Vakava traumatisoituminen hoitoalalla toimimisesta
Vasta nyt, kun olen päässyt pois tuosta ympäristöstä, turvalliseen paikkaan niin minulle alkaa valjeta millaisessa helvetissä elin. Kiusaamista, väkivaltaa, tappouhkauksia niin työkavereilta kuin potilailtakin. Alistamista, tietojen pimittämistä, väheksyntää ja ammatillista mollaamista ja alaspainamista.
Tänään minulla on vapaapäivä ja purskahdin sängyssä maatessani itkuun sitä, kuinka hyvä minulla nyt on olla.
Kommentit (59)
Onnea ap ! Tosin voin myöntää että olen kateellinen. Noille jotka täällä ämpyttää jotain niin sanon vaan että kokeilkaa itse, ihan pskaa hommaa. Kukaan täysjärkinen hoivaa mitään kahjoja ja olen siis itse vielä alalla, ei voisi vähempää kiinnostaa ja en ole edes työpaikkani työntekijöistä vähiten motivoitunut. Tätä tehdään ihan vaan tilin takia, laskut ne on maksettava.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä voin joskus kohdata ambulanssinkin tiellä ilman valtavaa muistitulvaa ja tunnekuormaa.
Ap
En ole hoitoalalla mutta kyllä ambulanssin kohtaaminen säikäyttää ja ahdistaa kun se tulee pillit ja vilkut päällä vastaan, sivulta tai takaa. Kaikki pilliautot kuten poliisi- ja paloauton myös ahdistaa.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa ikävältä.
Kuulet tekstin? Käytätkö huumeita?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä voin joskus kohdata ambulanssinkin tiellä ilman valtavaa muistitulvaa ja tunnekuormaa.
Ap
En ole hoitoalalla mutta kyllä ambulanssin kohtaaminen säikäyttää ja ahdistaa kun se tulee pillit ja vilkut päällä vastaan, sivulta tai takaa. Kaikki pilliautot kuten poliisi- ja paloauton myös ahdistaa.
En nyt tarkoita tällaista.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa ikävältä.
Kuulet tekstin? Käytätkö huumeita?
Onpas hassun hauskaa, ihanko ite keksit?
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän tällainen keissi olisi tullut ihan kaikkien tietoisuuteen, jos työpaikassa saisi tappouhkauksia työkavereilta..
Eiköhän tässä asialleen omistautunut, kroonistunut työpaikkakiusaaja taas ymmärtänyt tältäosin tahallaan väärin. Miten on auoitko tänäänkin päätäsi ihan tuplaliksan edestä, vai onko vapaapäivä, että saat vähän levätä?
Ymmärrän. Hoitoalan etiikkaa ja moraalia pitäisi painottaa opinnoissa enemmän. Ei se ole mikään tekosyy kiusata työkavereita tai potilaita koska hierarkia ja vastuu. Itsereflektiotaitojen kehittyminen on myös osa ammatillisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän tällainen keissi olisi tullut ihan kaikkien tietoisuuteen, jos työpaikassa saisi tappouhkauksia työkavereilta..
Ei todellakaan tule. Millä ihminen pystyy toteen näyttämään, että on uhkailtu, jos mitään todisteita uhkailuista ei ole? Harva työpaikkakiusattu jaksaa lähteä taistelemaan, jos todisteena pelkästään oma sana.
Lähihoitajiksi kelpaa työvoimatoimiston mielestä myös ihmiset, jotka eivät kykene huolehtimaan edes itsestään, voitte sitten miettiä, että ovat vastuussa pahimmassa tapauksissa potilaista, jotka ovat täysin puolustuskyvyttömiä.
Lähihoitajat ovat monessa paikassa vastuussa ja tekemisissä myös lääkkeiden kanssa, koska sairaanhoitajapula on niin kattava, eikä montaakaan sairaanhoitajaa esim. Vanhuspuoli kiinnosta.
Ap:lla jokin harrastus (suunnistus, maastojuoksu, pallopelit jne) johon voi ja pitääkin nyt paneutua. Muulla alalla olen ja läksin aikoinaan kun huomasin homman normaaleine alalleni kuuluvine tyhjine lupauksineen, valehteluineen ja selkäänpuukotuksineen menevän päin seinää ja kovaa.
