Hiekkalaatikkoetiketti: miten opetatte lapsillenne?
Pikkulasten vanhemmat: Kuuluuko lelut siivota leikkien jälkeen hiekkalaatikkoon taloyhtiön pihalla, vai saako jättää ympäri pihaa? Ts. Olenko nipo? Harmittaa, kun roinaa on ympäri nurtsia, tavarat hukkuvat ja huoltoyhtiö silppuaa lelut sitten päältä ajettavalta ruohonleikkurilla.
Entäpä saako oksia katkoa, puskia repiä yms? Vähän paha mennä toisten lapsia kieltämään, mutta tajuan vasta nyt, että kasveilla/luonnolla ei ole kaikille mitään arvoa, vaan antavat lasten toteuttaa itseään vapaasti pistämällä kaiken matalaksi.
Kommentit (29)
Vierailija kirjoitti:
Mä ainakin oon opettanut lapselleni että saa ottaa mitä haluaa ja jättää mihin haluaa. Voi ottaa myös omaksi (löytötavaralaki!) jos pihalla on jotain kivaa. Siksi hän siellä on isännöitsijä jolle maksetaan, äly hoi!
Löytötavaralaki ei päde kun tiedät että ne on naapurien lasten leluja. Muuten samalla periaatteella vois viedä sun polkupyörän tai auton.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omat lelut kotiin. Toisille ei tarvi lainata. Toiselta ei oteta.
Helsingissä on tapana, että kerrostalopihoilla on yhteisiä hiekkaleluja. Usein niille on myös rakennettu ihan säilytyslaatikko.
Tiedän, niistä ei ole väliä.
Eli, yhteiset lelut saa kadottaa?
Niillä ei leikitä.
Kiinnostaa miten tää käytännössä onnistuu. Meidän hiekkalaatikolla on esimerkiksi tosi upea kaivuri, jota lapsi rakastaa. Jos yrittäisin sanoa 2-vuotiaalleni, että sillä ei saa leikkiä, koska äidin periaate on, että vain omiin leluihin saa koskea, niin meillä ei olisi kovinkaan kivaa koskaan pihassa. Mikä kasvatusajatus tuossa muuten on taustalla? Sekö, että kaikki yhteisöllisyys on pahasta ja jokainen huolehtikoon vain itsestään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä ainakin oon opettanut lapselleni että saa ottaa mitä haluaa ja jättää mihin haluaa. Voi ottaa myös omaksi (löytötavaralaki!) jos pihalla on jotain kivaa. Siksi hän siellä on isännöitsijä jolle maksetaan, äly hoi!
Löytötavaralaki ei päde kun tiedät että ne on naapurien lasten leluja. Muuten samalla periaatteella vois viedä sun polkupyörän tai auton.
No tuo on provo, yrittää vaan saada ihmiset väittelemään.
Meillä on pihalla yhteinen lelulaatikko ja hiekkalaatikossa rullattava peite. Lelulaatikon kannessa on ohjeet palauttaa lelut laatikkoon ja peittää hiekka. Toimii. Yhteisellä pihalla saa neuvoa vieraitakin lapsia. Asiallisesti tietenkin. Muutenkin säännöistä kannattaa sopia yhdessä esim. taloyhtiön fb tai yhtiökokouksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En mä tiedä kenen on. Mä vain löydän ne. Jos haluu lelunsa takaisin niin oikeuden kautta voi yrittää. Häviäjä maksaa oikeudenkäyntikulut. Turistina voin neuvoa: ei muuten kannata ottaa riskiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omat lelut kotiin. Toisille ei tarvi lainata. Toiselta ei oteta.
Helsingissä on tapana, että kerrostalopihoilla on yhteisiä hiekkaleluja. Usein niille on myös rakennettu ihan säilytyslaatikko.
Tiedän, niistä ei ole väliä.
Eli, yhteiset lelut saa kadottaa?
Niillä ei leikitä.
Kiinnostaa miten tää käytännössä onnistuu. Meidän hiekkalaatikolla on esimerkiksi tosi upea kaivuri, jota lapsi rakastaa. Jos yrittäisin sanoa 2-vuotiaalleni, että sillä ei saa leikkiä, koska äidin periaate on, että vain omiin leluihin saa koskea, niin meillä ei olisi kovinkaan kivaa koskaan pihassa. Mikä kasv
Mun naapurilla on hieno Mersu. En viitsi sanoa 16v pojalle ettei sillä saa ajaa ku tulee pe ryyppäämästä
Aikuiset tekevät säännöt, ei lapset.
Meidän taloyhtiössä ei ole yhteisiä leluja. Kaikista omista tavaroista pidetään huolta eikä edes sitä halpaa kirpparilta ostettua hiekkamuottia jätetä mihin sattuu.
Niillä ei leikitä.