoitetaan ja tarjotaan mahdollisuus jäädä pois videolta. On huonoa asiakaspalvelua kuvata asiakkaita "salaa" ja julkaista materiaalia, jota nämä eivät halua julkaistavan. En kuitenkaan usko, että kyse olisi tahallisesta asiakkaiden nolaamisesta vaan siitä, että opettaja ei vain ole tajunnut ihmisten suhtautuvan kuvaamiseen eri tavoin. Jotkut nyt vain ovat sosiaalisesti kömpelöitä. Ottaisin asian puheeksi opettajan kanssa. Jos kukaan ole sanonut opettajalle asiasta, on hän varmastikin siinä uskossa, ettei ketään häiritse. Palautteen antaminen olisi palvelus myös opettajalle itselleen. Asiakkaathan saattavat alkaa äänestää jaloillaan ja jäädä pois kurssilta, ja opettaja ihmettelee, mitä oikein tapahtui.
Jotkut somettajat kuvaavat ihan joka ikisen asian elämästään nettiin. Eivät sitten ymmärrä, että kaikki eivät tee niin ja halua patsastella parrasvaloissa.
Jää täälläkin tanssit väliin tänään tästä syystä.
Mikä tanssikoulu on kyseessä?(Ketju alkaa vaikuttamaan trollaukselta)
Vierailija kirjoitti:
Mikä tanssikoulu on kyseessä?(Ketju alkaa vaikuttamaan trollaukselta)
En tohdi julkaista nimeä, että ei ole julkista panettelua tai jotain. Pitkän linjan kuuluisa tanssikoulu.
ap
Sama mulla. Oksettaa tuo jatkuva some yms ja varsinkin kuvaajat.🤮