Tuol hoitoalalla on vaan mielikuvitus rajana mitä voi tapahtua. Siel on esim kaiken maailman psykopaatteja töissä.
Siellä voidaan vaikka johonkin viattomaan työntekijään kohdistaa törkykampanja. Siihen voidaan usuttaa jo muut potilaat ja työntekijät. Oikeista naruista ku vetää ni voi tulla jo niitä uhkauksiakin.
Jaahas, se taitaakin olla itse ns. "Hoitajahullu" taas vauhdissa...
Ei todellakaan ole ikinä ollut yhtään mikään hoitaja!!
Toki on hoitajilla vastaavia kokemuksia, mutta tämä on vain ja ainostaan yksi palstan vakiotrolleista.
Vihaa jostain syystä niitä oikeita hoitajia ja levittää näitä valheitaan vähän väliä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan tule. Millä ihminen pystyy toteen näyttämään, että on uhkailtu, jos mitään todisteita uhkailuista ei ole? Harva työpaikkakiusattu jaksaa lähteä taistelemaan, jos todisteena pelkästään oma sana.
Lähihoitajiksi kelpaa työvoimatoimiston mielestä myös ihmiset, jotka eivät kykene huolehtimaan edes itsestään, voitte sitten miettiä, että ovat vastuussa pahimmassa tapauksissa potilaista, jotka ovat täysin puolustuskyvyttömiä.
Lähihoitajat ovat monessa paikassa vastuussa ja tekemisissä myös lääkkeiden kanssa, koska sairaanhoitajapula on niin kattava, eikä montaakaan sairaanhoitajaa esim. Vanhuspuoli kiinnosta.
Ensinnäkin. Vanhukset käyttää paljon lääkkeitä. Toiseksi KAIKKI lähihoitajat joutuvat antamaan lääkkeitä. On oltava voimassaoleva lääkelupa. Ainoa mitä ei saa antaa on suoraan suoneen menevä lääke. Kaikki muut kyllä. Myös haavahoidot ym.ssiraanhoidolliset tehtävät. Myös verikokeet ,jos käyt siihen muutaman päivän koulutuksen.
Totuushan on se että ne hulluimmat jäävät ja terrorisoivat työyhteisöä jopa kymmeniä vuosia.
Opiskelen henkilöstöjohtamista ja ei stana miten paljon kiusaajia meidän luokalla on. en siis yhtään ihmettele jos HR:n ihmiset osoittautuu vähättelevän kiusaamista kun itse ovat.
YYYHYYY ITKUINEN OLO KUN ISOT TYTÖT KIUUUSAAAA😫😩
Vierailija kirjoitti:
Hienoa!! Itsekin pääsemässä hoitoalalta pois. En kestä, millaista porukkaa osa hoitajista on (tyhmyys, kateus, pahansuopuus). Potilaita voi edes sen verran yrittää ymmärtää, että ovat ehkä hädässä ja siksi käyttäytyvät kuin käyttäytyvät. Toki myös potilaissa on niitä p*rsreikiä.
Millä puolella olit töissä?
Suurin osa varmasti ihan asiallista ja mukavaa väkeä, mutta ikävä kyllä niitä psykopaattejakin mahtuu sinne joukkoon! Tosi on!
Mene nyt hyvä ihminen kouluun ja suorita AMK-tutkinto ja päälle tuo palstalla haukuttu YAMK jos vain intoa riittää. Sen lisäksi. Jos ap olisi nainen ja röntgenhoitaja (esimerkiksi Kike Elomaa kisakunnossa), karauttaisin Teslallani pihaan ja polvistuisin heti kosimaan.
Juu, minä otin työpaikalla kiusaamisen puheeksi kahden pomon kanssa. Ensimmäinen sanoi että mun täytyy hoitaa itse asia puhumalla kiusaajan kanssa. Toinen pomo kysyi että onko mulla itselläni käsitystä miksi mua kiusataan (ei ollut). Eli kummastakaan pomosta ei ollut mitään apua tilanteen korjaamiseen. Kyseessä naisvaltainen hoitoala. Toinen pomoista nainen, toinen mies jos tällä on väliä.