Mietin että pitäisikö kertoa yhdelle henkilölle eräs asia
Tämä henkilö, kutsutaan häntä nyt vaikka Mikoksi, on ollut elämässäni jo pitkään. Olemme olleet ystäviä monen vuoden ajan, ja voin sanoa, että hän on yksi läheisimmistä ihmisistä elämässäni. Olemme kokeneet yhdessä monia hyviä ja huonoja hetkiä, ja luottamus välillämme on vahva. Tässä tulee kuitenkin se asia, joka painaa mieltäni. Minulla on ollut jonkin aikaa tiedossani eräs asia, joka koskee Mikkoa. Se ei ole varsinaisesti mikään maailmanloppu tai asia, joka muuttaisi hänen elämäänsä radikaalisti, mutta silti se on merkittävä. Olen kuullut tämän asian erään toisen yhteisen ystävämme kautta, ja kyse on jostain, mitä Mikko ei itse tiedä. Nyt mietin, pitäisikö minun kertoa tämä asia hänelle, vai onko parempi pitää se omana tietonani. Toisaalta ajattelen, että avoimuus ja rehellisyys ovat tärkeitä ystävyyssuhteessa. Jos minä olisin Mikon tilanteessa, haluaisin tietää tämän asian. Voi olla, että Mikko loukkaantuisi siitä, etten kertonut hänelle heti kun sain tietää, ja sitä en tietenkään halua. Toisaalta pelkään, että jos kerron hänelle, se voi aiheuttaa turhaa stressiä tai huolta, enkä halua myöskään rasittaa häntä enempää. Pohdin myös sitä, että mikäli Mikko saa tietää tämän asian myöhemmin, ja huomaa, että minä tiesin siitä jo aiemmin, saattaa hän kokea sen petoksena. Tämä ajatus kalvaa mieltäni eniten. Samaan aikaan kuitenkin pohdin, onko tämä asia sellainen, että minun tehtäväni on ottaa siitä puheeksi, vai olisiko parempi antaa asioiden mennä omalla painollaan. Olen yrittänyt miettiä, mikä olisi Mikolle paras tapa saada tietää tämä asia, jos päädyn kertomaan sen hänelle. Voisinko esimerkiksi odottaa sopivaa hetkeä, vai pitäisikö asia nostaa esille mahdollisimman pian? Ja miten ylipäätään voisin muotoilla asian niin, että Mikko ei ottaisi sitä liian raskaasti? Olen nyt vähän umpikujassa tämän asian kanssa, ja haluaisin kuulla teiltä, miten te näkisitte tilanteeni. Onko parempi olla rehellinen ja kertoa asiasta, vai voisiko olla viisaampaa jättää kertomatta? Miten itse toimisitte tällaisessa tilanteessa? Kaikki näkemykset ja kokemukset ovat tervetulleita, ehkä niistä on apua oman päätökseni tekemisessä.